דגן לעזריה: דמגוגיה • שטרן ליו”ר: “פקיד ציבור מכנה ח”כית דמגוגית?”

בוועדת הפנים דנו על נהלים שהרבנות הראשית ניסחה להסמכה ופיקוח על מוהלים • ח"כ אמסלם: "כל אחד יכול לחלק כרטיס ביקור ולעשות ברית מילה?" • ח"כ ישראל אייכלר: "מי שלוקח מוהל פרטי, אף אחד לא יכול לקבוע לו אם הוא טוב או לא"
אריה ריבקינד
י"ח סיון התשע"ז / 12.06.2017 19:42

מנכ”ל הרבנות הראשית משה דגן, דיווח היום (שני) לוועדת הפנים של הכנסת על הנהלים שניסחה הרבנות הראשית להסמכה ופיקוח על מוהלים.

יו”ר ועדת הפנים ח”כ דודי אמסלם, שאל: “האם הנהלים הם נהלים מחייבים או המלצות?”

משה דגן: “הנוהל מחייב את המוהלים המוסמכים. מתוך כ-700 מוהלים פעילים בישראל, 400 מוסמכים. אין חובה חקיקתית שמוהל יהיה מוסמך. אנחנו רוצים לצאת בהסברה לציבור, שיהיה ברור מה ההבדל בין מוהל מוסמך ללא מוסמך”.

ח”כ אמסלם: “להסביר לציבור זה יפה. עד לפני זמן לא רב לא ידעתי שמוהל לא צריך תעודה. אנשים מקבלים המלצה מחבר. אף אחד לא בודק מוהל לעומק. מילה זה סוג של ניתוח. אם צריך – נעשה חקיקה שמחייבת מוהל להיות מוסמך”.

משה דגן: “סיבוכי הברית מזעריים. מתוך כ-65,000 בריתות בשנה מגיעים לבתי חולים 60 מקרים, שמתוכם אולי מקרה אחד או שניים קריטיים והיתר היסטריה של הורים. הוועדה הבינמשרדית בודקת כל מקרה. דווקא במקרה אחד שהגיע לבית משפט היה מדובר ברופא שביצע את הברית. רופאים לא כל כך מיומנים בבריתות”.

עדה ח”כ אמסלם: “לא מקבל. אם הייתי חושב שזה לא מסוכן לא הייתי מקיים דיון”.

משה דגן: “הבריתות מבוצעות גם על שאינם יהודים. יש השלכות רוחב. הוראות הנוהל יעשו הסדרה בכל התחום”.

ח”כ אמסלם: “לא הבנתי מה הקשר ללא יהודי. אם קוראים למוהלים בשם אחר, זה לא העניין, גם הם צריכים לעבור הכשרה”.

ח”כ אלעזר שטרן: “אני בעד שלא תהיה חקיקה בשום תחום דתי. מה עם הכשרות?”

ח”כ רחל עזריה: “איך אנחנו טובלות מעניין אתכם ובודקים כל פרט. אם מצוות דתיות הן לא עניין למדינה, פרקו את מונופול הכשרות וצאו לנו מהמקווה”.

משה דגן: “זו דמגוגיה. את מוציאה דברים מהקשרם”.

ח”כ אלעזר שטרן: “למה יו”ר הוועדה לא מגן על ח”כית שפקיד ציבור מכנה אותה דמגוגית?”

ח”כ דודי אמסלם: “אנו מדברים על מצווה. אם אנו רוצים שהמוהלים יהיו מוכשרים, ולא כל מי שרוצה יחלק כרטיסי ביקור להורים שלא מבינים בזה, צריך להסדיר את העניין ולא באופן וולונטרי. למה הרבנות חושבת שזה לא אינטרס ציבורי לדאוג שמישהו יעקוב אחרי זה? שיבדוק גם אם המוהל בריא.

“בעניין כשרות ושחיטה, מי שמקפיד יודע לאן ללכת ואיזו כשרות לחפש, אבל ברית עושים כולם, גם אנשים לא דתיים. תקלה אחת שמתפרסמת מרתיעה אנשים”.

ח”כ ישראל אייכלר: “מי שלוקח מוהל פרטי, אף אחד לא יכול לקבוע לו אם הוא טוב או לא”.

ח”כ אמסלם: “אבל למה יש חשש מפני הסדרה מקצועית?”

מנכ”ל הרבנות משה דגן: “אני הכי דוגל בהסדרה. השאלה אם באמצעות חקיקה”.

ח”כ אמסלם: “הכנת חוברת יפה. התהליך נכון, אבל כל עוד לא סוגרים עד הסוף, יש פרצות. כל אחד שלא יקבל רישיון, או מי שהוועדה תקבל עליו תלונות, ותשעה אותו, יוכל לפעול גם ללא הסמכה. אתה לא יכול לעצור אותו. לא כל אחד יכול להיות רופא, גם אם בעולם העתיק הספיקה הכשרה של האבא. ברית זו ממש פגיעה גופנית וחייבים להיות כללים. הציבור נפגע ואין לו כלים להגן על עצמו. מי שלא מוסמך לא יכול להיות מוהל”.

ח”כ ישראל אייכלר: “זו כפיה אנטי דתית. שבתי החולים לא יאפשרו לחלק כרטיסים של מי שאינו מוסמך, אבל מי שרוצה למול את בנו אצל מוהל לא מוסמך – לא ייתכן שיאסרו עליו. זו גזירה שבשום מקום אחר בעולם לא היינו מסכימים לה”.

יו”ר הוועדה ח”כ אמסלם הודיע: “נקבע פגישת עבודה עם הרבנים הראשיים על מנת להסדיר הסמכה ופיקוח לא וולונטריים אלא מחייבים. במסגרת ההסדרה יחפשו פתרון לחוגים שיש להם בקרה פנימית, ונמצא דרך שגם הם יקבלו הסמכה. לא מזיק למומחים שיקבלו תעודה. לאחר שננסה להגיע להבנות, הוועדה תקיים דיון נוסף במגמה להסדיר את הנושא”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות