כמה חרדים באמת גויסו? • הנתונים המפורטים של גיוס בחורי הישיבות

עד היום איבדו את מעמדם כ"בן ישיבה" סך הכל 4,747 איש., אלא שמתוכם, רק 918 גויסו בפועל - ממוצע של כ-300 בשנה איך מסתדר המספר של רק 918 בני ישיבה, עם דיווחי צה"ל על 2,500 חרדים שמתגייסים בכל שנה? הנה ההסבר
חיים טוויל
ט"ו סיון התשע"ז / 08.06.2017 21:04

גזירת גיוס? נתונים שהציג הערב (חמישי) מנדי ריזל במהדורה המרכזית של משה גלסנר בתחנת הרדיו ‘קול ברמה’, מגלים תמונת מצב מדהימה.

מאז נחקק חוק הגיוס של יאיר לפיד, בחודש פברואר 2014 ועד היום – חלפו שלוש שנים וארבעה חודשים. מאז  ועד היום איבדו את מעמדם כ”בן ישיבה” סך הכל 4,747 איש.

המספר הזה, כולל את אלו שקיבלו אי פעם דיחוי בישיבה – ובהמשך איבדו את מעמדם.

איבוד מעמד, יכול להיות גם אברך שעזב את הכולל, הודיע שהפסיק ללמוד והתגייס, וגם כאלו שלא הגישו דיחוי – ובגלל כך איבדו את המעמד.

אלא שמתוכם, רק 918 גויסו בפועל – ממוצע של כ-300 בשנה. גורמים שמעורים בעניין אומרים, שלפחות חצי מתוכם – קיבלו פטור בשלב ראשון.

המספר הזה כולל, ככל הנראה, גם את תלמידי מרכז הרב והר המור למשל, שנחשבים תורתו אומנותו ומקבלים דיחוי מוועד הישיבות.

איך מסתדר המספר של רק 918 בני ישיבה, עם דיווחי צה”ל על  2,500 חרדים שמתגייסים בכל שנה?

התשובה פשוטה: ה-2,500 הללו שהתגייסו אינם בני ישיבה, אלא חרדים שעונים לקריטריונים של בן ישיבה כפי שהוגדרו בחוק הגיוס. כלומר, היו מינימום שנתיים בישיבה בין בגילאים 14-18, אבל לא למדו יום אחד בישיבה מעבר לגיל 18. כיוון שכל, הם לא קיבלו דיחוי מעולם בישיבה. רק מכיוון שלמדו בעבר במוסדות חרדים, הם נכללים במכסה כחרדים.

891 – קיבלו פטור לפני גיוס, מסיבות שונות – רפואיות, נפשיות וכו’. עוד בטרם בוצע תהליך חיול.

924 – חזרו למעמד תורתו אומנותו – לאחר שסודר העניין, ע”י הגורמים השונים.

1118 הוכרזו כמשתמטים. בצבא מעריכים שרק כ-300 מתוכם אידאולוגים, פלג ירושלמי וכו’, ישנם כאלו שיצאו לחו”ל ועוד סיבות.

896 – מלש”ב (מועמדים לשירות ביטחון) אבל עדיין לא חוילו, מסיבות שונות. או קיבלו תאריך לחיול – כדוגמת חב”ד, או כאלו שנמצאים בהליכים שונים.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בענין של ה
    09/06/2017 06:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. בענין של ה”ועד הישיבות” היום ועד הישיבות לכאורה ממונים מטעם הממשלה שהם יגישו את המספר של הבחורים חרדים בשביל לקבל דיחוי, מי כן, ומי לא, שכל זה יהיה דרכם, הם בעצמם בקשו את זה שהם יהיו ממונים אף אחד לא מינה אותם, וכמו שהגמרא (מגילה י”א.) דורשת על אחשורוש שהמליך את עצמו בכח, כמו”כ היום יש אנשים שממנים עצמם על הצבור בכח, והם גורמים צרות צרורות וגזירות קשות עד שיותר קשה הגזירות שלהם מגזירות הממשלה.

    יש לדעת שאע”פ שזה נכון שיש ועד של רבנים ואדמורי”ם הממונים עליהם אבל הם לא יודעים מה שהולך שמה. כי כשהעסקנים שהם נגד גזירת הגיוס, פנו לרבנים וספרו להם את העוולות שנעשים שמה, הרבנים לא מאמינים להם וקשה להם לקבל ולהאמין על המצב הנורא שיש שם.

    בכל אופן הם צריכים לשמור ולעזור לבני הישיבות אבל במציאות זה לא יוצא כך, ולדוגמה היה בחור חשוב ת”ח ירא שמים ירא וחרד אין לי מלים לתאר אותו, ובחור כזה התנפלו עליו בועד הישיבות ואמרו שחייב ללכת לצבא כי אין לו זכות לקבל פטור, הם הפסידו מעמדו של בן ישיבה בגלל שהוא לומד בכולל כזה שלא מתאים לפי חוקי סדום שלהם לקבל הפטור, כי אפילו שיכול להיות שיש בכולל ארבע מאות אברכים אבל בכדי לקבל הדיחוי צריך שיהיה דוקא מתוך הכולל עשרה בגיל של מחוייבי גיוס ואז נותנים דיחוי לכל בני הכולל שמגיע להם דיחוי, אבל אם יש פחות מהמספר לא מקבלים דיחוי זה חוק בלי טעם, והוא לא ידע מזה על כן לא קבל ובקש מועד הישיבות שיעזרו לו ודחו אותו בלך ושוב ואומרים שלא יכולים לעזור לו וזהו, ויש עוד כאלו ספורים.

    אני יודע בבירור שלאלו שהם רוצים לעזור הם יכולים לעזור כמו למשל בנים של ראשי ישיבות או שיש להם קירבה אתם במשפחה הם עוזרים אין להם שום קושי עם זה, שמעתי מאחד העסקנים שאמר מאחד שממונה על המחוז החרדי בצבא שאמר מפורש שיש לו קשרים טובים עם המנהל של ועד הישיבות, ופעמיים בשבוע הם נפגשים והם מתכננים ביחד איך למלאות את היעדים שיהיו מספיק אלו שנופלים שלא יקבלו את הזכות של מעמד בן ישיבה, זה רק חלק מספורים מזעזעים נורא לפי תומו.

    יש עוד ספורים מזעזעים, אחד מהרבנים החשובים שבא אליו עסקן עם בחור ספרדי שהתנפלו עליו ולא רצו לתת לו פטור בגלל שהוא למד בכולל שלא היה מספיק מחוייבי גיוס, והראש ישיבה הזה אמר אני לא יכול לעזור לבחור חוץ מישיבה שלנו, כי אנחנו קבלנו הבטחה מועד הישיבות שבישיבה שלנו לא יעשו בעיות וכל הבחורים יקבלו דיחוי, שאצלנו לא יהיו כשלונות הם לא ישבו עלינו שלא יפלו מתוך האנשים שלנו לשמד, על כן אני לא יכול לעשות כלום אני לא יכול לעזור למי שהוא לא מהישיבה שלנו. שומו שמים!

  2. הכבוד למי
    29/11/2017 19:09
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. “אין עוד מלבדו”

    חזקו ואמצו – ד’ עמכם גבורי החיל – בוא”ש ובמים לקדש שם שמים.
    והעיקר לא לפחד כלל מהם רק לפחד מהקב”ה.

    לא להתגייס [לשמד וזימה שידוע שיש שם] בדיוק כמו שכל גדולי ישראל מצוים אותנו להתרחק מהשמד.

    שלום וברכה עם ישראל,

    תפיצו שידעו כולם: איך נפטרים מריח של בואש?

    מערבבים מי חמצן, סודה לשתיה וקצת נוזל כלים, ומשתמשים בתערובת לניקוי
    התערובת הזאת נוסתה בהצלחה בתוכנית. Mythbusters והוכחה כיעילה.

    דרך אגב: שטיפה במים רק מגבירה את הסרחון – החומר שהבואש מתיז מגיב עם מים.
    מי חמצן – קונים בבית מרקחת זה בקבוק קטן.
    (משתמשים איתו בעיקר לצבע של שער נשים)

    ב ה צ ל ח ה ר ב ה