הגר”י יוסף לרבנים: “להשתדל שלא להחמיר חומרות. זה יכול להרחיק”

הראשון לציון קרא בכנס של הרבנות הראשית לרבני ישראל להפעיל שיקול דעת הלכתי: "דבר שהוא אסור, אין אפשרות להתירו. וכל רב צריך להפעיל שיקול דעת היכן להחמיר והיכן להקל.. אנשים חושבים שרב שמתיר כל דבר הוא עדיף יותר, אבל זה לא נכון!"
יוסף גרינבוים
י"א סיון התשע"ז / 05.06.2017 19:27

הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, נשא היום (שני) דברים בכנס הרבנות הראשית במלון כינר, וקרא לרבני ישראל לנקוט במשנה זהירות בעת פסיקת ההלכה.

“אנחנו, הרבנים, לא בעלי הבית על התורה, דבר שהוא אסור, אין אפשרות להתירו. וכל רב צריך להפעיל שיקול דעת היכן להחמיר והיכן להקל”, פתח הראשל”צ – והמשיך: “רבני ישראל צריכים להשתדל שלא להחמיר חומרות על הציבור, יש לפסוק על פי עיקר הדין, ולא להורות חומרות לצבור, כאשר שומעים חומרות, לפעמים זה יכול להרחיק”.

הגר”י יוסף אמר לרבני הערים, כי הם צריכים לשים לב שיש טעות בציבור במושג ‘כוחא דהיתרא עדיף’. “אנשים חושבים שרב שמתיר כל דבר הוא עדיף יותר, אבל זה לא נכון! הכוונה היא, שאם רב הוא חכם ומחפש איך למצוא היתר, זה עדיף מאשר לאסור מספק” – אבל, הדגיש הראשל”צ, “הכל במסגרת ההלכה”.

הרב הראשי הוסיף: “רק בענייני עגונות וממזרות יש מצוה להתאמץ להתיר, כי התורה מרחמת עליהם, וכמו שנאמר בפסוק ‘ראיתי דמעת העשוקים ואין להם מנחם’, וכמו שמרן האבא זצ”ל בזכות היותו גדול בתורה מצא פתרון לכל אלף העגונות של מלחמת יום הכיפורים, ולא השאיר תיק אחד פתוח”.

הראשל”צ קרא לרבנים להשפיע על בני הנוער. הוא סיפר כי הוא זוכר כיצד אביו הגר”ע יוסף זצ”ל, כאשר שימש כרבה של תל אביב, היה מתקשר בעצמו למנהלים ומנהלות של בתי ספר לא דתיים, והיה מבקש להגיע ולמסור שיעורים בפניהם.

“מזכירו של מרן היה אומר לרב: זה לא מכובד שהרב מתקשר להזמין את עצמו. ומרן היה עונה לו: לא אכפת לי מהכבוד, אכפת לי מעם ישראל שלא יודעים יהדות, ואני רוצה ללמד אותם!”

כנס הרבנות הראשית לרבני הערים והמועצות המקומיות, מתקיים לראשונה על ידי הרבנות הראשית ביוזמת המנכ”ל הרב משה דגן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות