גם ב’יום שאחרי’ יהיה נהג לקטר. אל תדאגו לש”ס • שרי רוט, טור מיוחד

כולנו מקווים שלא יוגש כתב אישום, אבל אם יוגש - שאלת מיליון הדולר (1): אריה, שפיקח הוא, מה ראה לשטות זו? • שאלת מיליון הדולר (2): מה יעלה בגורל של ש"ס? • על השאלה הראשונה אין, כנראה, תשובה • על השנייה מציגה שרי רוט מספר תרחישים - כולל מה מתבשל מאחורי הקלעים
י"א סיון התשע"ז / 05.06.2017 18:04

1.

תשמעו סיפור.

היה זה מספר שבועות לפני יום הבחירות לכנסת ה-20 בשנת 2015. אל מטה תנועת ‘יחד’ נכנס יהודי, ספק שירות כלשהו, שהוזמן לשיחה עם אלי ישי, יו”ר המפלגה, כדי לסגור על התקשרות.

השניים הסתגרו בחדר ושוחחו. ישי הביע רצון לרכוש את שירותיו של האיש, אולם הבהיר ברורות: אני חייב לבדוק מול מנהלי החשבונות של המפלגה את נושא התשלום. במטה נכח באותה שעה איש עסקים אמיד, שהיה להוט לסייע – וכבר תרם רבות לקמפיין של המפלגה.

“אני נותן את כל הסכום הדרוש”, הבהיר מיד, כששמע שיש בעיה עם התקציב שנותר בקופה.

“תבדקו בהנהלת חשבונות אם הוא לא הגיע כבר לגג התרומות המותר לו חוקית”, הורה אלי ישי, בתקיפות רבה.

הספק הפוטנציאלי ניגש, יחד עם התורם, אל חדר הנהלת החשבונות. בדיקה מהירה העלתה שהתורם כבר מילא את מכסת תרומותיו.

“שקל אחד מעל לסכום המותר לא תתרום”, הבהיר לו אלי ישי בתקיפות נחרצת.

למה נזכרתי בסיפור הזה, אותו שמעתי כבר בערב הבחירות? אז זהו. שהשבוע, אחרי שהתחלתי להבין על מה חקרו את השר אריה דרעי במשך כ-11 שעות, תהיתי: האם זהירותו המופלגת של אלי ישי לא הצילה אותו במהלך שנות כהונתו כיו”ר ש”ס מחקירות דומות?

יותר מכך: האם יתכן שדרעי, שידע שהוא נמצא תחת בחינה מיקרוסקופית, שידע שהוא שב אל משרד הפנים רק לאחר שבג”צ התיר לו זאת ולא לפני שהוגשה עתירה נגדו, היה צריך להיזהר יותר? להקפיד שבעתיים?

נקודה למחשבה.

2.

השבוע יצא לי לשבת במזנון הח”כים בכנסת עם אחד מחברי הכנסת של סיעת ש”ס.

תגיד, שאלתי אותו, אריה דרעי לא קורא נכון מפה? אתה יודע שלפני כשנה נפתחה נגדך חקירת משטרה, אתה יודע ש’מחפשים’ אותך, איך עולה בדעתך לאפשר העברת למעלה מ-500 אלף שקלים מהמשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל לעמותת ‘מפעלות שמחה’ שבראשה עומדת אשתך? גם אם זה חוקי וכשר למהדרין,  בכל זאת, ריח רע יש פה – למה לך?

“את לא מבינה”, הוא גלגל עיניים תמהות. “כשזה רק נודע לאריה, הוא עצר את זה. מיידית!”

לא רציתי להרוס לו את האמונה התמימה. אבל האמת צריכה להיאמר: מי שעצר את העברת התקציב היה החשב של המשרד.

וזו שאלת מיליון הדולר: אריה, שפיקח הוא, מה ראה לשטות זו? מי שכבר נכווה ברותחין, למה לא נזהר בצוננין?

אריה דרעי, יפה דרעי

את השאלה הזו שואל כל מצביע ש”ס פוטנציאלי את עצמו בשקט, בחדרי חדרים. כי לא נעים לשאול בקול את שאלת ‘בגדי המלך החדשים’: תגידו, למה למלך, בעצם, אין בגדים?

ואולי, מי שצפה את זה ברוח קודשו יותר מכל אחד אחר, היה הגר”ע יוסף זצ”ל: “30-40% אומרים שבית המשפט צודק.. למה? כי שפטו אותו בבית המשפט. למה לקחת מישהו גנב? למה לקחת מקבל שוחד?”

3.

ש”ס, לאן?

זו ‘שאלת מיליון הדולר’ (השנייה) שנשאלת במהלך הימים האחרונים בכל אולפן; זו גם השאלה בפניה ניצב השבוע כל פרשן פוליטי: מה יהיה גורלה של ש”ס, אם וחלילה וחס יוגש כתב אישום?

נתחיל מהתשובה התיאורטית ביותר. אילו היה הגר”ע יוסף עמנו בין החיים, אין ספק שזה בדיוק היה הרגע בו היה מזמן לחדרו את אריה דרעי ומודיע לו, חד וחלק: תם פרק. היו”ר הקודם אלי ישי היה נקרא מחדש אל הדגל, וש”ס הייתה איכשהו משתקמת.

אז אולי היא הייתה מגיעה להישגים נוצצים פחות בכל מה שקשור למופעי ענק ברחבי הארץ, פחות הימורים אמיצים כמו חבירה לשלי יחימוביץ’ בריצה לראשות ההסתדרות – אבל בפועל אלי ישי הוכיח שהוא ניהל בסדר גמור את המפלגה ב-13 השנים בהן עמד בראשה. צריך לומר ביושר כי עמד לו מן הצד כוחו של הרב עובדיה. כיום הוא היה מתקשה יותר לנהל את ש”ס, אבל, מן הסתם, היה נצמד בכל כוחו אל חברי ‘המועצת’ ומנווט את המפלגה.

אבל כל זה בתיאוריה, באשר, למרבה הצער, הגר”ע זצ”ל אינו עוד בין החיים והסיכוי שאלי ישי ישוב לפקד על ש”ס – קלוש. גם אם הגר”ש בעדני או הגר”ר אלבז היו רוצים בכך בכל מאודם וסבורים שזו צורך השעה, חזקה על הגר”ד יוסף, חבר ‘המועצת’ לאחר פטירת אבי,ו שיתנגד לכך בכל כוחו ומרצו.

אז מה כן יכול/עלול להיות?

יש שיאמרו, דרעי ינטוש את הספינה, גם אם יידע שתטבע, ולו רק בכדי להציל את רעייתו מהפללה. יש מקום להניח, כי במקרה של פרישה מהחיים הפוליטיים תרד הפרקליטות מהעץ והתיק ייסגר. הערכה שלי: לא יקרה.

דרעי לא יספק לאלי ישי, המתחרה היושב על הגדר ומשקיף על הנעשה, את ההנאה, וימשיך להנהיג את ש”ס.

גם אם חוקית לא יוכל להמשיך ולכהן בתפקיד ממלכתי, ימשיך להנהיג את תנועת ש”ס כשנציגיה הופכים לבובות על חוטים, ואנשיו מקיפים מקיר לקיר כל ח”כ – וגם את ממלא מקום היו”ר. דוגמה חיה ניתן למצוא במשרד הדתות.

האם זה יספק את הפרקליטות ויוביל לסגירת תיקים (אם יהיו)? קשה לדעת. או כפי שאומרת הקלישאה: ימים יגידו.

 אריה דרעי

4.

אבל יש עוד תרחיש, והוא נחשף כאן לראשונה בחרדים10, ומגובה במקורות גבוהים ואמינים ביותר. הסיכויים של תרחיש זה גבוהים, גם אם הם נראים בשלב זה הכי פחות מציאותיים.

תחילה, נדגיש: לכל ברור כי עד לרגע בו יוגש כתב אישום נגד יו”ר ש”ס אריה דרעי – אם יוגש – איש אינו מתכוון לפעול ולבצע צעד כלשהו. לא תשמעו את חברי הכנסת של ש”ס מתראיינים על ‘יום המחרת’. הם כולם קיבלו על עצמם דממת אלחוט, ובצדק ובשכל הם נוהגים.

אלא שמאחורי הקלעים, כך מתברר, היורה רותחת.

נראה לכם שמתי טוכפלד, כתב מוערך ותיק, פרסם ב’ישראל היום’ סתם כך ידיעה שאינה מבוססת?

אז נכון שהחקירה נפלה לידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כפרי בשל. מזה חודשים ארוכים, ניתן לומר שכבר מהרגע בו עזב אריה דרעי את משרד הכלכלה, מרגיש נתניהו שדרעי לא מפסיק להציב לו דרישות. לשיא האבסורד הגיעו הדברים בעת הדיונים על התאגיד, כאשר ש”ס לחצה לקבל ניהול רדיו חרדי חדש. למי שניהל את העניינים מטעמו של ראש הממשלה, ח”כ דוד ביטן, לא נותרו ברירות רבות, ולמרות שסנדל מכל הצדדים את הרדיו החדש, אם בכלל יקום, הוא נכנע בנקודות רבות למי שניהל את העניינים מטעם ש”ס, ח”כ יגאל גואטה.

נתניהו לא אוהב ששותפות קואליציוניות מתנהגות איתו באופן הזה (עיין ערך האופן בו סילק את ציפי לבני ויאיר לפיד מתפקידם כשרים בממשלתו הקודמת), והוא בהחלט לא עשה מאמץ כדי למנוע מעיתון הבית לפרסם את הידיעה על חקירת דרעי בידיעה הראשית.

גם את הידיעה של מתי טוכפלד, על קריצות לכיוונו של אלי ישי, כדי שיחזור אל חיקה של ש”ס, לא ממש התאמץ מישהו בעיתון למנוע.

האם יש לידיעה הזו על מה להתבסס? כן ולא.

כן – כי פה ושם נשמעו קולות מהוססים על חיפוש אחר ממלא-מקום  אם וכאשר יוגש כתב אישום; ו’לא’ בא’ רבתי – כי הפתרון בדמות החזרת אלי ישי לא ממש יכול לבוא בחשבון, אחרי שהקים מפלגה מתחרה לש”ס בבחירות האחרונות. ובא’  גדולה עוד יותר אחרי פרסום ידיעה כזו, שיש בש”ס מי שחושדים כי ידם של מקורבי אלי ישי הייתה בהדלפתה.

מאחר וטוכפלד, כעיתונאי מקצועי, לעולם לא יסגיר את מקורותיו, אין לי אלא לשער על סמך מה כתב את הידיעה, שהיה בה, לשעתה לפחות, שמץ מן האמת – הכוללת שיחות ו’דיורים’ על הנושא.

אבל, מדובר ב’דיבורים’ שהוסרו מן השולחן כלעומת שעלו.

מה בכל זאת יש בסיפור? אז ככה.

 חכם שלום כהןצילום:Yaakov Cohen/Flash90

על פי מידע שהגיע לידי, המחשבה כי חברי הכנסת של ש”ס יגישו את המפלגה על מגש של כסף לטובת פירוקה בבחירות הבאות (יו”ר שהורשע הוא לא ממש מציאה לבוחר) – שגויה.

שכן, הם בהחלט מתכננים את יום המחר. מתכננים יחד עם הרבנים, צריך לומר. לא תמצאו לכך כל אישור בימים אלו, באשר, כאמור, כל עוד לא הוגש כתב אישום, אריה דרעי בחזקת חף מכל פשע. לכן, אסור להם בשום צורה לדון בצורה גלויה, ביום שאחרי. צריך להתרכז בלחשוב טוב – אולי גם יהיה טוב, ולקוות שייצא זכאי.

אלא שמאחורי הקלעים, בקרב גורמים בכירים בש”ס יש מי שמסתובבים כבר תקופה ארוכה עם בטן מלאה על שמפלגתם הפכה ל’תואמת יהדות התורה’ ופחות פונה ל’שקופים’. אילו זה היה תלוי בהם, ההתנהלות הייתה שונה. אבל, אף אחד לא ממש שואל אותם או מתייעץ עם דעתם.

כתב אישום עלול להיות הקש שישבור את גב הגמל, ופתאום נמצא מולנו חברי כנסת ממש לא פראיירים, כאלה שיידעו להציג אמירה וגם לעשות מעשה.

מבחינת גורמים בכירים המקורבים לרבנים עמם שוחחנו, כל התרחישים נידונים בחשאי בין רבנים בכירים לבין חברי כנסת בכירים במפלגה, ונלקחות בחשבון כל האפשרויות. לכן, לדבריהם, אל תתנו לדממת האלחוט הנוכחית לבלבל אתכם. לדבריהם, אין תרחיש שבו דרעי ממשיך לנהל את ש”ס, בשלט רחוק, גם אחרי הגשת כתב אישום.

יהיו הפתעות, הם מבטיחים.

אז כמו כל עם ישראל נתפלל שההר יוליד עכבר ושש”ס – מפלגה חשובה ליהדות החרדית בכלל וליהדות ספרד המעטירה בפרט – תמשיך לפעול, מבלי שעננה תעיב על אושרה הפוליטי.

אבל. אם, ונקווה שלא יקרה, משהו רע יקרה, יש מי שמבטיחים לנו שהצאן לא יישאר ללא רועה. אנחנו נעקוב. כי הם מבטיחים שיהיה מעניין. מאוד.

הדפס כתבה

20 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דרעי המלך
    05/06/2017 19:22
    אחד שיודע
  1. קודם כל גברת אני מבין שיש לך אינטרס בלקלס את אלי ישי כי בשנים שלו כל אחד עשה במנגנון מה שרצה וכך גם בתקשורת וכל אחד הפך משהו בש”ס לנכס כספי(עייני ברשת הגנים שכיום בבעלות יהודית יוסף שעושה שם ככל העולה על רוחה בלי התחשבות בגננות והמנהלים,עייני מעונות נאות מרגלית שהיו בבעלות ש”ס וכיום בבעלות פרטית של אדון ליאור שעושה שם ככל העולה על רוחו,וכן בד”ץ בית יוסף שהיה עסק לשיקום מוסדות המפלגה ולצערנו מאז שדרעי נטש השתלטו גורמים פרטיים והפכו אתזה לנכס פרטי שלהם.. כל המהפכה שדרעי התחיל אם זה בפתיחת גנים מעונות תלמודי תורה כוללים ותמיכה בישיבות שמאז שלצערנו נטש הכל אבל הכל הפסיק ומי שנכנס למערכת דאג להרדים אותה ובמקביל ליסגור את הבית של מרן עם השותפים מבית שבעצם הוא זה שדאג להם לכל הנכסים שנמצאים היום בבעלותם וכך טוב לשני בעלי האינטרס…וכך גם בנציגות המקומית ובכנסת כולם עבדו למען עצמם. ופשוט ישבו וחיממו את הכיסאות כי ליו”ר לא איכפת אז גם להם מה רע משוכרת שמנה כל חודש בלי לעשות כלום… אך מה קרה מאז שחזר דרעי רצה לעשות קצת סדר בכל התנועה ולצערי בעלי אינטרס צרים שרואים רק את טובת עצמם פיתאום לא מצא חן בעיניהם שמישהו בא ועצר את הטובות האישיות וחזר להנהיג את המפלגה לטובת וכלל הציבור כותב בצער אחד שיודע…
    ואת גם את לא מצודדת בצד שלו אבל הזכויות והפעולות שלו רחוקות כשנות אור מהיו”ר הקודם,מה לעשות אבל הגיע הזמן שהאמת תאמר..
    ולכן מחפשים אנשים מהמחנה השני וכן גורמים למיניהם לעצור את כל המהפכה ולהחזיר את הבובת חוטים הקודמת אבל בעז”ה ה’ לצידו ויעזור לו בכל..
    אריה אוהבים אותך.

    • תלמיד מרן   05/06/2017 22:12

      אלי ישי לא הכניס אף אחד מקרוביו מדרגה ראשונה למוסדות שס.
      דרעי רק עושה רעש וצלצולים, אלי ישי עשה את אותם הדברים, וגם יותר, רק בשקט.
      דרעי עוקר תורה ושבת, וישי גם שומר על קודשי ישראל, לכן כתבתי שעשה יותר מדרעי.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   08/06/2017 03:19

      תצמד לעובדות ואל תבלבל את השכל.מי שעשה את אריה דרעי לשר זה הרב עובדיה ולא אריה דרעי עשה את הרב עובדיה.אם כבר אתה מזכיר את החינוך העצמאי כדאי שתבדוק איך אריה דרעי בזמנו נתן במתנה למשה אלמליח את החינוך העצמאי, כמו ליתר חבריו.אריה דרעי שימן את כל המערכת וקיבל אחוזים מכך.אם יש לך ספק אם אריה דרעי חוזר לכלא אז אני יוריד לך את הספק, הוא הולך להיכנס שוב.

  2. 1: מתברר שהוא בכל מקרה ממש לא חכם. 2: הוא בכל מקרה מביא את ש
    05/06/2017 19:22
    מסעוד רבני
  3. ולרבני ש”ס שקיבלו אותו למנהיגם יש יד בהתפוררות

  4. סליחה דברייך לא הגיוניים בעליל
    05/06/2017 19:28
    תלמיד מרן
  5. את אלי ישי לא יחזיר הרב דוד יוסף והרב שלום כהן, כך את כותבת.
    אז איך הצמד הזה, יתן ללכת לכיוון השקופים. בפרט בקשר לרב שלום כהן, שכל הטענה שלו נגד אלי ישי, שהוא לא בן תורה מספיק, והוא מעוניין במפלגת תאום של יהדות התורה.

    שקופים ומזרחיים רק אלי ישי עם רבו הרב מאזוז יכולים להביא. כולל הרב עמאר שגם הוא שרוף בשס.

  6. חשיפה שאולי נרמזה
    05/06/2017 21:27
    אפרים
  7. שרי, טור נהדר כרגיל.
    רק שאת החשיפה האמיתית לא כתבת אך אולי רמזת, שבימים האחרונים הרב דוד יוסף מדבר על כך שאם דרעי יאלץ לפרוש אז הוא [הרב דוד] יכנס להנהיג את שס, ואף דיבר במפורש שימונה כבר בקדנציה הזו לשר הפנים.

  8. כמה הבלים ברגע אחד.
    05/06/2017 21:55
    שולי
  9. אמר לי איש מבוגר ןחכם היום. כמו שהלשון יכולה לדבר רע וטוב. כך גם העט. אבל במקרה שלך. רק שטויות ושטויות כתבת.

    • אבי   06/06/2017 08:36

      אם המשפט שכתבת חכם.אתה ממש תמים
      אגב כל מילה בכתבה פנינה, כואב לך תעשה תשובה.שס מחוקה

  10. כנסו דחוף
    05/06/2017 22:06
    אני
  11. שרי רוט ואתר חרדים 10 היחידים שמפרשים נכון את כל הפוליטיקה החרדית בלי משוא פנים וחנופה.
    שווה תמיד לקרוא את המאמרים החכמים של שרי. היחידה שמגדירה דברים ומפרשת דברים נכון.
    חזקי ואמצי!!

  12. http://hacohen.goop.co.il
    06/06/2017 02:39
    מיכאל הכהן אל חדד
  13. מפולת !!!

  14. הפתרון האמיתי לשס להכניס כמה רבנים לראשות המפלגה
    06/06/2017 04:11
    לוי
  15. לדוגמא הרב אלבז והרב דוד יוסף לראשות המפלגה לדעתי זה רעיון מוצלח מאוד שימשוך מלא קולות ויגביר את המפלגה מעלה מעלה

  16. פיקח??
    06/06/2017 08:54
    מנחם
  17. הנחת שהוא פיקח ועלו שאלות.
    קיימות יותר מידי עובדות שעומדות בסתירה להנחה הזו

  18. המלך הוא עירום
    06/06/2017 13:01
    חיים חיים
  19. אין טעם לצחוק או/ו לבכות תמתינו עד שיסיימו לתפור את כל החליפה לפי “מדותיו”.

  20. מה יהיה עם שס
    07/06/2017 06:39
    גוג
  21. השקופים צריכים להפסיק להצביע לחלאות שמתעשרות מהקולות שלהם.שיתחילו להצביע למי שידאג להם באמת.כל העסקנים,ואריה דרעי ממתין לכם גהינום גם בעולם הזה,וגם בעולם הבא כולל אלי ישי הזבל.

  22. קבלו הצעה שלא חשבתם עליה קודם והיא נראית מאד:
    07/06/2017 11:36
    רוני
  23. היחיד לדעתי שיכול להיקרא אל הדגל ולהציל אותה מקריסה, זה אריאל אטיאס.
    אלי ישי, עשה את הפאדיחה שלו.
    אריה, אוכל את מה שבישל לעצמו.
    אריאל אטיאס, הוא מקצוען – יש לו עתיד גדול בש”ס ויוכל להרים את המפלגה לגבהים.
    תחשבו על זה!

    • תלמיד מרן   08/06/2017 15:16

      כ

  24. אני מבין שכוונתה ליעקב מרגי
    08/06/2017 15:17
    תלמיד מרן
  25. יעקב מרגי מתכנן לירש את דרעי, ולהכניס את הרב עמר למועצת.

    מה נראה לכם הוא יצליח?

  26. שס צריך חשיבה מחודשת
    08/06/2017 17:23
    אבי
  27. בימים אלו שאריה נמצא במצב של תהום נשייה אין מנוס אלא להחזיר את אלי ישי להנהגה שס תתרומם ל11 מנדטים אסור לתת לעולם התורה לקרוס למותר לציין לטענה שממתי שאריה הגיע נפתו בתי ספר וגנים אז לומר את האמת כאחד שמלמד במעיין החינוך התורני 20 שנה לא נפתח שום בתי ספר ולא גנים יתרה מזאת יש בריחה בפרברים מכל הבתי ספר של שס אז מה כל הבלבולי שכל של פריחה והתחדשות יש דעיכה רצינית לכן לכן דרעי נחקר ויפה שעה אחת קודם

  28. יהיה קטר מקרטע ללא קרונות
    12/06/2017 18:55
    פופ
  29. ש”ס יצאה בחוץ
    העם ישלח אותם הביתה

  30. אריה דרעי גם גנב וגם מאשים את כולם חוץ מעצמו
    13/06/2017 07:12
    שרה
  31. זכרנו את הרדיפה של אריה דרעי המושחת נגד אלי ישי הצדיק. מרן ר’ עובדיה אומר, ישי צדיק שומע בקולי, למה לפטר אותו ולמנות במקומו את אריה דעה הגנב המושחת שעושה מה שרוצה. זו האמת והיא צריכה להיאמר בקולי קולות שכולם ישמעו אותה.