גפני: הח”כים רבים מי הביא הכסף, הציבור קונה לוקשים – ואני מתפלץ

יו"ר ועדת הכספים תקף בדיון על הילולת הרשב"י את משרד התחבורה בגלל התשתיות הלקויות בדרכים למירון: "אין מציאות כזאת להכניס פיל בחור של מחט. כל שנה הממשלה עושה טובה וזורקת כמה מליונים, כדי שחברי הכנסת יריבו ביניהם מי הביא את הכסף" • צפו
אריה ריבקינד
י"ג סיון התשע"ז / 07.06.2017 11:36

יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, תקף הבוקר (רביעי), במהלך דיון בוועדת הכספים על הילולת הרשב”י, את משרד התחבורה בעקבות התשתיות הלקויות בדרכים למירון, בגללם סובלים מידי שנה מאות אלפי העולים בל”ג בעומר.

גפני: “אין מציאות כזאת להכניס פיל בחור של מחט. כל שנה הממשלה עושה טובה וזורקת כמה מליונים, כדי שחברי הכנסת יריבו ביניהם מי הביא את הכסף – והציבור קונה את הלוקש הזה ואני מתפלץ”.

גפני הוסיף: “אני נמצא הרבה שנים בכנסת, הרבה שנים בוועדת הכספים, מאשרים הרבה כספים, גם למשרד התחבורה. ומשום מה ממפת משרד התחבורה ומשרד האוצר נעלם המקום מירון. אני נוסע לצפון, המון כבישים יפים, גם לדרום ככה, לפעמים 4 נתיבים, עד שמגיעים לאזור מירון וזה נעצר.

“יש לי חשד שיש שרים שרוצים שזה יישאר ככה כדי שיוכלו לקנות חברי כנסת חרדים עם 4 מיליון שקל, להביא עוד קצת שוטרים – ולפרסם שהנה השר היה בסדר. אף אחד לא בסדר בנושא הזה.

“אם היה מגיע לשם זמר מארגנטינה כבר מזמן היו ארבעה נתיבים, שלא יספרו לי סיפורים. אין כסף לעניין הזה? מה בדיוק הבעיה? רוצה פיתוח מסביב ורוצה להתנתק מוועד מירון, לא רוצה להגיד שזה מושחת אבל עושה אפליות לפי רצונו של היו”ר שם. אלי באים ומספרים את הסיפורים”.

גפני קרא לחברי חברי הכנסת, שעולים למירון כל ימות השנה: “בואו נקבל החלטה שנפסיק להיות תמימים”.

 ח”כ איתן ברושי: “זה חוזר על עצמו כל שנה. כמו בכל דבר האוצר והפקידים רק מורחים בתשובות שלהם אבל לא מביאים פתרון”.

ח”כ מיקי לוי: “אפשר להקטין את ההוצאות השנתיות על האירוע במירון בל”ג בעומר לפחות ב- 50%, אילו התשתיות היו ראויות. בין השאר, ניתן היה להקטין לפחות בחצי את מספר השוטרים שמגוייסים למשימה, כיום כ-5,000 שוטרים. לאורך שנים מדובר בחיסכון גדול מאוד של כסף”.

ח”כ מיכל רוזין ממרצ הביעה מורת רוח ממצב הדברים, ואמרה ש”נראה שרק אם יקרה במקום אסון, יתעוררו כולם ותהיה תכנית לאומית לפתרון העניין”.

ח”כ אורי מקלב: “מעבר לזה שמדובר במקום תיירותי, זהו גם מקום קדוש והמדינה צריכה לאפשר שהייה מכובדת לאורך כל השנה כמו שצריכה להיות המחויבות למקומות הקדושים שלה. מירון זה לא רק ל”ג בעומר אלא כל השנה ויש עוד ציון של ימים מיוחדים.

“למאות אלפי המבקרים שם יש השלכות חיוביות על כל האזור, על התיירות בגליל וכולם גם מרוויחים מכך ולכן חייבם להסתכל בצורה אחרת על כל הנושא הזה. למעלה ממיליון מבקרים בשנה, דבר שתורם לכלכלה באזור. 5,000 שוטרים זה השקעה גדולה וגם נטל על המשטרה. אם התשתיות והדרכים היו ראויות, אולי ניתן היה להסתפק ב- 200 שוטרים.

“יש לעשות תחשיב כלכלי כמה עולה המצב כפי שהוא היום לאורך שנים לעומת מצב שבו התשתיות היו משתפרות. בנוסף, חייבים לנתק את ההגעה לקבר ממושב מירון”.

ח”כ מנחם אליעזר מוזס: “יש המון בעיות ולדוגמה השנה, הבעיה היתה שלא היה סנכרון ובא שר החינוך ומחליט של”ג בעומר זה יום לימודים ואז התחבורה הציבורית מחויבת להסעת תלמידים ואז בא משרד התחבורה ואומר שלא וכן להקצות את התחבורה הציבורית למירון. בסוף אנשים עמדו בפקק אחד גדול, כי מגיעים לכביש דו-נתיבי. וכבר קבעו לפני כמה שנים שיש להרחיב ל-4 נתיבים. יש תכניות קיימות ויש גם התנגדויות של רשות הטבע והגנים, וגם אין תקציב מסודר בהתאם לתכנית לאומית לפיתוח האתר והדרכים אליו”.

ראש ענף רישוי ואבטחה במשרד לביטחון פנים, רפ”ק מיכה טובול, שמופקד על אירוע ההילולא במירון: “מבחינתנו, האירועים והבעיות בל”ג בעומר האחרון, זה דבר שחוזר על עצמו מדי שנה. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו משתתפים בוועדות והבעיות עולות שנה אחרי שנה.

“נושא הרחבת הכבישים, הרחבת החניונים וכד’, וזאת כשמדובר במקום המתוייר מספר 2 בארץ, אחרי הכותל. כל שנה בכל הדיונים מול כל המשרדים אוצר, דתות וכו’, אנחנו מעלים את הבעיות ואת הצורך בהרחבת מתחמים בהר על-מנת שיוכל להכיל את היקפי המבקרים הגדולים. במבצע האחרון המשטרה הקצתה 5,000 שוטרים, לאירוע שהחל ביום שישי וגלש לראשון בבוקר”.

מנהלת אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נעה אבירם: “מדובר באירוע של 36 שעות עם רבע מיליון מבקרים. בסוף כולם בשלב כלשהו מגיעים בתחבורה הציבורית, הוקצו לאירוע 2,500 אוטובוסים. אך חסרה תשתית שתאפשר לקלוט את כל המבקרים. השטחים סביב הכבישים שייכים למועצה האזורית, ליישובים, אין שם שטחים פנויים. חייבת להיות תכנית מערכתית”.

רפרנט תשתיות באגף התקציבים במשרד האוצר, יובל טלר חסון: “בשנים האחרונות השקעה רבה בתשתיות. החל מוועדת ויז’ניצר לגבי קביעת השקעה בתשתיות במרחב מירון והושלמו התקציבים לפיתוח מירון. במשך השנים נמשכה ההשקעה, החל מכסף ששם משרד התחבורה ששם בכבישי הצפון. יש הבנות עם המשרד להשקעות נוספות לשנה הקרובה”.

תשובתו לוועדה הגבירה את התרעומת בקרב חברי הכנסת.

יו”ר הוועדה גפני: “אם היה מגיע זמר לגני התערוכה הכל היה נפתח שם”.

מנהל המרכז הארצי למקומות הקדושים, יוסף שווינגר: “צריך לחלק את האתר וסביבתו והדרכים המובילות אליו. זה שמנסים כל שנה להשיג עוד מיליון פחות מיליון לא זה מה שיעזור. נדרשים הרבה דברים פיתוח הדרכים והרחבת האתר. ברגע שהתפיסה היא להעביר כל שנה את ההילולא בהצלחה, קשה לרדת לעומקם של דברים וצריך תכנית מערכתית של כל משרדי הממשלה .

“כרגע, במצב הקיים, מנסים להעביר הילולא בשלום. באתר עצמו נעשים דברים, כגון: הרחבת אתרי הדלקה ונתיבי צדיקים שמממן משרד נגב גליל לעוד נתיבים”. אם נקבל עוד 50 או 100 מיליון ¤ הכל ייפתר”.

יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, הודיע: “דיברתי עם ראש הממשלה ועם שר האוצר וביקשתי שתוקם ועדה בין-משרדית שתתוקצב כדי לפתור באמת את הבעיות. בראש הוועדה יעמוד שר האוצר ויהיו חברים בה מנכ”לי המשרדים: ראש הממשלה, אוצר, ביטחון פנים, המשרד לשירותי דת ועוד ארבעה נציגי ציבור. היא תהיה בבחינת מטה מבצע לשינוי מסלולי התחבורה, הרחבת כבישים, חניונים וכד’. זו תכנית שתעלה כסף, אך אישרנו הרבה כסף לדברים הרבה פחות חשובים”.

על-מנת להעניק לדרישת הוועדה תוקף של ממש, העלה גפני את הנושא להצבעה כהחלטת הוועדה והיא אושרה פה-אחד על ידי חברי הוועדה מכל הסיעות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    צריך לעדכן את גפני דחוף
    07/06/2017 12:26
    פופ
  1. למדינה צריך גם לתת.
    לא רק לקחת
    יש יהודים טובים שעובדים קשה כדי למלא את קופת המדינה
    והנה ,יש ח”כים שעושים תחרות מי מרוקן את הקופה הציבורית לטובת אלה שלא ממש עובדים