היורש הצפוי של שלמה הלברנץ: “פחות מתוחכם, אבל יותר אכזרי”

יוני גרין
|
ט"ז תמוז התשע"ז / 09.07.2017 23:30
אם יתברר כי גופת הגבר שנמשתה מהנהר במקסיקו היא אכן גופתו של מנהיג כת ‘לב טהור’ – בנו נחמן צפוי למלא את מקומו • “אכזרי במיוחד, נחשב לזרוע הביצועית של הכת שהוציאה לכאורה לפועל את ההתעללויות”

מי יירש את מקומו של מנהיג הכת החרדית הרב שלמה הלברנץ, שטבע – על פי דיווחים מקומיים במקסיקו – בנהר בערב שבת?

יקי אדמקר, כתב אתר וואלה, שוחח עם  אורית כהן, שאחיה וששת ילדיו הם חלק מהכת הקיצונית במשך שנים רבות, ושמע ממנה כי קרוביהם של החברים בכת, מעריכים כי היורש שיעמוד בראש הכתב יהיה בנו – נחמן, שלדבריהם נחשב לגרוע יותר מאביו.

“הלברנץ קיבל את העונש, שלו אבל זה לא הסוף. הוא השאיר אחריו אנשים גרועים ואכזריים ממנו. הבן שלו נחמן עלול לרשת את מקומו”, אומרת כהן.

על פי הדיווחים, נחמן הלברנץ בן ה-35 נחשב לאחד הגורמים החזקים בקהילה שייסד אביו. נחמן, שהינו הבן הצעיר, נחשב ליד ימינו של אביו, ועל פי הדיווחים הוא משמש כזרוע הביצועית של הכת, בה התבצעו, על פי הרשויות בקנדה ובישראל התעללויות. לפני כשלושה חודשים הוגדרה ‘לב טהור’ כ”כת פוגענית” בבית משפט לענייני משפחה בישראל.

בידי בני המשפחות של חברי הקהילה  תועד נחמן כ”אכזרי במיוחד”.

נחמן תיפקד בעבר כגורם ששיכנע משפחות להצטרף לכת. אם יתברר כי גופת הגבר שנמצאה בנהר סן חוארז שבמקסיקו בסוף השבוע היא אכן גופתו של הלברנץ, הסיכויים לכך שבנו יירש את מקומו גבוהים למדי.

“זה בעיקר נובע מפחד, הם יעשו הכול כדי להחזיק את הקהילה שלמה. הם יודעים שאם היא תתפרק סופם יהיה בכלא והם לא יראו יותר אור יום”, אמרה כהן.

לדבריה, נחמן הוא “אכזרי יותר מאביו, אבל לא מתוחכם כמוהו”.

גודלה של כת ‘לב טהור’ לא ברור באופן רשמי, אך קיימות הערכות כי היא מונה כ-50-60 משפחות וכ-150-200 ילדים.

מדובר בקהילה הנבדלת מקהילות חרדיות אחרות הן בלבוש נשות הקהילה – המכסות את מלוא גופן בביגוד שחור כאשר רק הפנים גלויות החל מגיל שלוש –והן בכללי הכשרות המחמירים ובסממנים אחרים. בקהילה נוהגים כלפי ילדי הקהילה בין היתר בענישה גופנית קשה, בנישואי קטינים, החל מגיל 14 לנערות ו-15 לנערים, עם בני זוג שלעיתים הפרשי הגילאים ביניהם הם עד 20 שנה.

בנוסף, קיימת מדיניות ענישה כלפי חברי הקהילה הכוללת הפרדת ילדים מהוריהם – גם בגיל ינקות; העברת הילדים לגדול במשפחה אחרת; מניעת חינוך פורמלי וניתוק מהעולם החיצון ומכל מקורות מידע חיצוניים; גירוש מהקהילה של נערים שאינם סרים לסמכות ראשיה וכל זאת בהתאם להחלטות ראש הקהילה.