לאחר 90 שנה: אורחים מסוג אחר הגיעו לבקר בעיירה ליובאוויטש

נתן פרל
|
כ"ב תמוז התשע"ז / 16.07.2017 12:21
90 שנה אחרי שחרורו של הרבי הריי”צ זצ”ל מליובאוויטש מהכלא רוסי – זכתה העיירה ליובאוויטש לאורחים מסוג שונה מושל פלך סמולנסק ברוסיה, הגיע לביקור רשמי בעיירה כשהוא מלווה בראש מחוז רודניא ובאנשי ממשל בכירים נוספים

בליל ט”ו בסיון תרפ”ז פרצו באישון ליל אנשי הג.פ.או. – הבולשת הרוסית – לביתו של האדמו”ר הריי”צ זצ”ל מליובאוויטש ברחוב מאחאוואיא בלנינגרד.

באותה השעה לא היה חתנו, לימים ממלא מקומו הרבי מליובאוויטש זצ”ל בבית. אנשי היבסקציה הציבו שומרים בדלתות הבית ובין החדרים. בתו של הרבי, הרבנית חיה מושקא ניצלה הזדמנות, ומחלון הדירה הפתוח הצליחה להעביר מסר לחתנה – האדמו”ר זצ”ל, שבדיוק באותה השעה התקדם לכיוון הבית: “שניאורסאהן, אורחים באו לבקרנו…”

הרבי זצ”ל מיד סב על עקביו ופנה מיד לנהל את מסע ההצלה של הריי”צ.

בימים אלו, 90 שנה אחרי, הגיעו אל העיירה ליובאוויטש אורחים מסוג שונה: ביום רביעי ח”י בתמוז, הגיע אל העיירה לביקור רשמי המושל של פלך סמולנסק ברוסיה, כשהוא מלווה בראש מחוז רודניא ואנשי ממשל בכירים נוספים.

את פני המשלחת קיבל נשיא איגוד הקהילות ברוסיה – הרב אלכסנדר ברדה, האחראי על אחזקת ופיתוח המקומות הקדושים בעיירה ליובאוויטש, ויחד עמו השליח הרב גבריאל גורדון, וברוך בן ציון גורוביץ’ – מעסקני הקהילה במוסקבה.

העיירה ליובאוויטש
המשלחת פתחה את הביקור בקבר האחים, בו קבורים 483 יהודי ליובאוויטש הי”ד שנרצחו על ידי הנאצים ימ”ש. לאחר מכן ביקרו באוהל של האדמו”רים הצמח צדק והרבי המהר”ש, שם נשאו תפילה לברכה והצלחה עבור תושבי הפלך והמחוז.

המושל קיבל מהרב גורדון סקירה היסטורית ותמונת מצב מקיפה על בית החיים העתיק בליובאוויטש, ובחן מקרוב את העבודות לשימור האתרים ההיסטוריים.

העיירה ליובאוויטש

עם סיום הביקור, הוענק למושל ספר אטלס גיאוגרפי של רוסיה, שיצא לאחרונה לאור במהדורה מיוחדת לתלמידים, ובו מציינים העורכים בהבלטה את הרבי מליובאוויטש, את העיירה ליובאוויטש ואת חסידות חב”ד.

המושל הודה לרב ברדה ולרב גורדון על הביקור והורה מיידית לאנשי צוותו להגיש כל עזרה שתידרש בעניין העיירה ליובאוויטש.

העיירה ליובאוויטש