גם אני ספגתי אלימות מבריוני מאה שערים

שמואל חיים פפנהיים, חסיד תולדות אהרן, יוצא להגנת תושבי מאה שערים, חושב שהמשטרה עושה לעצמה עבודה קלה במקום להשקיע מחשבה כיצד לקצץ את ראשי הבריונים - ומסביר מה דרוש לעשות כעת
שמואל חיים פפנהיים
י"א סיון התשע"ז / 05.06.2017 12:20
שמואל חיים פפנהיים

אישים, בחלקם מכובדים, יוצאים בימים אלו עם סיפורים אישיים כיצד נפגעו, הם או קרוביהם ויקיריהם, על-ידי קיצונים תושבי מאה שערים וקהילות היישוב הישן.

האמת? גם אני הייתי בסיור במאה שערים עם ידידי היקר רב המעש והפעלים הרב מנחם בומבך, וזה היה נורא ואיום, חילול השם במלא מובן המילה, ואין סליחה ולא מחילה לחילול השם.

אבל, בעצם, סיירנו למעלה משעה ברחובות ובשכונה ואיש לא אמר מילה. היינו עוד כשעה אצל יואליש קרויס, ביחד עם משפחתו הענפה, גם ביקרנו בביתו של אחד מראשי העדה החרדית ותולדות אהרן – והתקבלנו יפה מאוד.

ואז הגיע מטורף אחד, אשר ידוע שמו וזהותו, הוא עושה זאת כבר שנים, גם לאביו ולסבו, לרבנים ולמנהיגי היהדות החרדית. אז באמת היה מאוד לא נעים וברחתי, כי חששתי שזה לא יהיה ממוקד בי אישית.

כן, גם אני עברתי בשכונה אלימות, צרחות וצעקות, ואפילו ספגתי ספל מים בפרצוף ב'שטיבלאך מאה שערים' באמצע התפילה, ולמזלי הרמתי רגליים וברחתי, כי כמה דקות אחרי כך הגיע תגבור סהרורי מ'אהל שרה[הגר]'.

זכיתי לאלימות גופנית קשה מאותם שפלים ונבזים, עד לשבירת צלעות, אשפוז בבית חולים, שבירת המשקפיים וקריעת השטריימל בעיצומו של שבת קודש – בתוך בית כנסת, בעת התפילה.

אבל אין לי שנאה לכלל.

אני יודע ויכול לומר שהציבור היקר, אנשי נטורי קרתא ותולדות אהרן, הם אנשים יקרים, אוהבי ישראל, רובם גומלי חסדים ללא תנאים וללא הבדל בין איש ולזהותו. לדאבוננו, צומחים בתוכם זמורת זרה של קוצים וחוחים, המבאישים את ריח כל האזור והקהילות הקדושות.

המשטרה ורוב הציבור, כולל החרדי, עושים לעצמם עבודה קלה כאשר הם הולכים אחר סטריאוטיפים והנחות שונות – בעוד הם רחוקים מאוד מהמציאות.

במקום שהמשטרה תשקיע ראש ומחשבה איך לקצץ את ראשי הבריונים, שידועים ומוכרים לכל; במקום לטפל בבריונים ושולחיהם, הם מקשים על חייהם של התושבים הסובלים  כפל כפליים – גם ובעיקר מאותם בריונים אנרכיסטים נאלחים; גם ממזימות משטרתיות ללא פרופורציה; וגם מדעת קהל עוינת.

שיהיה ברור: החיילים וכל מה שמסמל את שלטון הציוני אינם אהובים בשכונות ובקהילות היישוב הישן. כאן משליכים עליהם את כל הזעם הקדמוני על עקירת הדת, על חילון רוב מניין ובניין עם ישראל, רואים בהם הסמל של כל החיכוכים האמוניים שבין עם ישראל המסורתי, שומר התורה והמצוות, לבין מדינה יהודית ללא חוקי התורה – עם מגמה מפורשת של חיי הפקר חופשיים.

כאשר על זה  בזמן האחרון נוספה התחושה שיש ניסיונות לצוד בחורים חרדיים חלשים ולשלבם בצבא, המסמל במקומות הללו את כור ההיתוך בדרך לשמד רח"ל.

אבל מכאן ולקמפיין החרד"קים וההתנפלות על חיילים – הדרך הייתה ארוכה מאוד.

עד לפני כמה שנים היו מגיעים מאות לובשי מדים לשכונות מאה שערים, לחצרות והישיבות הממוקמות שם, על בסיס קבוע – ואיש לא נגע ולא פגע בהם. המעשה הכי קיצוני היה שאנשים עברו צד במדרכה כשראו אותם ולא ענו להם. אולם רוב התושבים האירו להם פנים והם זכו להתארח בשבתות ובחגים, ב'טישים' וכו'.

קמפיין החרד"קים החל אצל כמה הזויים, חסרי כל תמיכה רבנית וציבורית, והצליח להתרומם בגלל הסיטואציה של ממשלת נתניהו-לפיד, כאשר הקמפיין היה נוח לאינטרסים של המפלגות החרדיות, ולא השכילו להבין שחרב הקיצוניות היא חרב פיפיות, וכי היא תפגע בתוך זמן קצר באוכלוסיות נוספות. אבל, כאמור, למפלגות ולפעיליהם זה היה נוח והם נדו בראשם נוכח הקמפיין. לא צייצו ולא גינו.

בינתיים הקמפיין התרומם, הושקע בו המון מחשבה ורשעות, והוא 'דיבר' בעיקר לנוער, עם ציורים ותמונות שנחרטו בנשמותיהם הטהורות של ילדי תשב"ר. כך רדיפת חיילים על ידי ילדים נהפכה למציאות גם בבני ברק ופתח תקוה – אצל ילדים שהוריהם וסביהם בעצמם שרתו בצבא.

באמצע הוחרפו המסרים כי פתאום הם קבלו לגיטימציה לקמפיין.

אנשי 'הפלג הירושלמי' העניקו גב גלוי לקמפיין וגם השתמשו בסלוגנים ובמסרים באימיילים ובמאמרים שלהם, ואחריהם נסרך החלק הקיצוני משולי העדה החרדית, אשר השתלט על עיתון 'העדה' ונוקט בו קו סיקריקי מובהק.

אבל שוב ושוב: זו לא דעת העדה החרדית, לא תולדות אהרן ולא סאטמאר, ואף לא אנשי נטורי קרתא. אלה כן יחידים, בתוך כל הקהילות הללו – שנסחפו עם הזרם, והחשיפה הממושכת לקמפיין ולטרמינולוגיה המסוכנת שלו עשו את שלהם. כך, לדאבוננו, יש כיום אנשים שלא משכילים להבין את חומרת הדברים.

ברור לי שצריכים לחסל את קמפיין החרד"קים וכל מה שמסביב. זו דעת הרבנים, ורבות שוחחתי על כך עם מורי זקיני הכ"מ, שהיה מזהיר ואומר כי מעולם לא יצא דבר טוב כשאנחנו מערבים את השלטונות לטפל ברעות-חולות בתוך הקהילה. תמיד הקהילה תצא מפסידה מכך. זה מה שלימדה אותנו ההיסטוריה והנהגה אחראית ליהדות החרדית.

מה שכן צריך ומאוד חשוב בעת הזאת, זו עבודה חינוכית שורשית, להבליט את ההשקפה של קהילה מתבדלת לאור משנתם של רבותינו מדור דור, לצד חידוד הכללים האנושיים והתורתיים – איך וכיצד מטפלים ומחנכים לביצור החומות פנימה ולחיזוק האידישקייט ומידות טובות.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פפנהיים עושה לעצמו עבודה קלה
    05/06/2017 13:02
    יהודי
  1. במקום לקחת אחריות הוא בורח. במקום להטיל אחריות על תו״א שינקו את ביתם הוא מטיל אשמה על המשטרה. נמאס כבר מכל ההסברים ותירוצים.

  2. יפה דיברת,רק צריך לעצור את הטרוף האלים של הקיצונים
    05/06/2017 17:57
    תושב רמה ב ב
  3. וכל עוד שהרבנים או העסקנים לא עושים זאת,המשטרה פועלת בצדק ע"מ להגן על חיילים נרדפים ובני משפחותיהם שעוברים גיהינום

  4. התעללות נתורי קרטה
    05/06/2017 19:14
    ש
  5. הם מתעלילם בכול מי שלא הולך בדרכיהם באכזריות שהיתה מבישת את הנצים הארורים הם עתירי ממון וזה מאפשר להם לעשות כול מה שעולה על רוחם בחולנית.

  6. פושע ישראל
    06/06/2017 06:40
    צדק
  7. ועד שיטפלו בחינוך, יהרגו כמה וכמה משונאי ישראל רח"ל היל"ת

  8. הנה התשובה מממרן הראש ישיבה מירושלים: מרן זקן הדור ראש ישיבת בריסק הגאון הצדיק רבי משולם דוד סולובייצי'ק שליט
    10/06/2017 22:26
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. הנה התשובה מממרן הראש ישיבה מירושלים:

    מרן זקן הדור ראש ישיבת בריסק הגאון הצדיק רבי משולם דוד סולובייצי'ק שליט"א התוודע בימים האחרונים על המכתבים שהתפרסמו מראשי ישיבות בנושא הפגנת הגיוס בארה"ב, והתבטא בחריפות נגד ההתנגדותם להפגנה.

    מרן הרב סולובייצ'יק שליט"א אף התייחס בדבריו לשמועות שעמרו עליו כאילוי הוא אינו בעד ההפגנה, ובין השאר אף נזף במנהיגי ורבני אמריקה שאינם עושים מספיק כדי לבטל את רוע "גזירת הגיוס".

    "העסקן מציג את המכתבים ואומר כי "זה פרסום שהולך בכל העולם". (ושהרב אינו רוצה לחתום בעד ההפגנה).

    הגרמ"ד סולובייצ'יק: "זה שקר, אחד שכתבו שסירבתי לחתום, שתיים שאמרתי שמפיצים שקרים. מה אני יכול לעשות, אני יכול לריב עם השקר, יש לי הרבה צער מזה".

    העסקן: "הראש ישיבה רוצה שאני יבדוק ממי מגיע הפרסום הזה?".

    הגרמ"ד סולובייצ'יק: "מה יש לי מזה? אין לי מה לעשות, מה אני עוד יכול לעשות, אנו חיים בעולם של שקר.בבריסק היה מגיד, הוא אמר פעם בדרשה: הציונים רודפים אותי, מעוללים לי צרות. רבותי! – כך הוא אמר – הרי אתם שומעים את הדרשות שלי, וכי פעם הזכרתי את המילה 'ציונים'? וכי פעם דיברתי נגד ציונים? מה הם רוצים ממני? אלא מאי, כשהנני אומר בדרשה שיהודי שאינו מניח תפילין איננו יהודי, יהודי שמחלל שבת אינו יהודי, נזעקים הציונים שהנני מדבר נגדם.

    כך גם "ראשי הישיבות בארץ ישראל אומרים כי כל המדבר נגד הגיוס מדבר נגדם. אתם מבינים אותי? מה אעשה? העצרת זה נגדם… מה זה קשור אליהם? אסור לצעוק נגד ההתגייסות?

    "אני יגיד לכם את האמת, אפילו אם זה אמת שבחור שממלא את כל הדרישות עם כל הפרטי פרטים שממלא את כל הפרטים, עם כל הדקדוקים הם נותנים לו דיחוי, אבל יש הרבה בחורים שאינם יכולים למלא את כל הדרישות, לא יכולים להביא את כל הפרטים.

    "כמו"כ יש את היהודים שהולכים במסירות נפש שלא הולכים בכלל להתייצב, ועוצרים אותם, וכי אין מצווה לעזור ליהודים אלו? אסור לעשות עצרת שלא ירדפו את היהודים האלו? אפילו נניח אם הוא צודק… מה אני יכול לעשות? השם ירחם!

    "ראשי הישיבות אינם יכולים לישון בגלל שעושים עצרת נגד הגיוס, מה זה אכפת להם, זה העסק שלהם? אפילו לו יהא שהאמת כדבריהם אבל ישנם אחרים, וכי להם אין מצווה לעזור? והרי עוברים על לאו של 'לא תעמוד על דם רעך' אם לא עוזרים להם! וכי הם אינם יהודים? הסבא רבי חיים התיר פעם לחלל יום כיפור בכדי להציל קומוניסט מגזר דין מות!

    "בשביל כל יהודי צריכים לפעול עבורו להצילו! וכי מפני שאלו שעומדים בדרישות עם כל הדקדוקי דקדוקים וכל החומרות מקבל פטור, על כן אסור לגונן על האחרים, וכי זוהי דעת תורה???".

    אחד העסקנים: "עוד דבר שהוא מחדש ששמע ממשפחת בית בריסק שאסור להרעיש וצריך לשתוק".

    הגרמ"ד סולובייצ'יק: "שקרים וכזבים – סי ליגנט! [שקר ממש] מה אני יכול לעשות? אין עוד אחד כמוני שזועק כל כך הרבה נגד גזירת הגיוס, יש לי טענות על האמרקינע'ר רבנים למה הם שותקים, כשהם יצעקו זה יעזור"!!!

    רבנים למה הם שותקים, כשהם יצעקו זה יעזור.
    רבנים למה הם שותקים, כשהם יצעקו זה יעזור.
    רבנים למה הם שותקים, כשהם יצעקו זה יעזור.