חוק הגיור: דרעי וגפני פוצצו את פגישת ראשי הקואליציה עם נתניהו

דרעי וגפני נטשו בזעם את ישיבת ראשי הקואליציה על חוק הגיור - לאחר שהגיעו להסכמה עקרונית על דחיית החוק בחצי שנה • הסיבה: החרדים דרשו שניתן יהיה לקדם את החוק מיידית, אם בג"ץ יתערב ויכריע בעתירות על הגיור - אולם בנט וכחלון התנגדו • נתניהו לראשי אייפא"ק: לא היתה לי ברירה, הסתכנתי בפירוק הממשלה
אריה ריבקינד
ו' תמוז התשע"ז / 30.06.2017 11:49

שר הפנים אריה דרעי ויו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני נטשו בזעם את ישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה הבוקר.

נתניהו וראשי הסיעות המרכיבות את הקואליציה דנו על אפשרות להקפיא את חוק הגיור ולא לקדמו בכנסת, בעקבות הלחצים שהפעילו ראשי התנועה הרפורמית על ראש הממשלה.

הצדדים הגיעו להסכמה עקרונית לגבי הפתרון המסתמן למשבר סביב החוק, שכלל דחייה של חצי שנה בקידום החוק והסכמות עם העותרים בנושא הגיור לבג”ץ – על דחייה של העתירות.

עם זאת, ראשי הסיעות החרדיות  התנו את הסכמתם בכך שאם שופטי בג”ץ יתערבו במהלך תקופה זו ויפסקו בניגוד לסטטוס קוו בנושא הגיור – הקואליציה תעביר את החוק באופן מיידי כחוק עוקף בג”ץ.

השרים נפתלי בנט ומשה כחלון טענו כי יידרשו לדון בחוק שוב.

בעקבות כך דרעי נטש את הישיבה ואחריו יצא  גם ח”כ משה גפני.

שר הבריאות יעקב ליצמן נעדר מהישיבה, בשל עיסוקו, לדברי מקורביו, במשבר בבית החולים הדסה עין כרם.

שר האוצר משה כחלון אמר בעקבות פיצוץ ישיבת ראשי הקואליציה: “החוסן הלאומי והביטחון האמיתי של עם ישראל נמצא באחדותו. הקשר בין העם היושב בציון לבין אחיו בגולה הוא קשר אמיץ וחזק ועלינו לשמור עליו מכל משמר”.

כחלון קרא לצדדים לחזור למשא ומתן, עד לגיבוש מתווה מוסכם על ראשי סיעות הקואליציה. ”עם ישראל שילם בעבר מחיר יקר על הפילוג בעם ואל לנו לחזור לתקופות אלו. אני מצפה מכל הצדדים לחזור ולשבת עד שנגיע למתווה מוסכם. זה הזמן לפעול למען אחדות העם’.

במהלך הישיבה התנהל עימות בין ראש הממשלה לשר בנט, לאחר שיו”ר הבית היהודי גרש  לתקן את החוק כך שהוא לא יפגע משמעותית ב”גיור כהלכה” – מערך גיור פרטי של רבנים בציונות הדתית, ולכן סירב להתחייב לדרישת החרדים לקדם את החוק מיד אחרי החלטת בג”ץ.

יו”ר הבית היהודי גם שאל את ראש הממשלה: “למה לא ידענו על מתווה הכותל?”

נתניהו השיב לו: “זה כמו המנהרות, גם על המנהרות לא ידעת”.

קיבל איום מהמפלגות החרדיות

נתניהו כינס את ראשי הקואליציה לאחר פגישה שקיים עם ראשי השדולה האמריקנית הפרו-ישראלית אייפא”ק, שזעמו על הקפאת מתווה הכותל וקידום חוק הגיור.

לפי דיווח בערוץ 7, נתניהו הסביר לראשי השדולה כי קיבל איום מהמפלגות החרדיות כי אם לא יטפל לאלתר בשתי הסוגיות הבוערות הללו, הן יפרקו את הממשלה ויגררו את מדינת ישראל לבחירות.

לדבריו, הוא העדיף את יציבות הממשלה על פני גרימת טלטלה למדינת ישראל כולה.

בנוסף, הדגיש ראש הממשלה כי נמשכים המהלכים למציאת פתרון הולם עבור הזרמים שאינם אורתודוכסיים בכותל, וכן נבחנות סוגיות הקשורות לחוק הגיור.

ראשי אייפא”ק אמרו לנתניהו כי היהדות האמריקנית תהיה מוכנה להתפשר בעניין מתווה הכותל, אך תתקשה להשלים עם חוק הגיור כפי שהמפלגות החרדיות מעוניינות שייחקק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות