“הרגיעו את נוער הגבעות”: הפגישה החריגה שנערכה בין השב”כ לרבנים

חיים טוויל
|
כ"ה סיון התשע"ז / 18.06.2017 21:07
בעקבות העלייה החדה בחודשים האחרונים בפשעי שנאה של צעירים נגד פלסטינים וערבים ישראלים, יזמו אנשי החטיבה היהודית בשב”כ פגישה עם הרבנים של ‘נוער הגבעות’ – וביקשו מהם לפעול להרגעת השטח, כדי למנוע ‘תג מחיר’ • “פנו לדמויות מפתח בנוער הגבעות ונסו להרגיע את השטח”

פגישה יוצאת דופן התקיימה היום (ראשון) בין אנשי החטיבה היהודית בשב”כ לבין רבנים המזוהים עם הימין הקיצוני.

לפי דיווח בחדשות 2, שחשף את הפגישה, נציגי השב”כ נפגשו עם הרב יצחק שפירא, הרב דניאל סטבסקי והרב יצחק גינזבורג, וביקשו מהם: “פנו לדמויות מפתח בקרב נוער הגבעות ונסו להרגיע את השטח”.

הפגישות בין הצדדים נערכו כאשר ברקע בוצעו מספר גבוה יחסית של אירועי פשעי שנאה בתקופה האחרונה, אחרי הפוגה ארוכה יחסית.

חלק גדול מהאירועים בוצעו בתוך שטחי הקו הירוק אחרי שמרבית הצעירים המשתייכים לקבוצה הורחקו בצווים מנהליים משטחי יהודה ושומרון.

אחרי הפיגוע בכפר דומא פעלה מערכת הביטחון בכל הכלים העומדים לרשותה, לרבות הוצאת עשרות צווי הרחקה מנהליים ומניעת יצירת קשר בין פעילי ימין, כדי למנוע התארגנויות קיצוניות ומעשי ‘תג מחיר’.

במשך תקופה ארוכה של למעלה משנה וחצי כמעט ולא נרשמו אירועי אלימות, אולם בחודשים האחרונים חלה עליה הדרגתית –  בעיקר בתוך שטחי ישראל. האירועים התרחשו על רקע העובדה שחלק גדול מאותם צעירים ביקשו למחות על הרחקתם משטחי יו”ש.

בשבוע שעבר הותר לפרסום כי בידי שירות הביטחון הכללי והמשטרה שני צעירים הנחקרים בחשד לביצוע שורת עבירות ממניע גזעני.

בית המשפט האריך את מעצרם בשלושה ימים נוספים.

להקטין את תחושת הניתוק

בחודש שעבר נחשף בערוץ 7, כי בכירים במשרד המשפטים מתכננים להיפגש עם נוער הגבעות כדי ליצור שיח הדדי וקרוב עם אותם נערים, בשל הרצון “להתקרב” אליהם ולהקטין את תחושת הניתוק בין הצדדים.

בפרקליטות גם שוקלים לסגור תיקים פליליים שנפתחו נגד בני הנוער כחלק מהידברות שמקיימת שרת המשפטים איילת שקד בין הפרקליטות ורשויות האכיפה והחוק לבין ‘נוער הגבעות’.

כיום חשים בני הנוער בגבעות חוסר אמון כלפי הרשויות, ולכן הקימה השרה שקד צוות שיעסוק בנוער בניסיון לבנות אמון מול הרשויות ופעילות חינוכית שתמזער מעשים פליליים מצדם של הצעירים.

כמו כן, במשרד יפעלו לסייע לבני הנוער שנתקלים בבעיות אישיות, מתוך הנחה שאתגרים אישיים ומשפחתיים מובילים לביצוע חלק מהעבירות.