69% מהחרדים: אין סיכוי לשלום; 40% מתנגדים לפתרון שתי מדינות

סקר שנערך עבור mako והמרכז הבינתחומי לקראת כנס הרצליה בישראל, בעזה וביהודה ושומרון מגלה: רק 3% מהיהודים חושבים שיש סיכוי גבוה להגיע לשלום עם הערבים בעתיד הקרוב • בקרב הדתיים והחרדים יש שיעור מתנגדים גבוה לפתרון שתי המדינות • ומה חושבים על הנשיא טראמפ
יוני גרין
י"ח סיון התשע"ז / 12.06.2017 10:38

סקר מיוחד שבוצע עבור אתר mako והמרכז הבינתחומי, לקראת כנס הרצליה מעלה: היהודים מאמינים פחות ופחות כי השלום קרוב.

מחצית מהנשאלים היהודים כלל לא מאמינים שיש סיכוי לשלום, 43% מאמינים שהסיכוי נמוך, ורק 3% מאמינים שהוא גבוה.

מניתוח הנתונים עולה, כי הפסימיים ביותר מבין היהודים הם הדתיים (71% )השיבו כי אין סיכוי לשלום והחרדים (69%), וכן תושבי ירושלים ויהודה ושומרון (62%) ומי שהגדירו עצמם ימניים (66%).

את האופטימיות הגדולה ביותר בין היהודים מגלים מצביעי שמאל: רק 19% מאמינים שאין סיכוי כלל לשלום, ו-11% אף מאמינים שהסיכוי גבוה.

האופטימיות דווקא גדלה ככל שהנשאלים מבוגרים יותר: רוב הנשאלים מתחת לגיל 45 לא מאמינים שיש סיכוי לשלום, בעוד רובם המוחלט של הנשאלים מעל גיל 60 (61%) דווקא מאמינים בו.

אצל ערביי ישראל הספקנות בסיכוי לשלום בולטת במיוחד: רובם (41%) השיבו כי אין סיכוי לשלום, 21% אמרו כי הסיכוי נמוך, ולא פחות מ-30% אמרו כי אינם יודעים לענות על השאלה (לעומת 4 ו-6 אחוזים בלבד בקרב היהודים והפלסטינים בהתאמה). הפסימיות בולטת במיוחד אצל הגברים, ש-54% אינם מאמינים בשלום.

הפלסטינים מגלים את האופטימיות הגבוהה ביותר בסקר מבין הנשאלים, כאשר 15% מתוכם השיבו כי הם מאמינים שהסיכוי לשלום גבוה ורק 35% מאמינים שאין סיכוי כלל.

לפי הסקר, הציבור היהודי מאמין כי ״שתי מדינות לשני עמים״ הוא ההסדר הטוב ביותר שבנמצא: 55% מהמשיבים ציינו אותו כמועדף על פניהם (התמיכה הגבוהה ביותר מקרב כלל הנשאלים), לעומת 21% שתמכו במדינה אחת לשני עמים בין הירדן לים (התמיכה הנמוכה ביותר).

ניתוח הנשאלים מגלה כי זהו הפתרון המועדף גם על מצביעי ימין (40%), כמו גם על מצביעי מרכז (67%) ושמאל (89%). עם זאת, יש לציין כי בנט משקף ככל הנראה את רצון בוחריו – 47% מהדתיים ו-32% מתושבי ירושלים ויו”ש תומכים בפתרון המדינה האחת, הזוכה לתמיכה רחבה גם בקרב חרדים (40%).

המצב הפוך כשבוחנים את ערביי ישראל, שם דווקא הדתיים מעדיפים את פתרון שתי המדינות (56%), בעוד שהחילונים נוטים לתמוך במדינה אחת (38%). ככלל, רוב הערבים-ישראלים (48%) תומכים בשתי מדינות, כאשר 26% מעדיפים מדינה אחת.

הפלסטינים פחות תמימי דעים ונחלקים כמעט שווה בשווה בין שני הפתרונות: 40% תומכים בשתי מדינות לשני עמים, ו-39% מעדיפים הסדר של מדינה אחת לשני העמים – בשליטה פלסטינית.

התמיכה בפתרון שתי המדינות בולטת במיוחד בעזה (44%), בעוד רוב תושבי הגדה נוטים לפתרון המדינה האחת.

תוצאות הסקר מגלות כי הציבור היהודי לא תולה תקוות גדולות בטראמפ: רק 11% מבין הנשאלים היהודים מאמינים שטראמפ יתייצב באופן חד-צדדי לטובת ישראל, ו-55% טענו כי מעורבותו בתהליך השלום לא תסייע לקידומו.

מדובר בקונצנזוס לו שותפים שמאלנים (64%) וימנים (54%), חילונים (53%) ודתיים (65%).

להשקפה זו שותפים גם רוב הנשאלים מקרב ערביי ישראל (31%) והפלסטינים (30%). הערבים-ישראלים והפלסטינים שותפים גם להנחה כי טראמפ יועיל רק לישראלים – 25% ו-28% חושבים כך, בהתאמה.

בסקר השתתפו בסך הכל 1,298 משיבים על פי הפילוח הבא: יהודים ישראלים – 604 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. ערבים-ישראלים – 150 משיבים מגיל 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של המגזר מבחינת חלוקה למין וגילאים. פלסטינים – 331 תושבי הגדה המערבית מגיל 18 ומעלה ו-213 תושבי רצועת עזה גם כן מגיל 18 ומעלה. הסקר נערך בתאריכים 21-26 במאי 2017. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.4%.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות