הגרי”מ לאו: אם יתחולל מאבק בין דת למדינה – “המדינה תפסיד”

רבה הראשי של העיר תל אביב, שפרש מתפקידו, העניק ראיון ליעקב איילון מאתר 'וואלה' • על רבנים שמואשמים בחקירות ובהטרדות, הפרדת הדת מהמדינה, והביקורת על מערך הכשרות המנופח
אריה ריבקינד
כ"ט סיון התשע"ז / 23.06.2017 13:40

הגאון רבי ישראל מאיר לאו שבימים אלו פרש מתפקידו הרשמי כרבה הראשי של העיר תל אביב, לאחר 57 שנות פעילות, שבשיאן כיהן כרב הראשי לישראל, העניק ראיון ליעקב איילון באתר ‘וואלה’.

תראה מה קורה מסבי, אמר המראיין. רבנים מואשמים בחקירות ובהטרדות פנימיות ובמה לא, וכשזה קורה לא רעדו אמות הספים כמו במקרה של כמה מרכולים ותחבורה ציבורית בשבת. איפה הממסד הדתי?

הרב לאו: “הנושא הזה הוא ציבורי והנושא הזה הוא אישי. מי שמעל באמון כזה או אחר, החוק, ההלכה, הציבוריות, יש מוסדות אכיפה, יש משטרה, יש פרקליטות, יש בתי משפט, יש יועמ”ש. אלה קובעים בדברים האלה והציבור אין לו מה לומר. לא אם נשיא סרח ולא אם רב סרח. אין.

“פה מדובר על הציבורים של רשות הרבים זה בכלל משהו אחר. השפיטה והביקורת היא לא ביד האיש ברחוב. גם אם הוא רב וגם אם הוא רב ראשי אין לו את הכוח ולא את הסמכות להיות מעורב בהליכים של אכיפת החוק”.

הרב לאו התייחס לביקורת על מערך הכשרות המנופח והיקר, ואמר: “מה שמושחת צריך להעמיד לדין. עיקר הבעיה הייתה שהמשגיח היה מקבל את שכרו מהמושגח, מבעל העסק. לא יעלה על הדעת שעיריית תל אביב תשלח פקח כדי לרשום דו”ח על תברואה בקיוסק, כשבעל הקיוסק משלם את שכרו של הפקח. יש מקרים שצריכים עליהם ביקורת, אני בעד, להיפך, זה יעזור לי”.

הרב לאו נשאל גם: אתה רואה מצב שתהיה הפרדה בין דת למדינה? – והשיב: “בכאב אני אומר: המדינה תפסיד. הדת הייתה קיימת 3,300 שנה בלי מדינה. המדינה בלי הדת, עוד לא ניסית איך היא מתקיימת. בבקשה, תנסה. אני לא מציע לך, אבל אם תנסה אתה לא תגיע רחוק, אנחנו נהיה עוד מדינה אחת בלבנט הזה, יותר אירופאית, יותר לבנטינית, אבל אנחנו לא נהיה מדינת יהודית”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות