איך קרה שהאימפריה שבנה ‘הרנגטן’ מתנדנדת כעת על סף קריסה

יוסף גרינבוים
|
ו' תמוז התשע"ז / 30.06.2017 01:03
הונו הוערך ב’פורבס’ ב-90 מיליון שקלים, וצמרת המשק הישראלי הקיפה אותו • אבל עכשיו, יומיים לפני ההילולה שפעם הייתה מפגן כוח – מתברר: האימפריה נקלעה למצוקה כספית • העיתונאי שמעון איפרגן מגולל איך זה קשור להתרסקות של דנקנר ולתחרות החדשה מצד האחיין ‘רב המנהרות’

ביום ראשון הקרוב יערוך הרב יעקב ישראל איפרגאן, מי שהודבק לו הכינוי ‘הרנטגן’, את ההילולה השנתית לזכר אביו, רבי שלום איפרגאן זצ”ל.

אלא שהשנה, בניגוד לשנים קודמות, יעדרו מההילולה שתתקיים בנתיבות, הטייקונים, הסלבס, קציני המשטרה הבכירים, כמו גם השרים וחברי כנסת. גם טקס השלכת אלפי נרות לתוך האש – מעמד  שנחשב לגולת הכותרת של האירוע, ככל הנראה לא יתקיים.

גם באתר האינטרנט של ‘המקובל’ מנתיבות, שלא עודכן זה זמן רב, אין כל אזכור להילולה. רק במקומון קטן בנתיבות אפשר למצוא מודעה קטנה.

בכתבת מגזין שכתב העיתונאי שמעון איפרגן באתר מאקו, הוא מגולל איך קרה שאחד ‘המקובלים’ המשפיעים בארץ הגיע למצב בו האימפריה שבנה מתנדנדת על סף קריסה.

“רק לפני חמש שנים הרנגטן דורג כאחד מעשרת הרבנים העשירים בישראל, והונו הוערך על ידי פורבס ב-90 מיליון שקלים”, כותב איפרגן. “סביב הרב אפשר היה למצוא את צמרת המשק הישראלי, עם שמות כמו נוחי דנקנר ושרי אריסון שהקיפו אותו וראו בו מורה רוחני ויועץ קרוב. מאז דברים השתנו, ובסביבתו של הרב ישנה תחושת משבר קשה.

“בחצי השנה האחרונה האברכים בכולל ורבניו אינם מקבלים את התשלומים שהועברו אליהם עד אז בדרך קבע, והעמותות שהוא עומד בראשן נמצאות בגירעון”.

הרנטגן, בן 51, נשוי ואב לחמישה, נולד בנתיבות. הוא למד בישיבה, שירת בצבא כאפסנאי ובהמשך עבד באחד המפעלים בנגב, עד שבגיל 29 החל כוכבו לדרוך וחסידיו החלו מפיצים אודותיו סיפורי ניסים ונפלאות.

“הוא הוזמן לקבוע מזוזות במפעלים ובבתי עסק, ועוד ועוד זוגות ביקשו שישמש כסנדק בברית המילה או יחתן אותם. התיקונים הליליים שעשה ליד קבר אביו משכו אליהם אלפים שנשבו בקסמיו והאמינו ביכולותיו לחולל ניסים, לחזות מהלכים כמה צעדים קדימה ולחדור לגופו של אדם כמו צילום רנטגן, וכך לקבוע דרכי טיפול ושיקום למחלות שונות”, כותב איפרגן.

הרנטגן

“מכאן הגיע שמו של הרב, שהודבק לו על ידי מקורביו, והביא לאלפי מאמינים שנסחפו אחריו. ביניהם היה גם נוחי דנקנר, איש עסקים מבטיח באותה תקופה, שהפך לאחד מחסידיו הגדולים ביותר. הטייקון הצעיר והעולה בזמנו לא ביצע אף עסקה מבלי שקיבל ברכה וייעוץ צמוד של הרב. הרנטגן הפך לאחד האנשים המקורבים ביותר לאוזנו של דנקנר, ונוחי מצדו היה אורח הכבוד בהילולות שארגן באחוזת קבר אביו.

“.. היחסים בין השניים לא הסתכמו בעצות בלבד. דנקנר היה לאחד התורמים הגדולים ביותר של הרנטגן, ובין 2005 ל-2010 תרם לעמותות של הרב לפחות 20 מיליון שקלים”.

העיתונאי איפרגן ממשיך ומתאר: “בעזרת דנקנר איפרגאן הצליח להבקיע את החומה ולהפוך לרבם של בעלי ההשפעה. לפי דיווחים שרי אריסון נועצה בו לפני שרכשה את השליטה בבנק פועלים, הוא חיתן את מו”ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, והוא שעמד מאחורי הרכישה של דנקנר את אי.די.בי. ההילולות של הרב הפכו לאירועי הון-שלטון מובהקים, ובחגיגות קודמות ניתן היה לראות בקהל את גדעון סער לצד ג. יפית, ובשנים מוקדמות יותר גם את אריאל שרון, משה קצב, זאב רווח ודודו טופז”.

איפרגן מצטט מקורב לשעבר: “כשהוא התחיל לארגן את ההילולות הגיעו אלפים מכל שכבות העם, ובעיקר בלטו בכירי המשק והמשטרה. כדי לקבוע תור אצלו לברכה או לייעוץ היה צריך לחכות שבועות. מאות צבאו על חדר קבלת הקהל כדי לזכות לכמה שניות. התורמים עמדו בתור כדי לתת כסף… אבל עם הזמן אני ואחרים הבנו שאנשים שמקורבים לרב מובילים אותו לדרך שלא אהבנו, שהתמקדה יותר באנשים עשירים ופחות בעמך, אז החלטנו לזוז הצידה ולעזוב. נגעלנו ממה שראינו”.

אבל כעת הגיע המשבר.

“נראה שקריסתו הכלכלית של דנקנר לפני כשלוש וחצי שנים והחברות שבבעלותו השפיעה ישירות על חצר הרב ומוסדותיה”, כותב איפרגן. “לאחר שהודח דנקנר מקונצרן אי.די.בי וירד מנכסיו, הקשר בין השניים אט אט התרופף… ב-2013 נוחי החמיץ לראשונה את הילולת הרב, ולאחר שנגזר עליו עונשו, נראה שהשניים ניתקו קשר כליל. לחתונת בתו של הרב בחודש מרץ, דנקנר כבר לא הגיע”.

מקורב לרב טוען באוזני איפרגן: “באופן טבעי ההתמוטטות של נוחי פגעה קשות באימפריה הכלכלית של הרב ובכלל זה העמותות שהפעיל. לא הרגישו את זה מיד, אבל בשנתיים האחרונות הרבה פחות תרומות מגיעות לעמותות, יש קשיים בתזרים המזומנים של החצר. גם אלה שהיו במעגל סביב נוחי וניהלו חברות גדולות נעלמו ברובם”.

נוחי דנקנרנוחי דנקנר, פלאש90

וכך, בשנים האחרונות ‘הרנטגן’ נעלם יותר ויותר מאור הזרקורים, למרות שמידי מדי פעם עוד אפשר היה לראותו באירועים מתוקשרים.

איפרגן מציין, כי בדוחות הכספיים ניתן לראות התאמה בין הירידה בהכנסות של עמותות הרב לבין שנות המשבר של דנקנר. אלא שלמרות “הגירעונות והירידה הגדולה במלגות לאברכים, בנספח חמשת המשכורות הכי גבוהות של העמותה מתברר שב-2015 שכר הבכירים בעמותה דווקא צמח ל-554 אלף שקל לעומת 498 אלף שקל שנה קודם לכן. כששאלנו את הרב על העלייה בשכר הבכירים במקביל לירידה בתרומות, הוא ואנשיו סרבו להגיב”, כותב העיתונאי.

לדבריו, האברכים ובכירי הכולל זועמים על התנהלות הרב אך חוששים לצאת נגדו בגלוי. “אתה יודע מה זה חצי שנה בלי לקבל כסף? הבית קורס. אנשים חיים פה מהיד לפה. יש פה רבנים שלקחו הלוואות מגמ”חים וגורמים שונים כדי לשרוד”, מצוטט אברך בכתבה.

 •

איפרגן טוען כי פופולריות של רבנים מתחרים ויריבים פגעה גם היא במעמדו. “התחרות המרכזית מגיעה כיום מאחיינו, הרב נתנאל שריקי”, כותב איפרגן. “בשנים האחרונות האחיין, שנודע בתואר ‘רב המנהרות’, הקים חצר בעיר, ועורך אף הוא הילולות לזכר אביו של הרנטגן מדי שנה”.

איפרגן מציג במאקו את ההבדלים: “תנועת אנשי הציבור, כך נדמה, עברה לחצרו של הרב שריקי – שמבטיח שבין המשתתפים בערב יהיו גם השרה מירי רגב, השר ישראל כץ, דוד פתאל, קובי פרץ ורשימה ארוכה של ראשי ערים ופוליטיקאים. כשניסינו לברר בין מי שהיו מקורבים לרב איפרגאן מי מהם מתכנן להגיע לאירוע בראשון, גילינו שרובם יעדרו מההילולה”.

“נכון להיום קופת המזומנים של הרנטגן, שבעבר נחשב לאחד הרבנים העשירים והמשפיעים בישראל, די ריקה. כדי לצאת מהמשבר, בסביבת הרב מדברים על תכנית הבראה והתייעלות במסגרתה יקוצץ שכרם של בכירי העמותות וכן של העובדים הזוטרים.

“איש מנהלה שמסייע לרב מספר: ‘הרב מתנהל כרגיל. מקבל קהל, מבקר חולים בבתי חולים, חונך בתי עסקים, פוגש תורמים פוטנציאלים, אבל מתחת לפני השטח הוא יודע שבלי כסף נזיל ומיידי, הכולל והישיבה – שהם היהלום שבכתר המוסדות שלו – יישארו בלי אברכים. כואב לו מאוד על האברכים ואם היה לו כסף משלו היה נותן מיד לסייע להם. הוא מעריך את ההקרבה שהם עושים למענו אבל מבין שזה לא יכול להימשך עוד זמן רב”.

תגובת עוזרו של הרב למאקו: “הרב לא רוצה להגיב ולהתייחס לשאלות”.