בחינות בדירת סתר, הרשמה חלשה: כאוס בכנסת יצחק-קרית ספר • חשיפת חרדים 10

יהודה וייס
|
י"ט תמוז התשע"ז / 13.07.2017 19:03
ישיבת ‘כנסת יצחק-קרית ספר’, שהסכם שנחתם לפני ‘זמן קיץ’ מנע את פיצולה על רקע הפילוג הליטאי – ממשיכה להידרדר • אחרי שהתברר שירד הביקוש לישיבה, החליטה ההנהלה לקבל מישיבות ‘הפלג’, בניגוד להסכם • ראש ישיבה חדש אין, הבחורים ממורמרים – וחלק מתלוננים על איומים

הפרת הסכמים בישיבת  ישיבת ‘כנסת יצחק-קרית ספר’? למרות שלפני פתיחת ‘זמן קיץ’ נחתם הסכם שמנע את פיצול הישיבה על רקע הפילוג בציבור הליטאי, כעת מתברר כי התקווה למנוע את התפוררות הישיבה לא ממש הניבה פירות.

על פי ההסכם – שנחשף בחרדים 10 –  בתיווכו של ראש ישיבת ‘תורת זאב’, הגאון רבי ברוך סולבייצי’ק, נענה ראש הישיבה הניהולי, הרב שמעון נוביק, לדרישה כי יקבל לישיבה אך ורק בחורים הנאמנים לגדולי ישראל.

אלא שבעיצומה של עונת הרישום התברר כי הביקוש לישיבה ירד דרסטית, ואולי זה מה שהניע את הנהלת הישיבה לקבל גם תלמידים שלמדו בישיבות שאינן כפופות להוראות גדולי ישראל.

בשיחה שקיים כתב חרדים 10 עם גורם המעורה ברישום לישיבה – הוא מספר: “עד כה קיבלו כבר משתי ישיבות של עץ’ניקים – חמישה מחדרה הקטנה ועוד שלושה מישיבת ‘בודני’ בבני ברק – גם היא ישיבה המזוהה עם הפלג הירושלמי. כמו כן התקבלו עוד שני תלמידים המשתייכים לפלג שלמדו בישיבת ‘חכמת שלמה’ בבני ברק.

“המבחנים לישיבה התקיימו במקום מסתור: הראשונים נבחנו בדירה פרטית בקריית ספר. התלמידים מ’בודני’ נבחנו בדירה בבני ברק – הכול כדי שלא ייחשף דבר רישומם לישיבה”.

בנוסף, לדבריו, אחוז ההרשמה לישיבה ירד מכ-80 תלמידים בשנים קודמות לכחצי עד כה. ההערכות הן שהדבר נובע הן מכך שהופרו הסכמים והן מכך שטרם נמצא ראש ישיבה שימלא את מקומו של הגר”י קארפ, ראש הישיבה הקודם – שנטש ועבר לישיבת קרית מלך בבני ברק.

“לאחרונה יובא ראש קיבוץ חדש, הרב כצנשטיין, שהגיע מאנגליה. הוא אינו שייך לפלג הירושלמי אך לא מבין בנושא. יש כאוס גדול בישיבה, הבחורים מאד ממורמרים ורוצים לעזוב”, מספר הגורם.

“נושא נוסף שמרגיז את הבחורים הוא נושא היציאה לחיזוק ל’זמן אלול’. בדרך כלל היה מקובל שבחורים נוסעים לישיבות אחרות ל’חיזוק’. השנה הרב נוביק הודיע שלא יאפשר זאת והחל לשכנע בחורים להישאר בישיבה, הבטיח שידאג להם להכל, רק שלא יילכו. נראה שהוא מפחד מהירידה בכמות הבחורים בישיבה”.

נושא נוסף, שמדאיג מאד את הבחורים, הם האיומים. מתברר שבחורים שניסו להתקבל לישיבת ‘קרית מלך’ קיבלו איומים בטלפון הפרטי שלהם – וגם הביתה.

בשיחה שקיים כתב חרדים 10  עם אחד מהבחורים, הוא מספר: “לפני כשבועיים-שלושה התקשרו אלי, הודיעו לי שילכלכו אותי ל’קו ההגנה’, ידאגו שיעיפו אותי מהישיבה כבר עכשיו, שיפיצו לכולם שאני מפלג את הישיבה ועושה בלגן, ושזו חוצפה מצידי. ממש איומים!”

לשאלתנו, מה אומר הצוות בישיבה – הוא השיב: “הסברנו להם שאנחנו רוצים לעבור, שזה לא יכול להמשיך ככה, דיברנו בצורה חריפה שנעזוב אם לא יכבדו הסכמים, אבל לא נראה לי שזה עזר ושייצא מזה משהו”.

ראש הישיבה הניהולי, הרב שמעון נוביק, סירב להגיב לפניית חרדים 10.