“8,000 איש בשנה” • ח”כים: לפתוח בחקירה פלילית נגד חברות הטבק

חברי הכנסת יהודה גליק ויואל חסון קראו ליועץ המשפטי לפתוח בחקירה פלילית נגד חברות הטבק: "לא נתקלנו באף איום על הציבור שהוא כה חמור עליו, ושהוא מעשי ידי אדם" • איגוד רופאי בריאות הציבור: תומכים בפניית חברי הכנסת גליק וחסון לפתוח בחקירה
אריה ריבקינד
כ"ח סיון התשע"ז / 22.06.2017 13:15

חברי הכנסת יהודה גליק ויואל חסון פנו ליועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד חברות הטבק בגין “עבירה של המתה, ניסיון להמתה וסיכון חיי אדם”. כך דווח בישראל היום.

הח”כים מזכירים, כי עישון גורם למותם של 8,000 בני אדם בשנה, ולפיכך מדובר ב”במתקפה של חברות הסיגריות על תושבי ישראל, המביאה לכך שיותר ממיליון איש מתושביה משתמשים בסיגריות. ישראל מצויה איפוא במצב של מגננה, שמטרתה למנוע את התוצאות ההרסניות של מתקפה זו”.

לטענת הח”כים, אסטרטגיות שננקטו עד כה כמו החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים או הגבלות על פרסום סיגריות – לא הועילה. יותר מכך: דוח העישון האחרון של משרד הבריאות חשף כי ישנה עליה בשיעור המעשנים בישראל.

לכן, לדעתם, דרך ההרתעה היחידה – היא התערבותו של המשפט הפלילי.

חברי הכנסת מציינים שהיסוד הפלילי במעשי חברות הסיגריות היא הידיעה שהסיגריות שהן מוכרות הורגות אנשים ולכן מדובר בעבירת המתה.

“לא נתקלנו באף איום על הציבור שהוא כה חמור עליו, ושהוא מעשי ידי אדם. אין אנו יכולים להתגונן באופן מלא כנגד אסונות טבע כגון רעידות אדמה. אך כאשר מדובר במעשה ידי אדם, הרי ההליך הפלילי הוא המעט שבמעט מבין אמצעי ההגנה, שאנו כחברה יכולים ואמורים לנקוט כדי להגן על הציבור”, מציינים חברי הכנסת גליק וחסון.

חברי הכנסת מסתמכים על תקדימים ממדינות העולם: צעד דומה נעשה לפני מספר חודשים גם בהולנד כאשר משרד עורכי דין פנה לתובע הכללי וביקש להגיש תביעה נגד חברות הטבק בגין רצח, כוונה לרצח, זיוף מסמכים ועוד.

ב-1995 תבעו 46 מדינות בארצות הברית את תעשיית הטבק. התוצאה הייתה הסכם פשרה במסגרתו קיבלו המדינות פיצוי של 246 מיליארד דולר בפריסה ל-25 שנה מחברות הטבק.

מאיגוד רופאי בריאות הציבור נמסר לישראל היום: “אנו תומכים בפניית חברי הכנסת גליק וחסון לפתוח בחקירה בדבר אחריותם הפלילית של יצרני הטבק ועוזריהם האחראים למותם של 8,000 ישראלים בשנה”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות