הרבנות הראשית נגד הח”כים החרדים: מתנגדים לרחבה המעורבת

בעוד הסיעות החרדיות הציגו פשרה חדשה לביטול 'מתווה הכותל', במסגרתה הרחבה לתפילה מעורבת תישאר - מציג הרב רפאל פרנק, עוזרו של הגר"ד לאו, את עמדת הרבנות הראשית: "חל איסור מוחלט על קיום תפילה מעורבת, נשים וגברים יחד בכל אתר בכותל המערבי" • הרבנות קובעת בחריפות: "החלטת הממשלה בעניין חלוקת הכותל חסרת תוקף" • דורשת: "לאפשר לרבנות הראשית ייצוג עצמאי, ולא על ידי היועמ"ש לממשלה"
יוסף גרינבוים
כ"ה סיון התשע"ז / 19.06.2017 00:20

 הרבנות הראשית נגד כל פשרה ב’מתווה הכותל’: בכתב ארוך וחריף שכתב הרב רפאל פרנק, עוזרו של הרב הראשי דוד לאו, המתפרס על פני 13 עמודים – הוא מביע את עמדתה התקיפה של הרבנות הראשית נגד הצעת הפשרה המסתמנת ב’מתווה הכותל’, ונגד אפשרות של חלוקת רחבה לאזורים מעורבים, המיועדים לתפילת נשים וגברים גם יחד.

כפי שדווח בחרדים10, בימים האחרונים הגיעו ראשי הסיעות החרדיות, ח”כ משה גפני, והשרים יעקב ליצמן ואריה דרעי, להסכמה על מתווה חדש בכותל, והביאו אותו לפיתחו של ראש הממשלה.

ברקע: הבג”ץ שהוגש על ידי התנועות הרפורמיות, שעל המדינה להגיב עליו עד השבוע הבא.

לפי דיווח בגל”צ, בהצעה החדשה, הסיעות החרדיות מבקשות לבטל את המתווה שעבר בממשלה לפני שנה וחצי, במסגרתו הרפורמים והקונסרבטיבים, מקבלים רחבה עם מנהלת עצמאית ובעיקר הכרה בהם, לראשונה מקום המדינה.

על פי הצעה החדשה, שגובשה בהסכמת רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, הסטטוס-קוו בכותל יימשך: הכניסה המשותפת לרחבה החדשה תבוטל, התנועות לא יקבלו מנהלת משלהן, אבל המדינה תשאיר את רחבת התפילה המשותפת לנשים ולגברים, שניתנה להם בקשת רובינסון.

אלא שכעת, ממכתב מפורט – שפורסם לראשונה על ידי יהודה שלזינגר ב’ישראל היום’ –  עולה כי הרבנים הראשיים מתנגדים למתווה החדש:  “עמדת הרבנות הראשית היא כי החלטת הממשלה בעניין חלוקת הכותל חסרת תוקף ואינה יכולה לעמוד”.

עוד נאמר במכתב, כי “הרבנות הראשית היא הסמכות ההלכתית העליונה במדינה, ולכן חל איסור מוחלט על קיום תפילה מעורבת, נשים וגברים יחד בכל אתר בכותל המערבי”.

תחת הכותרת “עמדת הרבנות הראשית לישראל ביחס לעתירות בעניין סדרי התפילה בכותל”, מפרט עוזרו הבכיר הגר”ד לאו את עמדת הרבנים לאורך השנים ואת עמדת הרבנות כיום – לפיה: “אסור לעשות שום שינוי בסדרי התפילה”.

לדברי הרב פרנק, “עמדה זו לא השתנתה. הרבנות הראשית שוללת מכל וכל קיומם של טקסים אלה ברחבת הכותל, שפוגעים ברגשותיהם של הרוב המכריע של ציבור המתפללים בכותל, מעוררים ריב ומדון, ופוגעים בזכויות רוב הציבור לפולחן בכותל. טקסי שירה וקריאה בתורה של נשים גוררים מהומות ומעוררים בעיות הלכתיות, ובכך מונעים ממרבית הציבור את הזכות לפולחן בכותל”.

עוד הוא כותב:  “בחלוף השנים מאז הפסיקה בענייני נשות הכותל, התברר מעל לכל ספק סביר, כי תפילת נשות הכותל גורמת למהומות, מפרה את הסדר הציבורי, פוגעת ברשות הציבור הרחב ומביאה לחילול המקום הקדוש. ברור שאסור להתיר טקסים אלה בכותל”.

המכתב מוען ליועץ המשפטי של הרבנות הראשית עו”ד הראל גולדברג, בדרישה לאפשר לרבנות הראשית ייצוג עצמאי בעתירות שהוגשו לבג”ץ, ולא על ידי היועץ המשפטי לממשלה.

“בעניין זה מודגש כי הרבנות הראשית היא הסמכות ההלכתית העליונה. בכל הכבוד הראוי היועץ המשפטי לממשלה איננו מוסמך ‘לשקול’ את עמדת הרבנות הראשית, הרבנות הראשית היא הגורם המוסמך במדינה להכריע בסוגיות דתיות הלכתיות, ולפיכך על היועץ המשפטי לממשלה לאשר לרבנות ייצוג עצמאי כדי שתוכל להביע את עמדתה כראוי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כל הכבוד לרבנות
    19/06/2017 07:29
    נחום
  1. מה ההתקפלות הזאת של החכים?