‘מצלמות? עושים איתן קומבינות’: רבנים מתנגדים למתווה הכשרות

יוסף גרינבוים
|
י"ג סיון התשע"ז / 07.06.2017 10:24
ברבנות הראשית מקדמים את הרפורמה שתמנע את ניגוד העניינים בין בתי העסק למשגיחים – ומציעים: פיקוח מרחוק באמצעות מצלמות צמודות שיותקנו בתוך מטבחים • אלא שרבנים בכירים מביעים התנגדות: “עבודת המשגיחים לא תוחלף לעולם. אי אפשר להחליף ספרות כתובה במצלמה”

רפורמת הכשרות “המהפכנית” עליה הכריזה הרבנות הראשית לישראל, במסגרתה לא יקבלו משגיחי כשרות שכר מבעלי העסקים, נתקלת בתגובות נזעמות מצד רבנים בכירים – ובהם הרב אריה שטרן מירושלים, הרב שמואל אליהו מצפת והרב יהודה דרעי מבאר שבע.

לפי דיווח של אתר ‘וואלה’, בישיבת מועצת הרבנות שהתקיימה לאחרונה, הציג רבה של ירושלים, הרב אריה  שטרן, ביקורת קשה על שהמתווה אושר למרות שהרבנים קיבלו אותו לידיהם רק בסמוך לישיבה. “לא הספקנו לעבור או לעיין בו. לפי עיקרי המתווה ששלחו לנו – צריך לקיים בו דיון מחדש”, אמר.

רבה של העיר צפת, הרב שמואל אליהו, הביע הסתייגות מהרפורמה בשל ליקוי, לטענתו, באחד מהשינויים הבולטים – לפיו לא יהיה קשר בין המשגיח לבעל העסק. לפי אותו שינוי – העומד במרכז הרפורמה – בקרי הכשרות לא יקבלו עוד את שכרם ישירות מבית העסק, שכן הבעלים יעבירו תשלום למועצה הדתית, שתעסיק את הבקרים כנותני שירות ולא כעובדיה.

כמו כן, נקבע כי בעל עסק יוכל למנות “נאמן כשרות”, עובד מתוך העסק עצמו, שיבצע בפועל את הפעולות הנחוצות בענייני הכשרות, ועל עבודתו תתבצע בקרה תכופה יותר של בקרי כשרות שיבקרו בבית העסק.

“לא ברור בכלל מה זה נאמן כשרות או משגיח כשרות”, טען הרב אליהו. “המטרה בסוף היא ליצור מצב שבו המשגיח לא יהיה כפוף לבעל העסק, כדי למנוע מצב של ניגוד עניינים, אבל בסופו של דבר מה שקרה זה שהחליפו את השמות ולא את המהות. יש בו חלקים שדרושים ליטוש וגיבוש”.

מי שהשמיע את הקו התקיף ביותר היה רבה של העיר באר שבע, הרב יהודה דרעי, שהביע זעם על ההחלטה להציב מצלמות כתחליף חלקי לעבודת המשגיחים.

במסגרת המתווה יוצע לעשרות אלפי עסקים שבהם פועלים מטבחים קטנים לבחור בפיקוח מרחוק, באמצעות מצלמות צמודות שיותקנו בתוך המטבחים. עם זאת, צעד זה מצריך חקיקה שעלולה לעורר התנגדות רבה.

“עבודת המשגיחים לא תוחלף לעולם. אין תחליף לכוח אדם מנוסה אשר לומד הלכות ויודע את עבודתו. אי אפשר להחליף את הספרות הכתובה במצלמה, כשיודעים כמה קומבינות אפשר לעשות במצלמות”, טען הרב דרעי.

מהרבנות הראשית נמסר לוואלה: “מתווה הכשרות הוא מהפכני ומשנה סדרי עולם ומשום כך, כצפוי, הוא נתקל בהתנגדויות של גורמים שונים. ועדת ההיגוי תפעל במלוא המרץ ליישום המתווה ושיפור מערך הכשרות. יודגש כי בכוונת ועדת ההיגוי לזמן שוב את חברי מועצת הרבנות ואת רבני הערים כדי להשמיע את דעתם בפניה”.