רבה של באר שבע בראיון בלעדי: “יש מצעד? מציע למאה שערים לקנא בהישגים שלנו”

חיים בוזגלו
|
כ"ח סיון התשע"ז / 21.06.2017 21:51
מה התרחש מאחורי הקלעים? מדוע שתק שלושה שבועות? ולמה לא נשמע קולם של הנציגים החרדיים? • רבה של באר שבע מגולל בראיון איך שוב הצליח לסכל את מצעד התועבה בעיר – ומבהיר: “מי שלא רוצה להיחשף לכל האירוע הזה, לא ייחשף. זה שולי, שולי לחלוטין. העסק יעבור כלא היה”

מחר, “לראשונה בתולדות העיר באר שבע”, כפי שהמארגנים מציגים זאת, יתקיים ברחובות העיר מצעד תועבה.

מאות שוטרים, לוחמי מג”ב ומתנדבים יפרסו החל משעות הצהריים לאורך ציר הצעדה, במקום הכינוס וברחובות הסמוכים, כדי לשמור על בטחון המשתתפים ושמירת הסדר הציבורי.

 חרדים 10: רבה הראשי של באר שבע, הרב יהודה דרעי, אני מבין שמחר מתקיים המצעד – והשאלה היא: מה עושים? הרב יודע שהמצעד מתוכנן להיות גם במקומות מרכזיים וגם בהשתתפות ראש העיר, מה שאומר שזה בתמיכה ובגיבוי של העירייה –  והנציגים החרדיים שותקים.

הרב יהודה דרעי:  “קודם כל אני רוצה לתקן כמה דברים מהותיים. בוא נדבר בעובדות ולא בסתם דמגוגיה.

העובדות הן כדלהלן: קודם כל יש לזכור שבשנה שעברה הקהילה ביקשה מתווה מרכזי מאוד בעיר. מי שמכיר את העיר, דובר במתווה שעובר דרך בתי כנסת, שכונות מגורים, בלב ליבה של העיר – וקיבלו הסכמה מהמשטרה,לא בטוח שבכתב, אבל בעל פה היו סיכומים.

נכנסתי לתמונה בשלב מאוחר, כיון שלא הייתי בארץ, פעלתי בכל הכוח בעניין – והצלחנו לבטל את האישור שקיבלו אז, והמשטרה בשיתוף פעולה איתנו, בהסכמה שבשתיקה כמו שאומרים, ובלית ברירה, הסכמנו על מתווים שוליים חלופיים.

אחד מהמתווים האלו הוא המתווה המדובר השנה, מתווה שולי לחלוטין ביחס למתווה המרכזי של שנה שעברה. אין מה להשוות. שביל צר של מאות מטרים, שלא עובר דרך שכונות מגורים, לא עובר דרך בתי כנסת, אין לו כמעט מגע עם העולם החיצון למי שמכיר.

להפתעתנו, הם קיבלו את המתווה, אותו דחו שנה שעברה ופנו לבית המשפט העליון והביאו את האישור המקורי שלהם – ובית משפט אמר שצריכים לקבל את המתווה שהמשטרה אישרה, בהידברות עם הרבנות. והם דחו את זה. לא רק דחו אותו אלא ראו אותו כמתווה משפיל, ביטלו לגמרי את האירוע בגלל זה ונפגעו מאד – והודיעו על קבורת הארון בעיר באר שבע… זו ההיסטוריה של שנה שעברה.

למרבה הפלא השנה, אנחנו כרבנות, כרבנים, צריכים לזכור דבר אחד. אני לא ראש העיר, אני רב העיר. אילו הייתי ראש עיר לא היה אירוע כזה בשום צורה. אבל בתוך עמי אני יושב, יש בית משפט, יש חוקים, קל להגיד לא-לא-לא ובסוף לקבל את תל-אביב או ירושלים או ראשון לציון או אשדוד, בעיר באר שבע.

ולכן, מה שעשינו זה שישבנו אני עם המשטרה, לא שעה ולא שעתיים, אלא שיחות רבות והגענו לסיכומים שאני חושב שאין להם אח ורע בשום מקום, ופה אני מברך באמת את המשטרה עד לדרגים הגבוהים ביותר.

התנינו את הסכמתנו, כלומר את הבלגתנו למתווה, על אף שהוא שולי, אבל בכמה וכמה תנאים נלווים:

א. שהאירוע יהיה שקט ולמזער אותו כמה שאפשר. דהיינו, שהתהלוכה תהיה ללא שום תזמורות ורמקולים, שהלבוש יהיה לבוש הולם, והמשטרה תתן דוחות למי שיגיע בלבוש בלתי הולם או פרובוקטיבי, ללא כל אביזרים של משאיות וכו’. המשטרה הגדירה את זה כשרוול של 700-800 מטר שיהיה אפילו מגודר על ידי המשטרה, ובלי כל קשר עם העולם החיצון, והוא יגיע עד לבניין העירייה – ושם יהיה מופע סגור, מכורטס אך ורק לחברי הקהילה.

כלומר, לא יוכלו להשתתף מי שנמצא מחוץ לקהילה – הם יחלקו צמידים כאלו – וכבר עכשיו מי שעובר דרך עיריית באר שבע יכול לראות שכל הרחבה מכוסה במחיצות ווילונות שחס ושלום, שמי שנוסע בכביש – לא יראה מה הולך בפנים.

כך שאנחנו רואים את האירוע הזה כאירוע סגור לחלוטין, שלא פוגע בשום אדם שלא רוצה לראות מה הולך שם וגם לא לשמוע מה הולך שם.

אז אנחנו כרבנים, שאמונים לשמור על פגיעה ברגשות הציבור או בכל מה שנוגע לרשות הרבים, אין לנו שום סיבה להתנגד, משום שזה אירוע מבחינתנו סגור לחלוטין, אפילו יותר טוב ממה שהיה בשנים עברו בבאר שבע, כשקיימו תהלוכות בעיר העתיקה ובמרכז לצעירים. אז לא היו לנו התנאים האלו.

אגב, זה גם מוגבל במספר משתתפים, כמה מאות בסך הכול, הגם שהגישו בקשה כ-1500 וקיבלו רישיון, אבל אנחנו מדווחים שיהיו הרבה פחות. גם הגבלות רציניות בכל האופי של האירוע, אני לא יודע אם יש כזו עיר בארץ או בעולם בה המשטרה יושבת עם רב העיר על כל הפרטים, עד הפרט האחרון.

לאור כל הפרטים האלו, כינסתי את כל רבני באר שבע, רבני הקהילות, שכונות, בתי הכנסת, ישבנו ביום שישי, כולם קיבלו פה אחד את העניין, ולכן אנחנו מקווים שמחר האירוע יעבור בלי להשאיר שום רושם בעיר”.

• הם מציגים זאת דווקא כניצחון שלהם. איך הם מכריזים? ‘בפעם הראשונה אחרי 16 שנה יהיה מצעד…’

הרב יהודה דרעי: “נו, מה אתה מצפה שהם יגידו לך? שהם עוד פעם הפסידו? גם בשנה שעברה, גם השנה…אבל אני מציג לך עובדות, אני לא מספר סיפורים באוויר. אפשר לבדוק בפרוטוקולים של בית המשפט. אז איך אירוע ששנה שעברה היה משפיל, והוציאו עליו מודעת אבל, שברו את הכלים וביטלו את הכל – הופך פתאום למסיבת ניצחון? אם יש לך הסבר תסביר לי, בבקשה”.

• אז בעצם אין חשש שמקום ההתכנסות שלהם הוא מקום מאד מרכזי כמו שהרב אמר…

הרב יהודה דרעי: “לא! רחבת העירייה לא נמצאת באזור מגורים!”

• אבל זה רחוב מרכזי.

הרב יהודה דרעי: “לא, זו שדרה שמתחילה בכניסה בעיר ומסתיימת בעיר העתיקה. בסדר. אבל תלוי באיזה קטע של השדרה הזו. יש קטע מרכזי של קניון הנגב, למי שמכיר, שכונה א, שזה לב ליבה של העיר, אזור הומה אדם, בנקים, קניונים, ויש את הקטע הזה שאנחנו מדברים עליו שהוא החלק הנידח של השדרה, פשוט אין שם כלום כמעט מסביב. בית חולים סורוקה, כמה כיכרות, ומיד פונים שמאלה לעירייה.

ההבדל בין מה שהם רצו לבין מה שהם קיבלו בשנה שעברה, שזה מה שמקבלים גם עכשיו – זה הבדל שמים וארץ, אין מה לדבר בכלל. זה שולי, שולי לחלוטין. זה גם שטח מאד קטן – של כ-700 מטר – ואירוע שמתחיל ב-19:00 בערב ויסתיים ב-19:30”.

• אז אפשר להגיד, בעצם, שמדובר בכישלון מוחלט של מרגני המצעד וניצחון של החרדים?

הרב יהודה דרעי: “אין לנו עניין לכופף אף אחד, לנצח אף אחד – מי שמרגיש טוב עם הנתונים האלו, אם הם מרגישים עם זה טוב, אז אדרבה ואדרבה, אבל אני מציג בפניך את העובדות. מבחינתי, אני דואג לאינטרסים של העיר. דואג למינימום פגיעה ברגשות הציבור, ואת זה אני השגתי, זה הכל. אותי מעניין שכל יהודי בעיר שלא רוצה להיחשף לכל האירוע הזה – לא ייחשף מחר, נקודה. לא בראייה ולא בשמיעה. העסק הזה יעבור כלא היה”.

• וההשתתפות של ראש העיר, זה לא משהו שפוגע?

הרב יהודה דרעי: “ראש העיר אני לא יודע, צריך לשאול אותו אם הוא משתתף, עד כמה שהבנתי הם עשו הפרדה מוחלטת בין התהלוכה,שזה הקהילה, לבין האירוע בעירייה שזה בהשתתפות ראש העיר – שבזה הם רואים כמיזם אומנותי לכל דבר ועניין, שאנחנו הרי לא נכנסים לאולמות תרבות או מועדוני תרבות כדי לראות מה עושים שם.

עכשיו, העירייה עצמה סגרה בבריזנטים את כל השטח, כך שגם מי שנוסע בכביש לא יראה את זה. תראה, באר שבע היא לא מאה שערים, ולא גאולה, ולא ירושלים, אבל אני הייתי מציע למאה שערים לקנא בהישגים שאנחנו קיבלנו פה. אני לא מאמין שבירושלים מקבלים את התנאים האלו – אני יודע שהתקיים מצעד, בלי הגבלה על מספר אנשים ועל מרחק התהלוכה”.

• מה לדעת הרב, בעצם, מביא את ההישג הזה?

הרב יהודה דרעי: “שום דבר, לדעתי פשוט מאד – העיר הזו אמנם לא דתית ולא מוגדרת כחרדית, רובה חילונית אבל יש פה ציבור כל כך טוב, כל כך מאוחד, רבני השכונות, רבני בתי הכנסת, רבני הקהילות – כולם מאוחדים.

ברגע שגם העיריה וגם המשטרה וגם הקהילה רואים שיש להם פה עניין מול רב אחד, לא קיצוני או משהו, אלא מול רב שמייצג את כל הציבור, אז כשיש עוצמה, יש כוח – ומתחשבים ברגשות של הציבור. אני קורא לזה פשוט הבנה לרגשות הציבור.

רצינו בכל כוחנו למנוע חיכוך והתלהמות. רצינו למזער, לכן לא דיברתי על הנושא הזה, למרות שאת כל ההישגים השגנו כבר לפני שבועיים-שלושה, אבל העדפתי את טובת העניין וטובת העיר מאשר סתם להצביע על הישגים כאלו ואחרים.

מאחר והנושא התחיל להתפרסם, ושמעתי שראש העיר עלה היום לשידור, לכן הרשיתי לעצמי לענות גם אני ולהביע את דעתי במקומות הנכונים ובעיתוי הנכון”.

• עד היום לא שמענו את הנציגות החרדית, גם זו שבעירייה, והיו בקרב התושבים מי שמתחו ביקורת על שלא שומעים את קולם. זה היה בהוראת הרב?

הרב יהודה דרעי: “אני קודם כל אף פעם לא נותן הוראות לנציגים בעירייה, הם קשורים אלי גם בלי שאני מבקש מהם, שלושתם, בכל אופן הנציגות החרדית שאתה מדבר עליה, אנשים שכפופים לדעת תורה ולדעת ההלכה –  גם בלי שמבקשים מהם. הם יודעים שאת המאבק הזה אני מוביל, הם יודעים שהמשטרה יושבת איתי, הם עוקבים, יודעים מה הולך בתוך העיר, יודעים שהכול נסגר בשיתוף פעולה בצורה ברורה – אז הם סומכים את ידם ולכן אין להם מה לומר.

אבל להגיד חס וחלילה שהם לא איתנו, וודאי שלא. כולנו באותה ספינה, אגב, גם החוגים הדתיים לאומיים איתנו בעניין הזה בכל הכוח. פשוט אי אפשר למצוא סדק אחד באחדות בעיר הזו, וזה כוחנו”.