יועצו של הגר”ד לאו דרש: “אנחנו מבקשים שלא יסתמו לנו את הפה”

אריה ריבקינד
|
כ"ה סיון התשע"ז / 19.06.2017 13:31
הרבנות הראשית דורשת לקבל ייצוג משפטי עצמאי בסוגיית ‘מתווה הכותל’ • יועצו הבכיר של הגר”ד לאו בוועדת החוקה: “גם אם הדעה שלנו לא מתאימה אנחנו דורשים שדעתנו תשמע” • מרכז ליב”ה: “המצב בו הרבנות הראשית צריכה להתחנן כדי להביע את דעתה – היא מקוממת והזויה”

במהלך דיון שהתקיים היום (שני) בוועדת בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת,  בבקשת הרבנות הראשית לקבל ייצוג משפטי עצמאי בכל הנוגע ל’מתווה הכותל’, הציג הרב רפאל פרנק, יועץ בכיר לרב הראשי הגר”ד לאו, את עמדת הרבנות הראשית.

בדיון, אותו יזמו  ח”כ בצלאל סמוטריץ’ וח”כ אליעזר מוזס, אמר הרב רפאל פרנק, מזכיר מועצת הרבנות הראשית: “אנחנו מבקשים שלא יסתמו לנו את הפה, יש לרבנות דעה ואנחנו רוצים להביע אותה”.

הרב פרנק אמר עוד: “יש צורך חשוב שדעתנו תבוא בפני בית המשפט. לא ייתכן שדעתנו לא תשמע, לא ייתכן להכריע ואי אפשר לדון בסוגיה חשובה שכזאת מבלי לשמוע את עמדת הרבנות הראשית”.

הרב פרנק סיכם: “לא יסתמו לנו את הפה, גם אם הדעה שלנו לא מתאימה אנחנו דורשים שדעתנו תשמע”.

קודם לכן היום פורסם מכתבו החריף של הגאון רבי אביגדור נבנצל, רב הרובע היהודי בירושלים, אל היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר  אביחי מנדלבליט, בו הוא דורש לאפשר לרבנות ליטול ייעוץ עצמאי בבג”ץ בסוגיית הכותל המערבי.

המכתב נשלח לקראת הדיון בוועדת החוקה.

“לא יתכן שהמדינה לא תאפשר לרבנות להציג את דעתה באופן עצמאי לאור העובדה שהרבנות חולקת מכל וכל על עמדת הממשלה בעניין זה. לפיכך אבקש ממך לאפשר לרבנות הראשית ייצוג משפטי עצמאי”, כתב הגר”א  במכתבו ליועמ”ש.

במכתבו דרש רב העיר העתיקה מהיועמ”ש להבהיר כי לבית המשפט העליון אין סמכות לדון בפולחן במקומות הקדושים.

במרכז ליב”ה אמרו בתגובה: “המצב בו הרבנות הראשית צריכה להתחנן בפני היועמ”ש כדי להביע את דעתה בצורה ראויה היא מקוממת והזויה. כמו שלא ייתכן לבצע שינויים בביטחון המדינה ללא תמיכת הרמטכ”ל, לא עושים רגולציה בבנקים ללא בנק ישראל – כך לא ייתכן לבצע שינויים בקדשי ישראל ללא מתן אפשרות לממונה על כך מטעם המדינה – הרבנים הראשיים – להביע את דעתם.

“במיוחד לאור הגמגום של הח”כים החרדים ותשובת המדינה. סירוב היועמ”ש שקידם את מתווה חלוקת הכותל להבעת עמדה זו, מעוררת תמיהות גדולות”.