הגר”ד לאו רותח: איך קרה ש’רשימה שחורה’ של הרבנים מחו”ל נחשפה

מנהל מחלקת אישות וגיור ברבנות הראשית יינזף לאחר שפרסם 'רשימה שחורה' של 160 רבנים מחו''ל שאינם מוכרים על ידי הרבנות בכל הנוגע לבירורי יהדות • הרב לאו: איך קורה שיוצאת רשימה לאור מבלי לעדכן את הרב לא ברשימה ולא בעצם פרסומה? מי הרכיב ואישר את הרשימה?"
יוסף גרינבוים
ט"ו תמוז התשע"ז / 09.07.2017 17:56

לאחר שנים של הסתרה, ‘הרשימה השחורה’ של הרבנים מחו”ל שלא הוכרו על ידי הרבנות הראשית בנושאי בירורי יהדות ומעמד אישי – נחשפה היום (ראשון), כאשר בין הרבנים המופיעים ברשימה, ישנה שורה של רבנים אורתודוקסיים בכירים מחו”ל.

‘הרשימה השחורה’ של הרבנות כוללת 160 רבנים מ-24 מדינות שונות ובהם ארצות הברית, בקנדה, בדרום אפריקה ובאנגליה.

מספר לא מבוטל של הרבנים מהרשימה הם רבנים אורתודוקסיים מזרמים מרכזיים ביהדות החרדית, כולל חסידי חב”ד, שחלקם עברו הכשרה והוסמכו לרבנות בידי גדולי הרבנים כדוגמת הגר”מ פיינשטיין זצ”ל, ואשר למדו בישיבות מוכרות כמו ‘נר ישראל’ בבולטימור וה’ישיבה יוניברסיטי’ בניו יורק.

בין הרבנים המופיעים ברשימה – שפורסמה על ידי ארגון ‘עיתים’ – נמצאים  הרב יהושע פאס, שהיה ממייסדי ארגון ‘נפש בנפש’, הרב אדם שאייר, מבכירי הרבנים האורתודוקסיים בקנדה, הרב ברוך גודמן המשתייך לחב”ד ומשמש כרב הקמפוס של אוניברסיטת ‘ראטגרס’, וכן הרב דניאל קראוס, רבה של ‘קהילת ישורון’ אליה השתייכו עד לא מזמן בני הזוג ג’ארד ואיוונקה קושנר ומי שנחשב לסגנו של רבם האישי, הרב יחזקאל לוקשטיין.

חשיפת הרשימה מגיעה בזמן רגיש עבור הרבנות הראשית, לאור הסערה שעוררו ביטול מתווה הכותל ואישור חוק הגיור.

כתב חרדים 10 מציין, רשימת הרבנים מהתפוצות שנחשפת, גובשה לאחר מאבק משפטי ארוך של ארגון ‘עתים’ עם הרבנות הראשית, במהלכו דרשו בארגון שהרבנות תגבש קריטריונים מסודרים להכרה ברבני חו”ל.

כתוצאה ממאבק זה הסכימו ברבנות להתחיל בתהליך וכן לחשוף אט-אט את הרשימות הקיימות שלהם, בדבר הרבנים שלא הוכרו על ידם.

בעקבות זאת, פנו לאחרונה בארגון ‘עתים’ לרבנות ודרשו לקבל את הרשימה, בהתאם להתחייבותה בבית המשפט.

במקרה זה, לראשונה, הפנייה נענתה בחיוב.

אלא שאחר הצהרים התברר: הרב הראשי הגר”ד לאו נדהם לגלות כי ה’רשימה השחורה’ של 160 הרבנים מחו”ל שאינם מוכרים על ידי הרבנות הראשית הועברה, ללא שידע על כך, לארגון ‘חותם’.

בעקבות כך, הרב לאו הורה למנכ”ל הרבנות הראשית משה דגן לזמן לבירור ולנזוף ברב איתמר טובול, מנהל מחלקת אישות וגיור ברבנות הראשית – שאחראי לפרסום הרשימה.

עוזרו של הרב לאו, הרב רפאל פרנק, כתב למנכ”ל הרבנות: “הרב הראשי נדהם לגלות רשימה זו. הדברים נעשו לא על דעת הרב וללא הסכמתו. איך קורה שיוצאת רשימה לאור העולם מבלי לעדכן את הרב לא ברשימה ולא בעצם פרסומה?”

העוזר ממשיך וכותב: ”להזכירך, הרב הקים צוות מטעם מועצת הרבנות הראשית בשיתוף עם חבר דייני ביה”ד הגדול שדן בתבחינים להכרה ברבני חו”ל לגבי גיור, מעמד אישי, גיטין וכו’. מסקנות הוועדה אמורות לעלות לדיון בפני מועצת הרבנות הראשית לאישור. מי אם כן הרכיב ואישר רשימה שלא על פי החלטה המועצה?”

עוזרו של הרב לאו מדגיש במכתבו: ”תוצאת המעשה הינה חמורה ביותר. ראשית לא יתכן שפקיד ברבנות הראשית יחליט על דעת עצמו לפרסם איזו רבנות מאושרת ואיזו לא. שנית, אין צורך להכביר במילים על ההשלכה החמורה והפגיעה הקשה ברבנים מסוימים, ובעיקר ברבנות הראשית לישראל”.

כאמור, הרב הראשי מבקש ממנכ”ל הרבנות לזמן את מנהל המחלקה לבירור יסודי, ”לבדוק כיצד הוא עשה דבר כזה על דעת עצמו, לנזוף בו ולטפל בתופעה זו בכל חומרתה”.

הרשימה השחורה של הרבנות

כפי שדווח בחרדים 10, בשנים האחרונות נחשפו כמה מקרים שזכו להד ציבורי של אי הכרה של הרבנות ברבנים אורתודוקסיים מרכזיים בתפוצות.

אחד המקרים אשר עורר תשומת לב תקשורתית היה כאשר התברר כי הרב יחזקאל לוקשטיין, מי שהיה מעורב בתהליך הגיור של איוונקה טראמפ, אינו מוכר על ידי הרבנות.

על פי פרסומים בשבועון היהודי האמריקני, ה-Jewish Week, עובדה זו הובילה לכך שאנשי צוות המעבר של הנשיא הנבחר דולנד טראמפ פנו לממשלת ישראל לשם קבלת הבהרות, מה שהסתיים בהודעה רשמית של הרב הראשי לישראל יצחק יוסף המכירה באופן רשמי בגיור של בת הנשיא המיועד.

הרב שאול פרבר, יו”ר ארגון עתים, הגיב בחריפות על ה’רשימה השחורה’ של הרבנות.

“הרשימה שאותה קיבלנו מהרבנות היא תעודת עניות להתנהלותה של הרבנות מול יהדות התפוצות, ואני תוהה מי הסמיך את הרבנות להחליט שרב של קהילה מסוימת בחו”ל אינו מקובל ולפיכך חברי קהילתו אינם יהודים. מהיכרותי רבת השנים עם נושא זה, אין כאן צירוף מקרים. הרבנות מנסה להפוך את עצמה לסמכות הבלעדית

“העמדת יהדותם של יהודים מהתפוצות בסימן שאלה גורמת לקרע אדיר בין יהודי חו”ל למדינת ישראל, והרבנות לא מודעת מספיק למשבר שהיא יוצרת במו ידיה. מה שמקומם עוד יותר ברשימה זו היא העובדה שעצם קיומה מנוגד להלכה ולמסורת ישראל מדורי דורות. בהיסטוריה היהודית התקיימו זו לצד זו קהילות שונות, כאשר מלבד מקרים בודדים ממש ויוצאי דופן, כל רב הכיר בחברו וכיבדו. צר לנו שהרבנות החליטה לרמוס ברגל גסה את המסורת היהודית והכל לשם שימורה ההגמוניה האידיאולגית והפרסונאלית שלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות