“מי יאמין שעסקינן בתורה לשמה” • ‘העליון’: הבוררים בסכסוך פוניבז’ ימשיכו בתפקידם

שופטי 'העליון' דחו הערעור שהוגש בדרישה להעביר את הרב חיים צימבליסט, ראש הרכב הבוררות בסכסוך בישיבת פוניבז' - מתפקידו • השופט רובינשטיין: "חזות קשה חוזה אני אם לא יתעשתו הצדדים" • "אילו קם הרב כהנמן לתחיה וראה את הנעשה בישיבה, חוששני שהיה שב מייד לעפרו"
יוסף גרינבוים
כ"ח סיון התשע"ז / 22.06.2017 11:56

שופטי בית משפט העליון שדנו בערעור שהוגש על פסילתו של ראש הרכב הבוררות  בסכסוך המתמשך בישיבת פוניבז’, הרב חיים גדליה צימבליסט – דחו את הערעור, וקבעו בפסק הדין שפורסם הבוקר (חמישי) כי שלושת הבוררים, הרב צימבליסט, הרב מאיר הייזלר והרב משה פרקוביץ’, ימשיכו לכהן בהרכב.

ראש הרכב השופטים בבג”ץ, השופט יורם דנציגר קבע  בהחלטתו, כי אין עילה משפטית להעברת הבורר צימבליסט מתפקידו.

עם זאת כותב השופט דנציגר בהכרעת הדין: “אשר להמשך הליך הבוררות; שלושת הבוררים מצופים להתנהל באופן מקצועי ומכבד, והדברים הם בבחינת פשיטא. אין הבוררים יכולים ליתן למערכות היחסים האישיות ביניהם להשפיע על אופן ניהול הליך הבוררות.

“ככל שאחד מהבוררים יפעל אחרת, בין אם בניסיון להערים קשיים על ניהול הבוררות, בין אם בניסיון לעכב את ההכרעה בהליך ובין אם במטרה לטרפד את תוצאתו, הדרך נותרת פתוחה לצדדים להגיש בקשות נוספות לבית המשפט המחוזי. זאת, בכפוף לכך שאין מדובר בבקשות שנדונו והוכרעו בעבר”.

המשנה לנשיאה (בדימוס) אליקים רובינשטיין כתב בפסק הדין: “מה נאמר ומה נדבר, מי יאמין שעסקינן בתורה לשמה, ב’תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם’, ומהו המוסר לתלמידים, בחורי הישיבה,  ללימוד מידות טובות.

“אילו קם הרב שלמה יוסף כהנמן המנוח לתחיה וראה את הנעשה בישיבה יציר כפיו, מפעל חייו וחמדת לבבו, חוששני שהיה שב מייד לעפרו, באומרו לא ‘ניצחוני, ניצחוני בני’ (בבלי בבא מציעא), אלא ‘ביזוני בני, ביזוני בני’…

“סוף דבר, אצטרף לתוצאה שאליה הגיע חברי ולעיקרי הנמקתו ואשוב ואפציר בבעלי הדין, לכבוד זכרו של סבם המייסד הגדול, להגיע לשלום – או לחלוקה של ‘אם השמאל ואימנה, ואם-הימין ואשמאילה’ (בראשית י”ג, ט’). חזות קשה חוזה אני אם לא יתעשתו הצדדים וישיגו הסדר, שאינו בשמים”.

הסכסוך בישיבת פוניבז’ מתנהל בין הרב אליעזר כהנמן, העומד בראש ‘פלג השונאים’, שדרש לקיים את פסיקת הבוררות שקבעה כי תתקיים בישיבה חלוקה בין הצד הרוחני לצד הגשמי – כאשר הרב כהנמן הוא הבעלים הממוני, ולבטל החלטות שהתקבלו בבוררות שבראשות הרב צימבליסט, כשמנגד עומד גיסו הגאון רבי שמואל מרקוביץ’, העומד בראש ‘פלג המחבלים’, שדרש כי הרב צימבליסט ימשיך לכהן בהרכב הבוררות.

בשנים האחרונות מתנהלת ישיבת פוניבז’ כשתי ישיבות נפרדות במתחם אחד.

יח

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות