‘למה בלשים בתחפושת? שהקיצונים יחששו: ‘אולי יקפצו עשרות סמויים”

ניצב יורם הלוי מתמודד עם אתגר לא פשוט: שחיילים יוכלו לעבור בשכונת מאה שערים בלי חשש מהתקפות • "אני יכול להיות ראש קטן ולהגיד: 'מה אכפת לי, אז חיילים לא ייכנסו למאה שערים'. אני יכול להכריז על האזור הזה כעל שטח מסוכן ולומר לחיילים אל תיכנסו, זה הכי קל, אבל אני פועל"
חיים טוויל
י"ז סיון התשע"ז / 10.06.2017 23:53

לאחר קמפיין ה’חרד”קים’, ולאחר שחיילים במדים שעשו את דרכם בשכונת מאה שערים הותקפו שוב ושוב על ידי תושבים קיצונים – שינו במשטרה את האסטרטגיה.

בעוד שבעבר אירועי תקיפה כאלה דווחו ונחקרו אך לרוב ללא תוצאות ממשיות, החליטו במשטרה לעבור מפסיביות לפעילות אקטיבית. השיטה: הגברת הנוכחות המשטרתית בשכונות החרדיות, פעילויות מעצרים נרחבות, וגם שימוש בבלשים מחופשים לחרדים ולחיילים.

אלא שהצילומים משדות הקרב בשכונה החרדית, בהם נראו ילדים מוכים וזבי-דם, גררו ביקורת על המשטרה, גם מקרב חרדים המתנגדים ל’סיקריקים’.

בראיון שקיימו ירון דורון ונטעאל בנדל מאתר nrg עם מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, הוא מתייחס לראשונה לאירועים – ודוחה את הביקורת.

• לצד תמיכה לא מבוטלת בפעילות המשטרתית, נשמעת גם ביקורת על אלימות שמפעילים השוטרים וגם על עצם השיטה של הפעלת בלשים מוסווים בשכונה, בטענה כי מדובר ב”פרובוקציה”.

ניצב יורם הלוי: “אתם יודעים מה זה חייל במדים שמתגאה בסמלים שלו? שקרע את עצמו בשבילם? כשקיבלתי את כנפי הצניחה הלכתי איתם גם על הפיג’מה. אני זוכר כמה השקעתי כדי לקבל כומתה.

אז חייל נותן את כולו למען המדינה והולך בגאווה עם הסמלים שהשיג, ואז בבית, במאה שערים, הוא מקבל אגרוף או חוטף השפלות וביצים מילדים חרדים. זה דבר שאני לא אקבל. מה ההבדל בין מאה שערים לעיסאוויה? בשני המקומות תחטוף אבנים, בשני המקומות חייל לא ייכנס.

אז אני יכול להיות ראש קטן ולהגיד: ‘מה אכפת לי, אז חיילים לא ייכנסו למאה שערים’. אני יכול להכריז על האזור הזה כעל שטח מסוכן ולומר לחיילים לובשי מדים אל תיכנסו, זה הכי קל, אבל אני פועל”.

• מה עומד מאחורי המדיניות לשלוח לשכונה בלשים מחופשים לחיילים או לחרדים? טוענים נגדכם שהמשטרה יוצרת עימות מכוון עם החרדים.

“זה חלק מהפעילות המבצעית. אנחנו רוצים שכשיגיע החייל הבא לשכונה, התוקפים יחשבו פעמיים אולי מדובר בשוטר. אני רוצה שהם יחששו ויאמרו לעצמם ‘אם אני אתקוף את החייל במדים הזה, אולי יקפצו עליי עשרות סמויים'”.

לפי הכתבה ב-nrg, במחוז ירושלים סבורים שהשיטה מוכיחה את עצמה וכבר יוצרת הרתעה, וכי בסופו של דבר היא תאפשר לחיילים להסתובב בשכונה באין מפריע.

“אנחנו כבר רואים תוצאות”, אומרים במשטרה.

במהלך גל הטרור עמד הר הבית לא פעם במוקד המתיחות, ועימותים בין צעירים מוסלמים לכוחות המשטרה הפכו לעניין של שגרה.מאז כניסתו של ניצב הלוי לתפקיד, המשטרה כמעט לא מתעמתת עם הצעירים המוסלמים במתחם ואינה פורצת להר. מנגד, פעילי הר הבית ויהודים המבקשים לעלות למקום מתלוננים על יד קשה כלפיהם.

ניצב הלוי: “הגענו למצב שיש יותר מורחקים יהודים מערבים בהר הבית, גם כי ביצענו מספר פעולות שמנעו הפרות סדר בצד הערבי, וגם כי מספר היהודים שעולים להר הבית הולך וגדל כל הזמן”, הוא אומר.

“המספרים מכפילים את עצמם, וזה בסדר. מה זה ‘בסדר’? הלוואי שיגיעו עוד. להפך, אני קורא ליהודים ‘תבואו להר הבית’. המדיניות היא שאם פלסטיני יגיב לא נכון על ההר אני אעצור אותו, וכך גם היהודי. המשימה שלי היא לשמור על השקט. בינתיים אנחנו שומרים על ההר יותר מכל גוף אחר, יותר טוב מהוואקף והירדנים.

“יש יותר עלייה של יהודים ועולים יותר בביטחון, ויש פחות קריאות נגדם. בהקשר הזה אי אפשר להתעלם מהחקיקה שהוציאה אל מחוץ לחוק את התנועה האסלאמית ואת המורביטאת והמורביטון. כל גורם שמסית ומדיח וקורא לג’יהאד ולפגיעה ביהודים צריך להרחיק הכי רחוק שאפשר. הארגונים הללו פועלים כזרוע, ולזרוע יש גוף שמממן אותה. תוריד לגוף את הזרוע ותוריד את אירועי הפרות הסדר בהר, וזה מה שקרה.

“יותר משנה וחצי אין אבנים בהר הבית. שנה שלמה שלא היינו צריכים לפרוץ להר. התמונות שהיו פעם, שאוגרים אבנים וזיקוקים ושכוחות משטרה פורצים, לא נראו בשנה האחרונה.

“הבנו שאם זורקים עלינו אבנים ואנחנו מיד פורצים, אנחנו רק מחמירים את המצב. יצרנו מנגנון שמאפשר לנו לזהות זורקי אבנים ומפרי סדר ולבוא איתם בחשבון מחוץ להר. בשנה האחרונה, וגם עכשיו ברמדאן, אין הגבלות גיל לעולים להר, לא ליהודים ולא לערבים. המצב בהר הבית טוב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    http://hacohen.goop.co.il
    11/06/2017 05:21
    מיכאל הכהן אל חדד
  1. אחלה מפקד !!!