ההר נפתח למוסלמים ולא ליהודים: הווקף סירב למעבר במגנוטרים

חיים טוויל
|
כ"ב תמוז התשע"ז / 16.07.2017 13:27
המשטרה הודיעה על פתיחה מחודשת של הר הבית, אבל אנשי הווקף מסרבים לשתף פעולה עם נהלי האבטחה החדשים בשערים • ארדן: “ראשי הווקף קראו למתפללים לסרב לעבור בשערי המגנומטר” • בעקבות ההתפתחויות הודיעה המשטרה כי לא תאפשר היום כניסת יהודים כפי שתוכנן

המתפללים המוסלמים הורשו היום (ראשון) לעלות שוב למתחם הר הבית, לאחר שנסגר בעקבות מתקפת הטרור בה נרצחו שני שוטרים ביום שישי האחרון – אולם אנשי הווקף המוסלמי, ובראשם המופתי הירושלמי, מסרבים לשתף פעולה עם נהלי האבטחה החדשים עליהם החליטה משטרת ישראל בהר הבית.

על פי הוראת ראש הממשלה, הוצבו היום מגנומטרים בכניסות המשמשות את המוסלמים לכניסה להר.

אלא שעד מהרה התברר: עובדי הווקף במסגד אל אקצה סירבו לעבור דרך המגנומטרים, וקראו למתפללים שלא לעבור דרכם –  מה שהוביל לסגירה מחודשת של המתחם. בעקבות כך, המתפללים החלו בתפילה המונית מחוץ למתחם.

לטענת אנשי הווקף, הצבת המגנומטר והתניית הכניסה בבדיקה אישית מהוות הפרה של הסטטוס קוו הנוהג בהר.

מהמשטרה נמסר, כי בהתאם להחלטת הדרג המדיני נפרסו החל משעות הבוקר מגנומטרים בשניים משערי הר הבית, על מנת לאפשר בידוק בטחוני לנכנסים, במטרה לאפשר קיום תפילת צהריים בשטח הר הבית. “טרם הכנסת המתפללים להר הבית הגיעו נציגי מועצת הוואקף לשער השבטים, שוחחו עם פיקוד המחוז וטענו שהם לא רוצים להיכנס להר הבית דרך מעברי הבידוק”.

במקביל נכנסו לשטח הר הבית כ-200 מוסלמים וכל העת נכנסים נוספים לתפילת הצהריים. “המשטרה ערוכה במקום ובכלל השערים במטרה לאפשר לכלל המבקשים להיכנס להר הבית כניסה בטוחה”, נמסר מהמשטרה.

השר גלעד ארדן הגיב בטוויטר: “ההתנגדות לפתיחת ההר לא נבעה כתוצאה מדרישת המשטרה שאנשי הווקף ייבדקו במגנומטרים, אלא עקב ההתנגדות של הווקף לקיום המגנומטרים. ‏ראשי הווקף קראו למתפללים לסרב לעבור בשערי המגנומטר.

“זו הסיבה לעיכובים בפתיחת ההר. חלק מהמתפללים נכנסו להתפלל למרות קריאות הווקף. ‏אנשי הווקף רוצים למנוע ממתפללים לעבור בשערים שלקראתם הוצב מגנומטר”.

בעקבות ההתפתחויות הודיעה המשטרה כי לא תאפשר היום כניסת יהודים להר, זאת בניגוד לתכנון המוקדם לפתוח את ההר לכניסת יהודים החל מהשעה 13:30.

לדברי עו”ד איתמר בן גביר, ההחלטה התקבלה, לאחר שנציגי הווקף איימו על מפקד המחוז כי הם יוכנסו יהודים להר תהיה הפרת סדר.

מגנומטרים

בדיון טלפוני שנערך שלשום בהשתתפות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, ראש השב”כ נדב ארגמן, מפכ”ל המשטרה רנ”צ רוני אלשיך ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, הוחלט גם על הצבת מגנומטרים בשערי הכניסה למתחם הר הבית וכן על התקנת מצלמות חיצוניות שיצלמו את הנעשה על המתחם.

לפני שהמריא לפריז, אמר ראש הממשלה: “אנחנו מציבים גם מצלמות על תרנים מחוץ להר הבית, אבל הם נותנים שליטה כמעט מלאה על כל מה שנעשה שם. החלטתי שהחל ממחר, במסגרת המדיניות שלנו לשמור על הסטטוס-קוו, אנחנו נפתח את הר הבית בהדרגה, אבל עם אמצעי ביטחון מוגברים”.

בעקבות החלטת נתניהו, הווקף האסלאמי בירושלים הודיע על איבוד שליטה מוחלט במסגד אל-אקצה.

מגנומטרים

בהודעה שפרסם נאמר, כי מתחם מסגד אל-אקצה כולו הינו זכות של המוסלמים בלבד וכל הפעולות שנקטה ישראל הינן בגדר הפרה בוטה של זכות זו.

הווקף האשים את ישראל ב”פריצה” למסגד אל-אקצה ללא נוכחות של אנשי הווקף והגדיר את הפעולה: “תוקפנות נגד האמונה של האומה האסלאמית וההיסטוריה שלה”.

יצוין, כי מאז הפיגוע ביום שישי בבוקר ערכה המשטרה חיפושים נרחבים בהר הבית, במהלכם התגלו חומרי הסתה רבים וכן אמצעים המשמשים להפרות סדר.