פס”ד: דיילי ‘אל על’ לא יבקשו יותר מנשים להחליף מקום לבקשת חרדי

רנה רבינוביץ', עו"ד בגמלאות המתגוררת בירושלים, עלתה על טיסת 'אל על' מניוארק לישראל • אחרי שחרדי לא הסכים לשבת לידה, היא התבקשה לעבור מקום - והסכימה • אלא שאחרי שירדה מהטיסה החליטה לצאת למאבק נגד המדיניות שנשים מתבקשות להחליף מקומות • זה נגמר בהסכם
שייע קליין
כ"ח סיון התשע"ז / 22.06.2017 14:16

בית משפט השלום בירושלים אישר אתמול  הסכם פשרה בתביעה שהגישה רנה רבינוביץ, בת 83, שתבעה את ‘אל על’ בטענה לאפליה מגדרית, לאחר שהתבקשה על ידי צוות הדיילים לעבור למושב אחר לאחר שנוסע חרדי שאמור היה לשבת לידה לא הסכים לשבת ליד אשה.

לפי דיווח ב‘דה מרקר’, מאבקה העקרוני של רבינוביץ, עורכת דין בגמלאות ובעלת תואר דוקטור בפסיכולוגיה חינוכית, הסתיים לאחר שבית המשפט אישר את הסכם הפשרה בין הצדדים ופסק,  כי בקשה של חברת תעופה לעבור מקום על רקע מינו, גם אם מטעמי התחשבות ברגשות דתיים, היא אפליה מגדרית המהווה הפרה של חוק איסור הפליה במוצרים ובשירותים.

משמעות ההסכם: דיילים לא יוכלו לבקש מאשה לעבור מקום אם נוסע חרדי ביקש כך, ויאלצו למצוא  פתרונות אחרים, הקשורים להעברת הנוסע עצמו.

התביעה הוגשה לאחר שרבינוביץ עלתה ב-2 בדצמבר 2015 על טיסה של אל על מניוארק לישראל. זמן קצר לאחר שהתמקמה במושבה במחלקת העסקים של המטוס, הגיע מי שאמור היה לשבת לידה בטיסה  – אדם חרדי כבן 50, שלא הסכים לשבת ליד אשה.

דיילת המטוס הציעה לרבינוביץ’ לעבור למושב “טוב יותר”, קרוב למחלקה הראשונה. רבינוביץ’, שנעזרת במקל הליכה בשל בעיות בברכיה, הסכימה.

אולם, לאחר שירדה מהטיסה החליטה לצאת למאבק במדיניות של אל על, לפיה נשים מתבקשות לשנות את מקומן, בכדי לא לפגוע ברגשות נוסעים חרדים.

רבינוביץ’, המתגוררת בירושלים, הבהירה בראיון שהעניקה בעבר ל’ניו יורק טיימס’ כי היא אינה אנטי-חרדית, וכי למדה בבית ספר דתי בניו יורק, ושני בעליה היו רבנים. “הרעיון של אוכלוסיה חרדית הוא נהדר, כל עוד הם לא אומרים לי מה לעשות”, אמרה.

אל על הדגישה בדיון כי החברה לא מאפשרת שלא לקנות כרטיס מראש ליד אשה, וכי החברה לא עוסקת באיפיון הנוסעים או מאפשרת בקשות מנוסעים שיש בהם מימד של אפליה מכל סוג.

עם זאת, טענה אל על, מדיניות החברה היא שבמידה וניתן להיעתר לבקשתו של נוסע לשינוי מקום באופן שלא יגרום הפרעה לנוסעים אחרים או יעכב את ההמראה, אז צריך הדייל לסייע ולבחון את היתכנות הבקשה, כחלק מהשירות שהוא נותן לנוסעי החברה. באל על הבהירו עוד, כי לתפישתם ערך התחשבות ברגשות דתיים הוא ערך שמוכר על ידי בית המשפט – והחברה מגנה עליו ומכבדת את קיומו.

בית המשפט ששמע את הצדדים, נתן להם להגיע להסכם פשרה אותו אישרר.

בהסכם נקבע כי אל על תחדול ממדיניות זו המבקשת מהנשים לעבור מקום בשל היותן נשים. אל על התחייבה לחדד בכתב ובהדרכות לכל אנשי הצוות בעניין הנובל החדש. בנוסף נפסק כי אל על תשלם לרבינוביץ’ 6,500 שקל, אם כי היא דרשה בתחילה סכום גבוה יותר.

מאל על נמסר ל’דה מרקר’: “הצדדים הגיעו להסכמה כי נהלי החברה בעניין יחודדו בקרב העובדים. בית המשפט נתן תוקף להסכמה זו והחברה תכבד את פסק הדין”.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אל על
    22/06/2017 14:44
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. עוד סיבה למה אסור לנסוע אם אל על השירות אצלם במקום אחרון ולגבי חרדים חשבתי עד היום שהחרדים הם סחטנים ראיתי בסוף שהאישה היצליח לסחוט את אל על מי ביקש מממנה להסכים איך אמר הבית ישראל על הישראלים בן האישה הישראלית
    נ.ב כמו מישהו שנוסע המון תקנו כרטיסים בחברות זרות יש יותר הקשבה יותר שירום ןפחות ישראלים אנטישמים באל על לפעמים הכרטיס זול קצת אבל אתם משלמים אחרי זה מחיר מאוד יקר גם בכסף וגם ברגשות שהם פוגעים וכל המוסים שיוצא מהארץ מדברים עברית אז לא להיכנע לרש הפסכילוגי שבאל על אני מה מבין מה שמדברים אבל הם לא מבינים מה שאתה מדבר
    תודה ומניסיון רע מאוד איתם

    • יהודי   22/06/2017 18:27

      נגוע במחלת ה״מגיע לי״ שהיא ההפך מהיהדות.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   22/06/2017 22:50

      כל מילה בסלע

  2. בואו תקראו את הסצנריו הבא
    22/06/2017 18:22
    ערן
  3. נניח שהייתי טס בעסקים ונניח שהיה מתיישב נוסע חרדי במושב לידי ובואו לשם השוואה נניח שאני אדם נורמטיבי אבל כשריח מחליא ודוחה נודף מחרדי ובדגש על חרדי הייתי דורש מהדיילת להעביר את הנוסע למושב אחר , אני בואו נניח לרגע מה הייתה הצשוה של הדיילת ולאחר מכן הפרסר שהיה אולי נקרא לפתור את הסוגייה ובסוף אולי ויתכן שהיו מזעיקים את הקברניט לפצח את הסוגייה . מי לדעתכם היה יוצא מהאירוע בבושת פנים המסריח או אני ? ותחשבו כל זה .

  4. זה גם נוגד את ההלכה
    22/06/2017 18:23
    יהודי
  5. איזו עזות פנים לבקש מקדישה בת 81 לזוז? אם זו הייתה אמא שלי הייתי תונע את אלעל גם כן. בורות, רשעות, וטמטום.

  6. חייבים ליזום חוק שיפסיק את הדרת חרדים עקב דתם בישראל
    25/06/2017 11:28
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. מה קשה לסדר במחשב ולכתוב כסא מעודף

    ויבינו שזה לחרדי שחי ביהדותו בצניעות

    חייבים ליזום חוק שיפסיק את הדרת חרדים עקב דתם בישראל

  8. דיילי אל על
    05/07/2017 23:07
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. עכשיו חזרתי בטיסת בריסלאיירליינס מתל אביב לבריסל,מזל שהם לא קוראים פסקי בגצ המעוותים, עם איזה כבוד הם העבירו שני בחורים שישבו ליד אישה, גם חייב לציין את שני הנשים שממש התנדבו לעבור מקום ולא מקום טוב יותר, האחת גןיה והאחת ישראלית חילונית, שמכבדים את רגשות.הזולת,
    לוותר על אל על