לוי-אבקסיס: שנת שיא לכלכלה ואין כסף להעלות הקצבאות שהקפיאו?

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס בכנס הרצליה על הדיור: "הצהרות וכותרות למכביר. הנתונים מראים כי החלה בנייתן של אלפים בודדים בלבד" • על הקצבאות: "מי שמכריז שכיום מבחינה כלכלית אנו במצב הטוב ביותר, בא לומר שאין כסף להעלות את הקצבאות שהקפיאו ב-2003?"
אריה ריבקינד
כ"ז סיון התשע"ז / 21.06.2017 20:52

בנאום שנשאה בכנס הרצליה, במושב שנושאו ‘כלכלה חזקה למול חברה מוחלשת’, התייחסה ח”כ אורלי לוי-אבקסיס לדברי שר האוצר וראש אגף תקציבים שטענו, כי “שנת 2016 תיזכר כאחת השנים הטובות לכלכלה הישראלית”.

“לעיני המתבונן בישראל של ימינו משתקפת תמונת מצב פרדוקסלית”, אמרה לוי-אבקסיס. “בעוד המדינה מובילה בתחומים רבים בקנה מידה בינלאומי: במדע, ברפואה, בהייטק; טכנולוגיות חקלאות מיוצאות בגאווה לעולם, בינתיים פה – החקלאים קורסים; מספר העניים גדל ועוניים מעמיק, בעוד 60% מתוכם נמצאים במשק בית שבו לפחות מפרנס אחד; מצוקת הדיור מכה בכולם – גם בעניים שסובלים ממחסור בדיור ציבורי וגם במעמד הביניים שאינו יכול לרכוש דירה”.

 לוי-אבקסיס הרחיבה בנושא הדיור ואמרה: “קשה להשתחרר מתחושת התסכול לנוכח החידלון המתמשך בתחום זה, שיד הכל בו. לכל אחד תכניות משלו, ולכולם יחד הצהרות וכותרות למכביר: אושרה בנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור; בעוד הנתונים מראים כי החלה בנייתן של אלפים בודדים בלבד.

“לא זכור מצב או מקרה בו עמלו רבים כל כך והגיעו לתוצאה מאכזבת כל כך. בפרודיה הכאובה הזו יש מכל וכל; רק דבר אחד חסר בה: פתרון למחוסרי דיור”.

בנוגע למדיניות הכלכלית אמרה לוי-אבקסיס: “יחס חוב-תוצר בישראל עומד על כ- 62%, יחס שמדינות אחרות יכולות רק לחלום עליו. אבל במקביל המדינה לא משקיעה מספיק באזרחיה. מי שמכריז שמדינת ישראל כיום היא מבחינה כלכלית במצב הטוב ביותר, בא לומר שאין כסף להעלות את הקצבאות שהקפיאו ב-2003?

“כשאין – אומרים השמיכה קצרה מידי וצריך לחכות, אבל לומר עכשיו שבשנת שיא של הכלכלה אין מאיפה – זה אומר דרשני. הכלכלה שלנו מתבססת על הנחת החלחול מטה, אבל היום יש מחקרים שמדברים על חלחול מעלה! אם המעמד הנמוך יקבל יותר, כח הקניה שלו יגבר, הוא יקנה יותר סחורות של בעלי ההון וכך הצמיחה כולה תגדל”.

לוי-אבקסיס סיכמה: “האם מצב זה מחויב המציאות? ודאי שלא. הראייה: מספיק שהקברניטים יסתכסכו ביניהם כדי שיימצאו לפתע פתאום המיליארדים הנחוצים למשפחה נטו, כפי שקרה גם בהורדת המע”מ. וכך יהיה כל אימת שנדמה שהולכים לבחירות.

 “כפי שהסוציאליזם נכשל בעולם, גם אותה כלכלה שאינה מבטיחה מינימום לקיום בכבוד נכשלה. מה שנחוץ לנו זה לא זה ולא זה, אלא שיטה שמתאימה לתנאינו, מדינתנו ואזרחינו: כלכלה חופשית המבטיחה גם צדק חברתי, שנקבעת על ידי נבחרי הציבור וממומשת על ידי הפקידים.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות