רבי נתן הלברנץ בשיחה על הניתוק, הכאב, ‘השבעה’ והקמת קהילה • בלעדי

חיים בוזגלו
|
י"ט תמוז התשע"ז / 13.07.2017 03:02
רבי נתן הלברנץ, בנו של מנהיג קהילת ‘לב טהור’ הרב שלמה הלברנץ, מספר בראיון ראשון לחרדים 10, כיצד ומתי קיבל את הבשורה על פטירת אביו במקסיקו, על תחושותיו, ועל ההנהגות הקשות של הקהילה • בשיחה הוא מתייחס גם להקמת קהילה חדשה, ומה המסר המרכזי שהוא לוקח מאביו

חמישה ימים לאחר שהרב שלמה הלברנץ, מנהיג כת ‘לב טהור’ שטבע בנהר במקסיקו, הובא לקבורה בגואטמלה, מעניק בנו רבי נתן הלברנץ ראיון ראשון לחרדים 10, ומספר כיצד קיבל את הבשורה על פטירת אביו, תחושותיו, ההנהגות הקשות של קהילת ‘לב טהור’, ומה המסר המרכזי שהוא לוקח מאביו.

רבי נתן יושב ‘שבעה’ בבית ידידו, הנגיד ישראל פרנקפורטר, חתנו של הנגיד ישי רוזנברג.

• לשבת ‘שבעה’ זה לא כל-כך פשוט, במיוחד למי שלא היה בקשר בשנים האחרונות. איך ההרגשה?

הכאב הוא גדול מאד-מאד מכל הצדדים, אין דרך להגדיר את הכאב. כאב עמוק, קשה להגדיר בדיבורים.

• למרות שבעצם בשנים האחרונות לא הייתם בקשר?

לא זכיתי להיות ביחד עם אבא, בפרט בשנים האחרונות…

• איך אתם שומעים את הידיעה על פטירתו?

לא ידעתי על זה עד מוצאי שבת.  הידיד שלי פרנקפורטר שיחיה, שתומך בי מכל הצדדים, שה’ יברך אותו, ידע שאקבל באופן קשה – אז קרא לאנשים מ’הצלה’ שיגידו לי לאט-לאט, ועם כל זה היה נורא קשה. נורא-נורא קשה. למרות שאמרו את זה באופן הדרגתי.

• מה בעצם סיפרו לכם?

אנשים, אני ברוך ה’ אף פעם לא הסתכלתי במכשירים, אנשים ניסו להראות לי, אבל שמעתי חילופי שיחות… הוא התקשר כמה פעמים והיה בקשר בערב שבת קודש, שמעתי שיש לאנשים חילופי דברים. אבל קשה לי כל העניין… הודיעו לי שהגופה לכאורה לא השתנתה. גם הרב פרנקפורטר שנמצא איתי פה, סיפר ב’שבעה’. אף אחד לא נביא, רק מה שיודעים.

רבי נתן הלברנץ

• יש אנשים שטוענים שאולי לא היה מקרה טביעה, ואפילו יש הטוענים שזה מעשה מבוים, כדי שאולי יצליחו להימלט מהמדינה בה נמצאים ולעבור למקום אחר. שמעתם טענות כאלו?

לא מכיר, לא יודע. אנשים שבאו לנחם, אף אחד לא דיבר על זה. באו מאות אנשים לפה, אף אחד לא דיבר על הנושא הזה. הרבה התקשרו, חברים וידידים, אף אחד לא בא עם הטענה הזאת, וזה קשה לי לדבר על זה ולהיכנס לנושאים האלו. אני רק אמרתי מה שאני חושב, אני לא לוקח שום אחריות. בכל אופן בתחיית המתים כולנו נהיה ביחד, אני לא יכול לברר את הדברים לעומקם.

• הבנתי שהרב יוחנן וואזנר הוא שהורה לכם לשבת ‘שבעה’.

כן, הדיינים נכנסו לכל הסיפור, לכל העניין כולו, והוא אמר לנו לשבת ‘שבעה’.

• מה הייתה ההוראה? איך התקבלה?

כעקרון הרב ווזנר אחז שהדברים ברורים, איך שמתחבר שהפצע היה מאד עמוק, ולא נכנסתי לזה לחקור את זה, נורא קשה… אבל גם אני מאד רציתי שתהיה לי הזכות לפחות לחלוק לאבא את הכבוד האחרון, זכיתי לתת לו את הכבוד האחרון.

• הבנתי שבעצם אתם וגם האמא שתיבדל לחיים רציתם לנסוע ללוויה, לעשות כבוד אחרון ומשום מה זה לא הסתדר, לא בדיוק אפשרו לכם להגיע לשם. מי מנע את זה?

זה לא דבר שאני יכול להגיד אותו עכשיו.

• מדברים על התארגנות, פניות רבות אליכם מצד אנשים שהיו בקהילה בעבר ומבקשים שאתם תעמדו בראשות הקהילה במקום שבו אתם מתגוררים בקנדה. יכול לספר לנו קצת על הפניות הללו?

קצת יותר מדי מוקדם לדבר על הנושא הזה. אנחנו רק ב’שבעה’ של אבא.

• מה אתם לוקחים מהאבא בתור מסר עיקרי?

אבא קירב הרבה רחוקים, מאז שנולדתי, מאז שפתחתי את עיני, ראיתי תמיד קירוב רחוקים, עשרות אנשים, קשה להגיד מספרים, החזיר בתשובה ולא דווקא מהחסידים שלו, החזיר המון-המון אנשים בתשובה. והמסירות נפש שלו… היה בשנים הקודמות מקורב לגדולי ישראל, וזה אנחנו לוקחים איתנו, הדברים הטובים. מאוד כואב לי שהיו כל מיני גורמים בקהילה שאומרים שהיה קיצוני ולא מקובל על הבריות. ניסיתי…  עד שקרה…לא יכול להיכנס אתך לפרטים.

הרב יוחנן וואזנר

הגאון רבי יוחנן וואזנר. באדיבות המצלם

• היו הנהגות קשות, בפרט בשנים האחרונות, אבל גם לפני כן היו הנהגות מיוחדות שחלק מהם גם אתם לוקחים אותם ונוהגים אותם גם כיום. יש איזה הנהגה מיוחדת?

אבא חינך אותנו תמיד ליראת שמים, לאהבת ישראל…ותמיד לוקחים….

• איך זה היה לגדול בבית כזה, עם הנהגות כל-כך קשות?

קשה לדבר על זה. לוקחים את הדברים האחרים.

• יש כל כך הרבה דיבורים על הנהגות, ואתם אומרים שאתם לוקחים מהאבא את הדברים הטובים, יש דיבורים על הנהגות מוזרות, שכביכול מבזים את האישה, נותנים לה מכות. אתם מכירים את זה? זה באמת היה ככה?

קשה כעת להתייחס לדברים ספציפיים, לדברים מיוחדים, אולי בהמשך נוכל לדבר על הדברים, אבל זה יותר מדי מוקדם לדבר על זה. רק אכנס לכלל הגדול בלי להיכנס לפרטים: היו הרבה אנשים שייחסו לאבא דברים, ואי אפשר לייחס את ההנהגות לאבא באופן ספציפי.

• מכל הזמן הקשה שנאלצתם להיות מנותקים, השיחה האחרונה ביניכם – יכול לספר לי עליה?

אנחנו עוד נגיע לזה בעזרת ה’, מודים לה’ לקהילה ולחברים שתומכים באופן יוצא מן הכלל. מאות אנשים שבאו להשתתף ולנחם – וזה מחזק. אנשים שבאו מרחוק, מהקאונטריס, במיוחד. מודה לכולם. ובפרט למשפחת פרנקפורטר הנכבדה.