ואיך משכנע דרעי לדון בבג”ץ על השבת? בעזרת ביאליק ואחד העם

שר הפנים קיבל היתר חריג להציג בנפרד בפני בג"צ את עמדת משרד הפנים: מדוע נדרש דיון נוסף בפרשת המרכולים בתל אביב • במסמך בן 15 עמודים מגולל השר את חשיבות ערך השבת מבחינה יהודית וסוציאלית - ומציג 8 נימוקים המבטלים פרשנות מוטעה בחוק שעות עבודה ומנוחה
אריה ריבקינד
ב' תמוז התשע"ז / 26.06.2017 19:09

משרד הפנים והעומד בראשו, השר אריה דרעי, הגישו היום (שני|) באמצעות היועמ”ש של המשרד, לבג”צ תשובה משפטית מנומקת על חשיבות שמירת השבת במדינה ישראל.

התשובה ניתנה במסגרת בקשתו של השר דרעי לקיים דיון נוסף ומורחב על האישור שניתן לפתיחת מרכולים בת”א בשבתות.

עמדה מפורטת ומנומקת זו הינה חריגה, מאחר שהיועהמ”ש לממשלה  הוא המשיב הקבוע מטעם הממשלה לבית המשפט העליון.

היתר מיוחד זה ניתן לשר דרעי לאחר שלא הסתפק בנימוקי היועמ”ש המבקש אף הוא דיון חוזר, וטען כי בנושא חשוב וערכי זה, יש לאפשר לו להציג בפני השופטים את שלל הנימוקים במלואם.

את התשובה המפורטת, המשתרעת על פני 15 עמודים, עליה שקדו הצוות המשפטי במשרד הפנים וראש מטה השר עו”ד משה ארבל, פותח השר בחשיבות ערך השבת ואומר: “השבת והשמירה עליה הינה אבן יסוד בסוד קיומו של העם היהודי”.

דרעי מצטט בתשובתו דברים שכתבו ראשי הציונות בחשיבות השבת, כדוגמת ביאליק שכתב: “בלי שבת אין צלם אלקים וצלם אנוש בעולם”.  גפם את אחד העם מצטט דרעי: “אין צורך להיות ציוני או מדקדק במצוות בשביל להכיר ערך השבת… מי שמרגיש בלבו קשר אמתי עם חיי האומה, בכל הדורות, הוא לא יוכל בשום אופן לצייר לו מציאות עם ישראל בלי שבת מלכתא”.

בהמשך, מציג השר לא פחות משמונה נימוקים, כי להפריך את הפרשנות המוטעה, כאילו חוק שעות העבודה והמנוחה חל על רק המעסיק ולא על העובד, וכך יהיה מותר יהיה להעסיק אינו יהודי בשבת.

דרעי מוכיח מעל לכל ספק מבחינתו, כי הסעיף בא לאסור על עצם פתיחת והפעלת עסקים בשבת לצרכי מסחר.

בסיכום הדברים כותב השר דרעי: “הסוגיה העומדת על הפרק אינה נוגעת ועוצרת אך ורק לגבולות עירית תל אביב יפו ולחוק העזר שבגינו ניתן פסק הדין, אלא הינה בעלת השלכות רחבות היקף על כלל מדינת ישראל, צביונה של השבת במרחב הציבורי, שמירת על לכידות החברה וזכויותיהם החברתיות סוציאליות של אזרחי ותושבי מדינת ישראל ויכולתם של אלו, בדגש על האוכלוסיות המוחלשות, לממש את זכותם לשבות ביום השבת ולהיות עם בני משפחתם”.

על כן מסכם השר דרעי: “הנני סבור כי נוכח כבודה של השבת ועל רקע חשיבותה של ההלכה שנפסקה והיותנו מדברים בהלכה הנוגעת ומשליכה באופן מהותי על צביונה של מדינת ישראל והינה בעלת משמעות ציבורית רחבה, הרי שיש לראות בנסיבות המקרה כמי שמקימות עילה והנני סבור כי אף מחייבות, קיום דיון נוסף בפני הרכב מורחב”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה גררת רגליים 80 יום?? צבוע ונוכל! ואת הציטטות שלו גנב משיעור של הרב מאזוז
    27/06/2017 00:02
    אלי ישי מתתגעגעים אליך
  1. כמו חזיר מראה טלפיו לאמור טהור אני