תחקיר חרדים 10 • אייכלר חגג, משרד התחבורה אישר, אבל הנהגים החדשים עדיין מופלים לרעה

חיים בוזגלו
|
ט"ז תמוז התשע"ז / 10.07.2017 17:42
הוועדה של אייכלר הכריזה על ‘בשורה’ לחייבי הוצל”פ שנאלצו לעבור מבחני נהיגה חדשים • אלא שבדיקת חרדים 10 מגלה: משרד התחבורה פועל נגד נהגים חדשים, בניגוד לתקנות • בעקבות פניית חרדים 10 הודיע המשרד: אין הבדל בין נהג חדש לוותיק – אך שינה גרסתו בתוך פחות מיממה

“הישג בוועדה לפניות הציבור” – בישרו הכותרות על ביטול הדרישה למבחני תאוריה וטסט בעת חידוש רישיון של חייבי ההוצאה לפועל.

הבשורה של הוועדה מגיעה בעקבות מצב האבסורדי הקיים כיום הגורם לא פעם לקריסה מוחלטת של חייבי ההוצאה לפועל, ומתייחסת לאחת הסנקציות המוטלות על החייבים – התליית רישיון.

עד לא מכבר, במקרה שאזרח לא שילם את חובו בהוצאה לפועל מעל לשנתיים, הוא נדרש לעבור שוב את מבחני התאוריה והטסט כדי לקבל את רישיונו החדש.

אולם בעקבות דיון בוועדה לפניות הציבור בראשות ח”כ ישראל אייכלר בוטלה הדרישה כליל – ולא רק לחייבי ההוצאה לפועל.

יו”ר הוועדה, ישראל אייכלר, סיכם אז את הדיון בחגיגיות: “ביום בו הכנסת מציינת את המלחמה בעוני, הצלחנו לבטל דרישה מיותרת לעניים שאינם יכולים לשלם את חובם, ולחסוך מהם אלפי שקלים לשיעורי נהיגה וטסט”.

אלא שכעת מתברר, כי למרות הבשורות והתקנות החדשות, חייבים רבים עדיין נאלצים להתמודד עם התקנות המחייבות אותם לעבור שוב את מבחני התיאוריה והטסט.

בבדיקה שערך חרדים 10 עולה, כי נהגים חדשים מוחרגים במשרדי הרישוי, ולמרות התקנות הם נאלצים לבצע שוב את המבחנים – על אף שהתקנות החדשות שאושרו אינן מחלקות בין הנהגים הוותיקים לחדשים.

בתקנות החדשות של משרד התחבורה נכתב: “נהג שהוטלו עליו הגבלות על ידי הרשויות השונות, כמו הוצאה לפועל, בית דין רבני – ולא חלפו יותר מעשר שנים מיום הטלת ההגבלה, לא יחויב יותר במבחן עיוני (תיאוריה) ומבחן מעשי (טסט). במידה וחלפו יותר עשר שנים יחויב הנהג במבחן מעשי ועיוני”.

מהתקנות אף עולה, כי “נהג שרישיונו לא חודש במועד תפוגתו ולא חלפו יותר מ-10 שנים מיום התפוגה לא יחויב יותר במבחן עיוני ומעשי. במידה וחלפו יותר מ-10 שנים יחויב הנהג במבחן מעשי ועיוני”. זאת, כאמור, לעומת התקנות שהיו נהוגות עד כה, לפיהם נהג שרישיונו נפסל או לא חודש מכל סיבה שהיא במשך שנתיים – מחויב בתיאוריה ומעל ל-3 שנים מחויב במבחן עיוני ומעשי.

במשרד התחבורה מכירים את התקנות החדשות, אולם משרדי הרישוי ברחבי הארץ עדיין מחייבים את הנהגים החדשים במבחני הנהיגה, כפי שהיה עד לפני התקנות.

מורי נהיגה, נהיגה

האם מדובר בתקלה או בתקנה נסתרת שלא ידועה לציבור?

לאחר פניית חרדים 10 הבהירו אתמול במשרד התחבורה,  כי אין חילוק בין נהגים חדשים לנהגים ותיקים וההנחיות זהות לגביהם.

“הכללים החדשים (ביטול תקנה 172 א’) מתייחסים לכלל הנהגים, כולל נהגים חדשים, למעט הגבלות אחרות שאינן קשורות לנושא של הוצאה לפועל וכדו'”, כתב דובר משרד התחבורה במענה לפניית חרדים 10.

אולם אם חשבתם שבכך בא הקץ לסבלם של הנהגים החדשים, כדאי שתחשבו שוב.

מיד עם קבלת ההבהרה בדקנו את הנושא בשנית. אלא שאז התברר כי במשרדי הרישוי עדיין מסרבים לחדש את הרישיון לנהגים חדשים. כך, למשל, אירע בעת שפנינו למשרד הרישוי ברחוב אידלסון שבחיפה.

בעקבות הסירוב, פנינו שוב למשרד התחבורה – שם הבטיחה אחת מדוברות המשרד כי הבוקר מנהל המחוז יטפל באופן אישי בבעיה ויבדוק את יישום ההנחיות.

אלא שהבוקר חלה תפנית.

במשרד התחבורה מיהרו ליצור קשר עם חרדים 10 והתנערו מההבטחה ששוגרה אתמול.

“לאחר בדיקה מחודשת מצאנו שיש הבדל בין נהגים חדשים לוותיקים וההנחיות מדברות רק על וותיקים”, נאמר  בהודעה החדשה- זאת למרות שכאמור בתקנות שפורסמו אין חילוק בין סוגי הנהגים.

ואם שאלתם את עצמכם: כיצד יצאה הבהרה רשמית סותרת, שנשלחה בדף רשמי ותחת הלוגו של משרד התחבורה? במשרד טוענים כי מדובר ב”טעות” וכי אין מנוס מחידוש הרישיון באמצעות מבחני הנהיגה מחדש.

“מדובר במצב אבסורדי בו אנו נאלצים לכרוע תחת עול ענק גם של הוצאה לפועל וגם של מבחני נהיגה חדשים”, אומר לנו א’, חייב הוצאה לפועל שרשיון הנהיגה כנהג חדש שלו – לא חודש.

“במקרה שלנו בכלל לא ידענו מההוצאה לפועל הזאת ורק במקרה נודענו לה. נשלם את מה שצריך ונסדיר את זה, אבל למה אנחנו צריכים לשלם פעם נוספת ולהוציא הון רב על שיעורי נהיגה?” הוא תוהה.