חשיפה: מה יעץ הגר”מ מאזוז לגר”ע יוסף כשביקש שיתפלל על עיניו?

ספר חדש חושף לראשונה את כל המכתבים וההתכתבויות בין ראש ישיבת כיסא רחמים למרן הגר"ע יוסף זצ"ל - הנפרשים על פני עשרות שנים • המסמכים חושפים: להגר"ע היה חלק מעשי בביסוס ישיבת 'כסא רחמים', עד כדי נסיעה לחו"ל יחד עם רעייתו הרבנית ע"ה - לשם גיוס כספים
יוסף גרינבוים
י"ב סיון התשע"ז / 05.06.2017 22:43

בימים הקרובים צפוי לצאת הכרך שלישי מסדרת הספרים ‘מגדולי ישראל’ של הגר”מ מאזוז, בו נחשפים לראשונה עשרות חילופי מכתבים בין ראש ישיבת כיסא רחמים למרן הגר”ע יוסף זצ”ל.

מדובר ביצירה חד-פעמית – סדרת “מגדולי ישראל”, מסוג ספרו המפורסם של החיד”א, ‘שם הגדולים’ – לאחר שיצאו לאור למעלה מעשרה ספרים שחיבר ובהם חידושים על הש”ס ותשובות בהלכה.

יצוין כי אין מדובר בעוד ספר תולדות, כי-אם בסדרת ספרים – שיוצאת לאור לאחר מספר ספרי הלכה שהוציא לאור הגר”מ, הכוללת ניתוח מדויק של אישיותם ושיטתם של גדולי הדורות – מזוית ראיה נדירה ומקורית, תוך ירידה לנבכי נפשם, מתוך היכרות מקיפה ועיון מעמיק בכתביהם.

אופי הספרים משלב מחקר תורני והערות עיוניות בהלכה, בלול בידע עצום, ובין השורות מובלעים עשרות חידושי תורה ורעיונות מקוריים.

בכרך זה, העוסק בגדולי הדור האחרון, מופיע מטבע הדברים, ערך רב תוכן הכולל עשרות עמודים על דמותו תורתו ושיטתו של מרן הגר”ע יוסף, מאת הגר”מ מאזוז, ובו לראשונה מגולל ראש הישיבה בין הדברים עשרות מפגשים והתכתבויויות יחד עם מרן זצ”ל – מהמפגש הראשון עם עלותו ארצה, מאז היותו רב מקדים בשיעורו בת”א, ועד להתכתבויות והמפגשים בשנותיו האחרונות של מרן.

מה שמפתיע, ומעורר עניין רב, אלו הם הנספחים שנוספו על ידי צוות המכון להוצאת כתבי הגר”מ מאזוז, שצירפו לכרך תיעוד מעשרות חילופי מכתבים בין הגר”מ מאזוז למרן זצ”ל, הנפרשים על פני עשרות שנים.

מעיון במכתבים שנחשפו מתגלה קשרי ידידות חסרי תקדים, המגלים על שיח תורני הלכתי ואף פוליטי שהיה קיים בין מרן הגר”ע לגר”מ מאזוז, לאורך כל השנים – עד ימיו האחרונים של הגר”ע יוסף זצ”ל.

בין המכתבים ניתן למצוא גם התכתבויות אישיות בין הרבנים, בהם מרן הגר”ע שולח את ברכותיו ואיחוליו לאחלמתו של הגר”מ מאזוז, כשהוא מצרף תמיכה כספית, וכך גם מכתבים מפתיעים בהם מרן הגר”ע יוסף מבקש מהגר”מ מאזוז שיעתיר עבורו בתפילת הימים הנוראים.

הרב מאזוז בקול ברמה

מדפדוף במסמכים ניתן ללמוד כי לרב עובדיה היה חלק מעשי בביסוס ישיבת ‘כסא רחמים’, עד כדי נסיעה לחו”ל יחד עם רעייתו הרבנית ע”ה, לשם גיוס כספים עבור ‘כסא רחמים’, ולא אחת אף הפעיל את השפעתו לקבלת בחורים לישיבה.

בין המסמכים הנדירים ניתן לגלות לראשונה את היקף המאבקים שניהל הגר”מ מאזוז במשך עשרות שנים, כנגד הפוגעים בכבודו של מרן הגר”ע, ניתן למצוא בנספחים, מכתבים רבים שנשלחו על ידי הרב מאזוז לדמויות ציבוריות ומערכות עיתונים, ובהם הגיב ותוקף בחריפות על הפגיעה במרן זצ”ל. כמו גם בכרך הנוכחי מובא תמלולי דרשותיו של הרב מאזוז כנגד גופים פוליטים ואף תורניים שפגעו בכבודו של מרן.

כך, למשל, בין המכתבים ניתן למצוא מכתב מיום ה’ באב תשל”ה, בו מרן הגר”ע יוסף שולח את ברכותיו ואיחוליו להחלמתו של הגר”מ מאזוז: “נתבשרתי מידידים על שלומו הטוב, שישגא לעד, ויתחזק בבריאות שלמה, כי רבים צריכים לו. השי”ת יחזקהו ויאמצהו וישלח לו רפואה שלמה בכל איבריו וגידיו, ויזכה עוד רבות בשנים להגדיל תורה ולהאדירה כאוות נפשו הטהורה, וכל אשר יעשה יצליח”.

ומסיים בבקשה שגם הגר”מ יתפלל בעדו על רפואת עיניו, וכותב: “ונא להעתיר בעדי לרפואה שלמה מתחלואי עיני, והוא נענה תחלה”.

במכתב תגובה מיום כ”א מנחם אב התשל”ה, כותב לו הגר”מ בחיבה גדולה: “מאד נצטערנו וכאב לבנו בהיותנו מצפים להדר”ג נ”י שיופיע בישיבה יום ט”ו באב העבר, ושוב נודע לנו שעקב מחלתו לא יכול לבא. אנו תפלה מעמקי לבנו לרופא כל בשר שיעשה למען טובת הכלל וישמור בריאותו של רבינו שליט”א, כי בבריאותו – בריאותנו, ואשרו – אושרנו. זו הרגשה המרחפת בלב העם כלו מקצה ועד קצה.

עובדיה יוסף

זכיתי לקבל מכתבו היקר והנפלא, ויה”ר שיתקיימו ברכותיו בקרוב בנוגע למצב הבריאות שלי, כי בעוה”ר אין פה רופאים הראויים לשמם רק ‘ארץ רפאים תחשב אף היא’. והמתפלל על אחרים הוא נענה תחילה. פקודתו שמרה רוחי, והנני מתפלל בכל הזדמנות לרפואתו של הדר”ג נ”י, ובעזה”י קויי ה’ יחליפו כח, ויחזיר לו בריאות מאור עיניו כבתחילה, ויהיה בריא ואיתן ברמ”ח אבריו ושס”ה גידיו אכי”ר.

“עצתי אמונה לכת”ר (אף שאיני כדאי כלל), שישמור על בריאותו מכל חשש וספק ספיקא של נזק ב”מ. ואצלנו ידוע שהרה”ג מרן ר’ כלפון הכהן זצ”ל מאז שצווהו רופא עינים [בגיל עשרים] שלא לקרוא ולכתוב בלילה, במשך חמשים שנה שמר על כך, ואפילו פסקי דינים ותשובות היה מקריא לאחרים והם כותבים.

“כן ישמור את עצמו מכל התרגשות מאחרים המפריעים את מנוחתו, ובעה”ו הוא יעלה עליהם, שונאיך ילבשו בושת וגו’, ונתנך ה’ לראש והיית רק למעלה. והכל יודעים ומכירים כי אלה המפריעים לו, קנאה מדברת מתוך גרונם, וד”ל… מפורסם אצלנו בג’רבא ששתיית שמן זית זך (כף אחת בכל בקר), טובה מאד לבריאות העינים, והגיל לא קובע בזה. עם שרופאי הזמן מכחישים בדבר”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות