ה’יום חג’ של דרעי חלף: מי יציל את הבנות שעדיין לא התקבלו ללימודים

אריה ריבקינד
|
ח' תמוז התשע"ז / 02.07.2017 17:30
דרעי הכריז חגיגית לפני ארבעה חודשים: “יום חג. ילדה שיוצאת לחופש, תדע איפה היא לומדת” – אבל גם היום לעשרות תלמידות אין חג • לשכת מרגי: “נתנו למחוז החרדי ארכה של שבוע לסיום השיבוץ” • פונים להורים: “תתלוננו, שנוכל לטפל” • נוער כהלכה: מדובר במאות בנות, לא עשרות

לפני ארבעה חודשים התכנסו יחד שר החינוך נפתלי בנט ושר הפנים אריה דרעי בחדר סיעת ש”ס בכנסת, כדי למסור הודעה חגיגית משותפת. הסיבה למסיבה הייתה אישור ‘תקנות’ שמטרתן למנוע אפליית בנות ספרדיות בקבלה לסמינרים ובבתי הספר החרדיים.

בפתח הישיבה הציג אז השר בנט את עיקרי התקנות, ובהן הקדמה משמעותית של מועדי בחינות הכניסה, חובת נימוק של הודעות דחייה וחיזוקן של ועדות הערר שפועלות מטעם משרד החינוך.

“אף ילדה לא תופלה על רקע עדתי”, הכריז בנט ושיבח את יו”ר ועדת החינוך יעקב מרגי על שותפותו בתהליך.

יו״ר ש”ס, השר אריה דרעי החרה החזיק אחריו: “זה הנושא החשוב ביותר עבורנו. עבדו על התקנות החדשות שעות ארוכות. השר בנט ליווה את המהלך יחד מכניסתו לתפקיד”.

דרעי הוסיף: “זה עבורנו יום חג. מהלך שעבדנו על זה חודשים והתמודדנו עם זה שנים, הגיע לפתרון. הבשורה הגדולה שלנו היום: ילדה שיוצאת לחופש, תדע איפה היא לומדת. ח”כ מרגי ירק הרבה דם להגיע לתוצאות”.

אז מרגי אכן ירק המון דם במלחמתו נגד האפליה, אבל, למרות שהחופש הגדול כבר הגיע, וגם תאריך היעד, הראשון לחודש יולי חלף – יש לא מעט בתים שבהם מתקשים לחגוג.

ממידע שהגיע לחרדים 10 עולה, כי גם בימים אלו עשרות בנות מהעיר מודיעין עלית, כמו גם בירושלים ובית שמש, עדיין אינן יודעות היכן תלמדנה בשנת הלימודים הבאה.

“הכול דיבורים, הבטחות על הקרח”, אומרות אמהות זועמות בשיחה עם חרדים 10.

דרעי, בנט

“תנו לנו את כל התמונה”

ח”כ יעקב מרגי, מי שהיה השושבין המרכזי של ‘התקנות’, העניק היום ארכה של שבוע למחוז החרדי במשרד החינוך, בהנהלת איציק זהבי, לצורך סיום השיבוץ.

למרות שהיעד בו היו כל תלמידות בתי הספר אמורות להיות משובצות כבר עבר, בלשכתו של מרגי מסרבים לראות בכך כישלון: “ראשית יש חוק. החשוב מכל הוא שמנהלי הסמינרים פעלו בהתאם להנחיות, תאריכי רישום וכו’. שנית, העררים של התלמידות כבר התקיימו – דבר שלא היה בעבר”.

בלשכתו של יו”ר ועדת החינוך אומרים כי הם ישמחו לקבל כל  מידע על בנות שטרם סודרו במקומות לימוד. “מחר תתקיים ישיבת סטטוס עם מנהל המחוז החרדי איציק זהבי על כל עיר ועיר. לכן חשוב לנו לקבל מידע מכל הורה שבתו עדיין אינה מסודרת”.

בלשכה מסבירים: “אם אנחנו מקבלים את כל התמונה, אנחנו יכולים לתת פתרון לכולם. אנחנו מבקשים לקבל שמות. זה יעזור לנו. לא נוכל לטפל בבעיה שאנחנו לא יודעים עליה”.

גורם בלשכה מוסיף ואומר: “ישנה תסמונת החרדית של ‘פחד’. לא רוצים לבוא ולהתלונן כי אולי ואולי בסוף הבת תתקבל – אז למה אני צריך לעשות באלגן? וכאן הטעות של אותם הורים. תפנו אלינו.

יעקב מרגי

“כשאנחנו יושבים מול ראש רשות או מול המחוז החרדי, אנחנו לא יודעים מה בדיוק קורה. הוא מציג נתונים – ורק כשאנחנו מציגים פערים הם עונים או מסדרים”.

בעמותת ‘נוער כהלכה’ מציינים, כי לעומת אמירות כי רק עשרות תלמידות טרם סודרו, בידיהם נתונים כי בירושלים לבדה טרם סודרו בבתי הספר “מאות בנות”. לדברי ראשי העמותה, עוד עשרות תלמידות אינן מסודרות בבית שמש, וביתר הערים החרדיות “יש בעיות רבות”.