“דייג אוהב את הדגים? למה? כדי לטגן אותם. זה המצב בסמינרים”

יו"ר ועדת החינוך יעקב מרגי: "הלוואי ויכולתי להעביר רישום אזורי. גם אני מוגבל" • "כשאני בא לאמא ומבקש פרטים, היא אומרת לי: אתה משוגע? יתקעו לי את הרישום של הבת" • אמסלם: מנהלי הסמינרים מלומדי מלחמה, יותר מתוחכמים מכם, מללום, ממרגי, אלופי עולם בקומבינות, בתחמנות
אריה ריבקינד
ט' תמוז התשע"ז / 03.07.2017 11:01

ועדת החינוך של הכנסת, בראשה עומד ח”כ יעקב מרגי, התכנסה הבוקר (שני) לדון על אפליית הבנות הספרדיות שעדיין לא שובצו במקומות לימודים מתאימים – בשל מוצאם ועדתם.

בדיון השתתפו ח”כים מסיעות שונות, אגוד מנהלי מחלקות חינוך, נציגי משרד החינוך ומשרד המשפטים, עו”ד יואב ללום מ’נוער כהלכה’ ומוזמנים נוספים.

יו”ר הוועדה, ח”כ יעקב מרגי: הבעיה היא שאם מנהל בשנה שעברה אכלס כיתה מעל 40 בנות, לא ניתן לחייב אותו לרשום השנה יותר מכיתה אחת.

עו”ד יואב ללום: פה הבעיה, פה הגנבים. איפה זה כתוב בחוק?

ח”כ דב חנין: אם אנחנו מגלים שיש ‘מנגנון הימלטות’ בדמות גודל הכיתות, למה שמשרד החינוך לא ישנה את זה?

ח”כ מאיר כהן: למה אתם מאשרים מוסדות של 50 בנות בכיתה? כדי להקל על אי קבלת בנות מזרחיות?

מרגי: אם לא תאשר כיתה של 50 בנות תתמודד עם מאות בנות שלא משובצות.

קריאת ביניים: כששמעתם שמנהל מוסד בחיפה אומר ‘אני מקים מוסד ליטאי אליטיסטי’ קראתם לו? שאלתם אותו באיזו זכות הוא מקים דבר כזה?

מרגי: הלוואי ויכולתי, במשמרת הזו, להעביר את חוק הרישום האזורי. מה לעשות, גם אני מוגבל, יש לי משמעת קואליציונית ומשמעת סיעתית. ואני יודע להיות סורר. אבל גם לזה יש גבול. נו, כעת נדבר על איך בונים קואליציה ומכנה משותף? הלוואי ויכולתי.

הלוואי ויכולנו להעביר חוק לרישום אזורי. בחברה החרדית זה לא קיים. זה יפתור כמעט את כל הבעיה, אבל אי אפשר. אני טוען שכל סוגיית האפליה באה למתג, יאמרו לך נציגי המשרד, בסמינרים מסוימים, למשל באר שבע ואופקים, מהרגע שהתקבלה החלטה שלא מקבלים בבאר שבע תלמידות מאופקים זה מאפשר לפתוח מוסדות טובים בבאר שבע. הם משתמשים בזה כדי למתג.

ואני טוען, רבותי, אין ספק שהמצב הוא קשה! המצב בחברה החרדית בנושא רישום בנות לסמינרים עדיין לוקה בחסר, אבל אני, כמי שמוביל את זה בוועדת החינוך – אומר: אין ספק שיש שיפור. גם מנהלי המוסדות שעוקבים אחרינו ומאלתרים פתרונות ומעקפים כאלו ואחרים, הם לא יפסיקו להפלות. אני מבין גם את המצוקה של משרד החינוך.

כשבאתי וטענתי, לפני שהחלה עונת הרישום, הם עושים רישום מוקדם, כמו בסיירות, מאתרים כבר בכיתה ז’ את הטובים. כשאני בא לאמא ומבקש את הפרטים, היא אומרת, אתה משוגע? יתקעו לי את הרישום של הבת שלי. אז אין לי שמות. במבחן של שנה שעברה, כשהשתוללתי שעד שלא יהיו סנקציות לא ילמדו, איפה שנקטת סנקציות, באלעד, במודיעין עלית – סנקציות כספיות, נשללו תקציבים – זה עזר.

לכן יש בתקנות גם את המסלול של ערר. כי אין לדיין אלא מה שעיניו רואות.

יואב ללום: ברור. ישו ועדות ערר כדי לפסול על הסף. רוצה להוציא אותי תוציא אותי אבל לא אשתוק. עשר שנים אפליה.

מרגי: ברגע שאתה מצמצם חורים של נפה, בסוף יישארו לך המקרים הכי קשים. גם מנהלי המוסדות הבינו, ההורים למדו, הם לא ידעו מה הזכויות שעומדים לטובתם בנושא הרישום. הרשויות המקומיות החרדיות שלא שתפו פעולה – נאלצו לשתף פעולה. בבית שמש יצאה הודעה שלא הולך לשבץ, מיד זה הקפיץ את המשרד, הקפיץ את יואב ללום, התחילו לשבץ. לא יסיימו, יש כבר את הסנקציה כתובה! מוכנה!

נציג משרד החינוך: כל פניה שמגיעה למשרד מטופלת, להורים שמורה הזכות להגיש ערר.

קריאת ביניים: אבל ההורים מפחדים!

נציג משרד החינוך: יש הורים שאומרים, אנחנו מפחדים, אנחנו מלווים אותם, עוזרים להם. אני לא יכול להכריח הורים להתלונן, אבל גם כשאין תלונה רשמית אנחנו בודקים ציונים, ערכות קבלה של המוסד.

ח”כ מאיר כהן: למה יש לי תמיד תחושה שאתם יודעים שיש אפליה סמויה ואתם קצת סלחניים? קצת מסתכלים על החוקים היבשים? למה? למה? הרי בבית ספר אחר עם בעיה מסוג אחר הייתם עומדים על הרגליים, למה פה אתם מתנצלים? אתם משרד החינוך! אתם הריבון! יש אפליה במדינת ישראל בשנת 2017.

קריאת ביניים: האגף החרדי עושה מה שהוא רוצה!

מאיר כהן: אם השר שלך באמת היה רוצה למנוע אפליה היה מצביע על החוק שאני וח”כ מרגי הגשנו.

מרגי: אילוצים קואליציוניים.

ח”כ עליזה לביא: הנושא הזה, אני מכירה את יואב ללום מ-2010, יחד אנחנו מטפלים, התחושה היא שזה משהו עמק. יש לי חברה טובה שחזרה בתשובה והפכה את שמה לשם אשכנזי. שאלתי למה? אמרה: אין לי סיכוי אחר שילדיי יתקבלו לבתי ספר חרדיים.

הרי החברה שלי הזו מייצגת משהו רקוב, איפה ואיפה, אני באה ממשפחה חצי ספרדית, מכירה את הסיפורים האלו. תתעוררו! אנשים מפחדים, יש להם עוד ילדים, הם לא רוצים שיסמנו אותם בתוך המערכת. בואו נקדם את הצעת החוק, ואם לא – אתם כמשרד – איפה אתה חי? אתה מחכה לתלונות כדי לטפל? אתה לא יודע שיש בעיות?

הרב חיים אמסלם: אני מדמה את זה לדייג והדגים. הדייג אוהב את הדגים? למה? כדי לטגן אותם. זה בדיוק המצב. מנהלי הסמינרים מלומדי מלחמה, יותר מתוחכמים ממכם מללום, ממרגי, הם אלופי עולם בקומבינות, בתחמנות.

כשהייתי ח”כ במפלגת שס בשעתו ניסיתי והצעתי הצעת חוק שאמרה שמוסד שייחשד כמפלה ייעצרו תקציביו. עולם המוסדות החרדי מבין שפה אחת: שפת הכיס. לא מדאיג אותו חקירות פליליות, חקירות משטרה ותלונות. תעצור לבדוק, תיגע בכיס, הכול יסתדר. וזו ההצעה הנכונה ואין בלתה. ומכיוון שכל אחד בחלומותיו ואילוציו, לכן במצב הנוכחי אני מצטער לומר שאני לא תולה תקוות גדולות לשיפור אך תומך במאבקכם.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כתבה נכונה, יש הרבה מה ללמוד ממנה.
    03/07/2017 13:22
    חיותה
  1. הבעיה העיקרית היא לא עצם הספרדי, הבעיה היא שהספרדים מותחים חזק את החבל של “מיהו חרדי”, אולי כי יש להם הלכות שונות? המציאות היא שספרדים מבתים שסניקי”ם טובים מתקבלים גם בכיתות החסידיות, אומנם ישנם גם “חסידים מודרנים” שכן מתקבלים, אבל אז מנהל ביה”ס או הסמינר יודע תמיד שאם יש בעיה יש לפנות לאדמו”ר, יודע שנדיר ביותר שאמא אשכנזייה תלשין עליו, ולכן חוששים מאוד לקחת את ה”גבוליים”, כמורה מספרת את האמת, הבעיה העיקרית היא השוני, בעיקר בצניעות שבנות ספרדיות יש להן פחות גדרים מהאשכנזיות, והבעיה העיקרית היא שחוששים שהם יתלוננו לרשויות לכן “לא מדובשך ולא מעוקצך”… אני אישית מעריכה מאוד בנות ספרדיות למרות שאני אשכנזייה אבל גם מבינה את חשש מנהלי הסמינרים.

  2. שרי כנסי
    03/07/2017 14:10
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. יש 2 פתרונות:
    או שיפסיקו לקבל לגמרי ספרדיות ואז לקחת חלק מהסמינרים האשכנזים ולהפוך אותם לספרדים והם יעלו את הרמה
    או לאסור על מנהלי הסמינרים המאמינים בתורת הגזע ללמד את תורתם של חכמי הספרדים חאורך הדורות וכאשר לא יישאר להם מה ללמד ירדפו אחר הבנות הטהורות