“איך את אוכלת, חזירה!” • השפלות בהוסטל פוירשטיין לבעלי מוגבלויות

בקלטות שנחשפו בחדשות 2 תועד מה שנראה כמו התעללות בבהוסטל פוירשטיין - מוסד לבעלי מוגבלויות שכליות בירושלים • המדריכים נשמעים צועקים על הדיירים ואף מאיימים עליהם: "את לא אוכלת יותר, מטורפים לא אוכלים פה"
חיים טוויל
י"ג סיון התשע"ז / 06.06.2017 23:29

קללות, השפלות ואיומים באלימות: ‘הוסטל פוירשטיין’ הממוקם בשכונת עין כרם בירושלים ,הוא מרכז שיקומי הקולט דיירים עם מוגבלות מכל רחבי הארץ. מטרתו המוצהרת של המרכז היא להכין את הדיירים לקראת חיים עצמאיים בקהילה.

אלא שמהקלטות שפורסמו הערב (שלישי) בחדשות 2 עולה כי המרכז –  שמטפל בין היתר בלקויות כמו מוגבלות שכלית התפתחותית, בעיות התנהגות, הפרעות רגשיות, תסמונת דאון ועוד – הפך בשנים האחרונות למקום אלים, תוקפני ודורסני.

בהקלטות שפורסמו על ידי העיתונאי ירום אברהם – נשמעים איומים באלימות פיזית, השפלות והתעמרות מילולית מצדם של מספר מדריכים במקום, אלה שאמורים להגן ולשמור שבעתיים על אוכלוסייה חסרת ישע, ברגישות ובעדינות.

“מי אוכל ככה? תנקי את זה מהר! קומי! תנקי את זה מהר! תנקי את זה מהר!”, נשמע אחד המדריכים צועק על דיירת. “את לא אוכלת יותר, מטורפים לא אוכלים פה, תשטפי מהר, תנקי את זה. אני אראה לך מה זה! תלכי תנקי את זה מהר! חזירה אחת! תראי איך את מתנהגת, רק חיה אוכלת ככה, רק חיה אוכלת ככה, תתביישי!”.

במקרה אחר צועק העובד: “תמשיך לאכול, אם לא – אני אבוא להרביץ לך”.

אל ההקלטות האלה מתווספות עדויות של עובדים לשעבר בהוסטל, שמספרים מה קורה מאחורי הדלתות הסגורות של המוסד.

“מדובר בקבוצה מקרב העובדים שנמצאים בהוסטל הזה, הם הפכו פחות או יותר לוועד של המקום והם מנסים לנהל את ההנהלה של פוירשטיין וגם את המקום עצמו, תוך כדי חיפוי הדדי אחד על השני”, סיפר אחד העובדים לחדשות 2.

העובדים גם מספרים שאת המידע הזה הם לא השאירו לעצמם. “אמרתי ואיימו עליי שאנחנו יכולים לעשות לך ככה, הרבה מאוד, תיזהר”, סיפר עובד נוסף. “ההורים נשבים בקסמם, ואלה שלא – הילדים שלהם חוטפים. יש קורלציה בין אלה שההורים שלהם לא מסכימים עם מה שקורה שם, לבין אלה מבין הדיירים שסובלים”.

הוא הוסיף: “את מה שאני סיפרתי, חשפתי בפני כל שדרת הניהול של מכון פוירשטיין, כולל נציגת ההורים והדברים ידועים. אמרו לי בהנהלה שהדברים ידועים, גם מפקחים של משרד הרווחה בתמונה והם יודעים על מה מדובר”.

בחדשות 2 הציגו את השאלה הבלתי נמנעת: איך מדריכים חסרי הכשרה מקצועית, מצליחים להשליט אווירת טרור כלפי אוכלוסיית חסרת ישע, כשכל הגורמים מיודעים ברמה זו או אחרת, ואין פוצה פה?

מהנהלת המכון נמסר בתגובה לחדשות 2: “המידע שהבאתם בפנינו זיעזע אותנו דווקא כמי שפועלים מתוך תחושת שליחות ערכית עמוקה, סיוע למוחלשים ומתן הזדמנות שווה לבעלי מוגבלות.

“אנו פועלים למניעת תופעות שכאלו על בסיס שוטף בשיתוף עם משרד הרווחה המפקח עלינו, ומגלים אפס סובלנות לתופעות של שפה לא ראויה כלפי הדיירים וכך יהיה בכל מקרה גם בעתיד. אנו מצרים על כך שמקרים אלו התרחשו והגורמים המעורבים יוזמנו לבירור מיידי, יתבצע ריענון נהלים לכלל הדרג הניהולי והמקצועי, לרבות פעולות פיקוח הדוקות למניעת הישנות מקרים דומים”.

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: “כמדיניות, המשרד נוקט ביד קשה כנגד כל התנהגות פוגענית כלפי החוסים במוסדותינו. לאחרונה, נחשף מנהל מערך הדיור בבית פויירשטיין למקרים של אלימות מילולית מצד מדריכים ובעקבות זאת הוגשה תלונה למשטרה והופסקה עבודתם.

“במקביל, הוגבר הפיקוח של המשרד במסגרת ובאם לא יפעלו לתיקון הליקויים באופן מיידי, לא נהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות