בג”ץ דחה עתירת ההורים • שערי צדק על ליצמן: כוחנות נטולת חמלה

בג"ץ הכריע: תומך בעמדת משרד הבריאות • המשמעות: לא תיפתח מחלקה בשערי צדק, והרופאים המתפטרים יצטרכו להחליט אם לשוב לעבודתם או להמשיך במאבק • השר ליצמן: "ליבי וראשי נתונים לטובת הילדים ובריאותם" • חלק מהרופאים עתידים לעזוב את תחום האונקולוגיה
קובי פינדרוס
ט"ז תמוז התשע"ז / 09.07.2017 23:48

סוף למשבר? בג”ץ דחה היום (ראשון) את העתירה שהגישו הורי הילדים חולי הסרטן המאושפזים בבית החולים הדסה עין כרם – וקבע: לא תיפתח מחלקה המטו-אונקולוגית בבית החולים ‘שערי צדק’.

כמו כן דחה בג”ץ את מתווה הפשרה, לפיו יועברו רק חלק מהרופאים המתפטרים ל’שערי צדק’, לאחר שכל הצדדים התנגדו למתווה.

“בכך הסתיים טיפולנו בהליך זה”, הבהירו השופטים.

“הסבל והמצוקה שהביעו לפנינו ההורים שילדיהם נאבקים במחלה הארורה נוגעים ללב, ואנו משוכנעים כי הם חותרים להשגת הטיפול המיטבי עבור ילדיהם”, כתבו השופטים בהחלטה. “סברנו כי במסלול של גישור אותו ינהל המשנה לנשיאה רובינשטיין ניתן יהיה להגיע לתוצאה אופטימלית, ואכן נעשו מאמצים גדולים להגיע לפתרון מוסכם, אך משהדבר לא נסתייע, לא היה מנוס מדיון והכרעה לפי שורת הדין”.

בכך, למעשה, מביע בג”ץ תמיכה בעמדת משרד הבריאות, כשהמשמעות היא שלא תיפתח מחלקה בשערי צדק, והרופאים המתפטרים יצטרכו להחליט אם לשוב לעבודתם או להמשיך במאבק.

התגובות: נמשיך במאבק

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה להחלטה, כי המשרד מקבל את הכרעת הדין וימשיך להיות מחויב למתווה שהוצע על ידי בג”ץ. “משתם הפרק הכואב הזה במערכת הבריאות, אנו קוראים לכל הצדדים להמשיך לחזק את המחלקה בהדסה כדי שתהיה חזקה, מקצועית ומובילה”, נמסר.

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר: “ליבי וראשי נתונים לטובת הילדים ובריאותם ונעשה כל מאמץ שיקבלו את הטיפול הטוב ביותר ונמשיך לפעול לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית”.

מבית החולים הדסה נמסר: “החלטת בג״ץ מהערב קוטעת באופן סופי את הניסיון של קבוצת הרופאים להעביר כגוף אחד את המחלקה ההמטו-אונקולוגית מהדסה לשערי צדק. כעת, האתגר שניצב בפני הדסה, מעבר לאתגר הכללי של הוצאת הדסה מהמשבר הכלכלי הקשה והחזרתה למעמדה כשחקן מפתח, מתקדם ופורץ דרך בחדשנות רפואית, הוא בניית בית חולים לילדים בהדסה כמרכז מצוינות עולמי.

ההורים, מצידם, הודיעו כי ימשיכו במאבק. מטעמי חוסר תקציב החליטו ההורים לפרק הערב את מאהל המחאה שהקימו לפני כמה שבועות בגן סאקר, אולם פנו לציבור שיסייע להם במאבקם.

אורי יקיר, אב לילדה חולת סרטן המטופלת בהדסה, אמר: ״אנו רואים בפסק הדין פתח ותקווה לפתרון אמיתי בשערי צדק. אנחנו נמשיך במאבקנו הצודק כדי להבטיח שמשרד הבריאות לא יתנקם בבי״ח שערי צדק ואכן יאפשר לו להרחיב את הפתרון עבור כל ילדי ירושלים החולים בסרטן. כל שנותר לנו לקוות הוא שבית החולים שערי צדק יהיה אמיץ מספיק מחד, ומשרד הבריאות יהיה הוגן מנגד כך שתפתח יחידה המטו-אונקולוגית ראויה בירושלים״.

הרופאה שתעבור לפנימית

אחת מן הרופאות שלחה מכתב בו הודיעה שתנטוש עם חבריה, כפי הנראה, את תחום האונקולוגיה.

במכתבה של ד”ר איריס פריד, שהתפרסם באתר וואלה, נאמר: “מכתב זה, כמו כל צעד שלי בחודשים האחרונים, הוא תוצאה של החלטה מודעת שלי ובאחריותי המלאה והמוחלטת. למכתב, להתפטרות, ולכל אחת מהבחירות שעשיתי יש שם אחד וכתובת אחת: איריס פריד. ניסו לספר לכם כי אנחנו הרופאים פועלים בעיוורון ומשמשים כלים בידי פרופ’ ויינטראוב – זהו רק שקר אחד מאלה שנאמרו לכם.

“בשבועות האחרונים גייס משרד הבריאות את מלוא משאביו ועוצמתו לניהול המשבר בטיפול האונקולוגי בילדים בירושלים. התוצאה הישירה היא שהרוב המוחלט של ילדי ירושלים ייאלצו להמשיך לקבל טיפול בבתי החולים במרכז, ותשעה רופאים המטו-אונקולוגים – 15% מהעוסקים במקצוע, הנמצא ממילא במצוקה, יעזבו את התחום ויפנו לעבוד ברפואת ילדים בקהילה”.

מנכ”ל שערי צדק: תחושה קשה

פרופ’ יונתן הלוי, מנכ”ל בית החולים שערי צדק, הגיב לפסיקת בג”ץ: “שערי צדק מכבד את החלטת בית המשפט הגבוה לצדק. עם פרוץ הסכסוך בין רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים בהדסה והנהלת המוסד, ומשהסתבר כי אובדן האמון של הרופאים בהנהלת הדסה מוחלט, נענה שערי צדק לפניית הרופאים ובקש בתום לב, ללא כוונה לרווח משני כלשהו ותוך ידוע שר הבריאות, לסייע במציאת פתרון למשבר”, אמר הלוי.

”לצערי עמדת משרד הבריאות כלפי הרופאים, הורי הילדים המוחים ושערי צדק, לוותה ללא צורך בכוחנות נטולת חמלה אשר פרטיה הובאו גם בפני שופטי הבג”צ; והביאה לכך שעד היום לא נמצא פתרון למשבר חסר התקדים בתולדות הרפואה בישראל.

”התחושה של עמידה מנגד מבלי לסייע בפתרון משבר אנושי כה קשה, כאשר בידי שערי צדק לתרום לפתרונו כפי שהאתיקה ושבועת הרופא מחייבים, היא תחושה קשה והשיקולים שהנחו את הריבון בהתנהלותו מתמיהים וזאת על דרך ההמעטה”, הוסיף מנכ”ל שערי צדק.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שרון
    10/07/2017 00:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. למה בנאדם שבכלל לא מאמין ברפואה או באבולוציה עומד בראש משרד הבריאות? מתי כבר ישללו את האזרחות למי שלא שירת בצבא וחי על גב החילונים?! אין פלא שבני נוער שונאים חרדים יותר מערבים , החרדים יותר גרועים מהאויבים שלנו.

    • יאיר   12/07/2017 09:57

      א. ליצמן שרת בצבא
      ב. הרופאים בישראל יודעים ואומרים שלא היה שר שפעל לקידום הרפואה בישראל כמותו .
      ג . גם במקרה הזה לאפשר העברת מחלקה לבית חולים אחר במהלך פוטש מתוכנן זה הרס הרפואה וניהולה בישראל.