פיצוץ מתווה הכותל: על מה, בעצם, כל המהומה? בנט עושה סדר • צפו

"מהו מתווה הכותל, מה עמדתי, מה קרה אתמול, מה קורה הלאה?" • השר נפתלי בנט מתייצב מול המצלמה ומבטיח: "אעשה לכם סדר ב4 דקות קצרות" • צפו
אריה ריבקינד
ב' תמוז התשע"ז / 26.06.2017 17:10

שר החינוך נפתלי בנט פרסם אחר הצהריים (שני) סרשתות החברתיות סרטון בו הוא מסביר כיצד פרצה המהומה עם הקפאת מתווה הכותל, מה המתווה, מה השתנה בישיבת הממשלה – ומה יקרה הלאה?

“בימים האחרונים מדובר על פיצוץ ופירוק מתווה הכותל. אני רוצה לעשות סדר מהו מתווה הכותל. יש איזור שנקרא הכותל הדרומי, שהוא המשך של הכותל המערבי – אזור לא מוכר.

“לפני שנים אחדות נשות הכותל התחילו להגיע לעזרת הנשים ולהתפלל עם ספרי תורה ודרשו זכויות תפילה במקום. זה הרגיז את הציבור הדתי שראה נשים עם תפילין וטליתות. ואז רקח נתן שרנסקי רעיון להקים רחבה שלישית, שתיקרא הרחבה המעורבת – אבל לא עשו שום דבר עם העניין הזה”.

לדבריו, “לפני ארבע שנים בדיוק, בכהונתי כשר לענייני ירושלים, במשך שבוע בשעות הלילה ובשקט, בנינו רחבה שנקראת ‘רחבת ישראל’. היא קיימת, יפיפייה, ומשובצת בתוך אזור של עתיקות וגם היום מתפללים בה גברים ונשים ביחד.

“זה נקרא הפשרה הראשונה של הכותל והיא תקפה”.

“בינתיים”, ממשיך בנט, “כשהקמתי את זה, המדינה אמרה לבג”ץ שזה פתרון ביניים.

“הגיעו לפשרה מספר 2: פשרת מנדלבליט, שקבעה שיש להגדיל את רחבת ישראל, לשנות את מיקום הכניסה ושהניהול של הרחבה יהיה משותף לכל הזרמים, ולא ינוהל רק על ידי הקרן למורשת הכותל.

“הפשרה הזו הובאה בפני הממשלה לפני שנה וחצי  ועברה. אתמול, בלחץ של המפלגות החרדיות וחלק משותפי במפלגתי שלי – אותה פשרה בוטלה.

“אז אנחנו חוזרים אחורה לפשרה הראשונה – ונכון לרגע זה כל יהודי בעולם, נשים וגברים, יכול להגיע ל’רחבת ישראל’ ולהתפלל כאוות נפשו. אנחנו כן נרחיב את הרחבה, אבל לא נזיז את הכניסה והניהול יישאר כפי שהיה”, המשיך השר.

הוא הוסיף: “האם זה אסון כל הדורות? לא. אבל זו לא הפשרה שנהגתה ועברה בממשלה. אני אישית תמכתי בפשרה הזו. חלק מחברי במפלגה מתנגדים לפשרה – כמו אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ’. זה לגיטימי”.

ומה צפוי?

“בשבועות הקרובים זה יגיע לבג”ץ והוא יכריע אם הוא מאלץ את המדינה ללכת לפשרה השנייה או להישאר בראשונה. חשוב לי לומר שלא פוצצו את פשרת הכותל. כל אחד יכול להתפלל ב’רחבת ישראל’ שאותה הקמתי, אבל בהחלט הזרמים הרפורמיים לא קיבלו את מה שרצו, אלא רק שליש מהדרישות”, מסכם בנט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות