חקירת המשטרה: האם המנהיגות של אריה דרעי מתערערת? • צפו בדיון

חרדים10
|
י' סיון התשע"ז / 04.06.2017 18:10
יו”ר ש”ס השר אריה דרעי תחת חקירת משטרה ורשות המיסים • בתכנית ‘שישי בחמש’, מגזין אקטואליה שבועי בהנחיית אורי לוי וליאת רגב, התכנסו ד”ר ענת פלדמן, מומחית לש”ס, השר לשעבר מאיר שטרית, ושרי רוט פרשנית פוליטית בחרדים10 – כדי לדון בשאלה המסקרנת: ש”ס לאן?

ש. האם המצב המשפטי של אריה דרעי ישפיע על העוצמה שלו בתוך המפלגה?

ד”ר ענת פלדמן: צריך להבין שמפלגה חרדית מונהגת על ידי רבנים ואריה דרעי לא רב. הוא מנסה להיות, מנסה להנהיג את המפלגה בלי רבנים, וברגע שהיא תיחלש – המפלגה כולה מרוסקת, כי אין לה גב שיחזיק אותה.

ש. אבל הרבנים איתו…

מה זה איתו? הרב שלום כהן נשיא מועצת החכמים איתו, הוא מינה אותו לתפקיד. הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה, גם שם, מה זה מינה אותו? הם עובדים אצלו. אין שם מנהיג חזק מאז פטירתו של הרב עובדיה.

ש. מאיר, כמה שנים אתה מכיר את אריה דרעי?

שטרית: מאז שהיה עוזרו של השר יצחק פרץ.

ש. שנים רבות. אז אני רוצה לשאול אותך, ואני שואלת את זה כמישהי שדווקא תמכה בחזרתו לפוליטיקה, מכיוון שבאמת האמנתי לתומי ששבע שנות קלון מספיקות לאדם כדי ללמוד לקח. ורק נזכיר שכל הנושא בחקירה, ואיש לא הורשע ואין עדיין כתב אישום – ובכל זאת, האם מדובר פה בסיטואציה שבה ההיסטוריה הפרטית של אריה דרעי תחזור על עצמה באיזשהו אופן?

שטרית: אני רק יכול לקוות שלא, כי אני תמה. אריה מוכר כאיש חכם.

ש. מאד, מבריק. אבל הוא היה מבריק גם בתור שר הפנים בגיל 28.

שטרית: מאד. ולכן אני מאד תמה איך יכל להיווצר מצב כזה. אומרים שהנכווה ברותחין נזהר בצוננין. אז אם הוא חכם היה צריך להישמר מאד לנפשו. אני לא יודע מה קרה פה, מעבר למה שכתוב בעיתונים. בזמנו, הרב לא ניהל את ש”ס אלא אריה ניהל את הרבנים. המצב בש”ס השתנה, אריה נחלש, ש”ס נחלשה מאד, גם כוחו של אריה נחלש מאד, ועוד חקירה תחליש עוד יותר.

ש. זה שני עניינים: מצבה הנחלש של ש”ס ומצבו של דרעי. ובעיקר: למה נפל שוב לאותו בור, וצריך להדגיש אין לנו עדיין כתב אישום. שרי, לך יש השערה מדוע הוא הגיע למקום הזה שוב?

שרי: אני לא מומחית לקרימינולוגיה אז אני לא יודעת לענות לך על זה, אבל הבאנו השבוע בחרדים 10 את מאיר גלבוע, שהיה החוקר הראשי והוא טוען שמי שלא הודה בפשע, קל לו מאד לחזור לזירה. אנחנו לא שמענו את אריה דרעי מעולם אומר ‘חטאתי, עוויתי, פשעתי, אני מתנצל’ – ובפרט שהיה לו את הגיבוי של הרב עובדיה.

יחד עם זה בואו נזכור את הקלטת המפורסמת של הרב עובדיה, שפורסמה עבר הבחירות, בה אמר הרב: ‘למה לקחת גנב? אנשים יגידו שהוא גנב’. כך שהרב כבר חשב על זה שיהיו שקופים, אולי לא ההארד-קור שמאמין ברבנים, אבל יהיו שקופים שזה יפגע בהם. וכעת, זה מפריע להם מאד.

פלדמן: אני רוצה לומר שהמפלגה הזו במצב מאד קשה. אנשים כרגע, חברי הכנסת מאד מפחדים, הם לא יודעים מה יעלה בגורלם. המפלגה הזו חייבת רב חזק, ואין להם את זה כעת. כלומר, הם צריכים מישהו שיושיע אותם ואני לא רואה כאן שום רב כזה ברקע.

ש. אולי אלי ישי?

שרי: אולי הרב עמאר יכול לאחד?

פלדמן: הרב עמאר, או הרב מאזוז, הפטרון של אלי ישי.

ש. אבל זה לא מנהיג פוליטי, זה רב.

פלדמן: אני מדברת על רבנים, אבל מה זה רב? זה מנהיג פוליטי.

ש: ובטח בש”ס.

פלדמן: בכל מקום. רב זה איש פוליטי.

מאיר שטרית: זה תרתי דסתריה, צריך להפריד לחלוטין בין רבנות ודת לפוליטיקה.

פלדמן: רב הוא מנהיג פוליטי כי הוא מנהיג של אנשים.

ש: התפרסם השבוע ב’ישראל היום’ שהיו מגעים עם אלי ישי מתוך תחושה שאריה דרעי מסיים את תפקידו. יכול להיות דבר כזה?

פלדמן: יכול להיות דבר כזה. אבל אלי ישי, אני מניחה, שיבוא עם תנאים מסוימים. מה גם שאני מניחה שהרב דוד יוסף לא יתן לזה לקרות. צריך להבין גם שמשפחת יוסף, ואני מדברת בעיקר על הרב דוד יוסף, ראתה בש”ס סוג של סידור עבודה וזה הולך להיעלם להם, בטח אם אלי ישי יהיה שם. כך שאני מניחה שבאיזה שהוא מצב הם יצטרכו את אלי ישי, אחרי הכול, לאלי ישי יש הרבה מצביעים.

ש. למה תמיד אלי ישי? למה תמיד האלטרנטיבה לדרעי היא אלי ישי? למה לא למשל אריאל אטיאס?

שרי: הלוואי שתצליחי לשכנע אותו לחזור. הוא בכלל לא רוצה. טוב לו בחוץ, בעולם העסקים.

ש. אין אחרים, אגב?

פלדמן: לא בש”ס.

מאיר שטרית: לא.

שרי: לא.

ש. די מעליב, לא? אבל, אומרים את זה גם על הליכוד, שיש רק את נתניהו ואין אחרים….במפלגת העבודה הם מצאו פתרון, הם יצניחו בכל פעם מישהו מבחוץ…אבל בש”ס זה לא יקרה לעולם, נכון?

שרי: לא.

מאיר שטרית: אני חשוב שהמצב הזה יוצר תחושה שצריך לשנות את החוק, ולקבוע שאדם שעבר עבירה שיש עמה קלון לא יכול לשוב לפוליטיקה.

ש. לעולם?

מאיר: לעולם. בכנסת הקודמת זה לא עבר, אני חושב שצריך לעשות את זה, ואפילו אם זה לא יכול רטרואקטיבית זה חשוב לשנות. אף אחד לא יקבל את אתי אלון לעבוד בבנק, למרות שריצתה את חובה לחברה ואם בסקטור הפרטי זה ככה, גם בסקטור הציבורי זה צריך להיות ככה.

ש. יש מצב שבו ש”ס נעלמת? יש סכנה לקיומה של ש”ס?

שרי: אני ראיתי את הסכנה הזו, אגב, עוד לפני הפרשה האחרונה. הסקרים האחרונים ממש לא החמיאו לש”ס, ואז באה הפרשה האחרונה בה ש”ס הימרה על הסוס (סליחה על המילה, זה רק לשם המשל) הלא נכון והם ממש צנחו. אם הגעת לכנסת ביום רביעי האחרון, עוד לפני השמועות על החקירות, ראית אווירת נכאים אצל הש”סניקים. ואז, כמה ימים אחר כך, ראית את אווירת הנכאים בגלל החקירות – ש”ס לא במצב טוב.

ש. את רואה סכנה ממשית להקמת תנועה חלופית, סוג דומה לש”ס, אבל לא ש”ס?

שרי: יש כבר גוף אחר, את ‘יחד’, הסכנה היא ש’יחד’ תעלה ו’ש”ס’ תרד ואז נראה את המצב ההפוך.

ש. ציבור הבוחרים של ‘יחד’ , ובואו נזכיר שלאלי ישי יש עמדות מדיניות שהן מאד קיצוניות, שהם לא העמדות המדיניות המובהקות של ש”ס, בוודאי לא העמדות המדיניות של הרב עובדיה…

פלדמן: הן לא העמדות המדיניות של אריה!

ש. אז אני רוצה לשאול אותך, האם זה אותו ציבור בוחרים? כלומר האם ציבור הבוחרים של ש”ס יעבור אוטומטית ל’יחד’?

פלדמן: אנחנו לא יכולים לדעת את זה, אבל עובדה שאלי ישי היה קשקש לפני כניסה עם ארבעה מנדטים. כלומר, יש לו ציבור גדול. ויש גם הרבה שחששו. צריך להבין: ש”ס זה לא אריה דרעי או הרב עובדיה, ש”ס זה משהו גדול וענק, עם המון גורמים, עם מערכת חינוך ענקית, מערכת כלכלית ענקית, ואם ש”ס לא תהיה בממשלה או ש”ס לא תהיה – נראה קריסה של כל המערכת הזו.

מאיר שטרית: או הצלה.

ש. למה הצלה?

שטרית: כי הם מנחשלים את האוכלוסיה שלהם.

שרי: זה לא נכון. המוסדות של ש”ס ברמה מאוד גבוהה.

שטרית: ש”ס היא מפלגה שלצערי הרב מנציחה את הנחשלות והעוני. והדרך להוציא את האנשים מהנחשלות היא להוציא אותם לצבא ולעבודה. לא כתוב בשום מקום, ואני בא מבית דתי, שאסור ללכת לצבא, אם אתה לומד תורה, או שאסור ללכת לעבודה אם אתה לומד תורה.

שרי: איך הגענו לנושא הגיוס…

שטרית: פעם זו הייתה אגודת ישראל בלבד, אבל ש”ס כאילו מחקה אותם, וזה חיקוי עלוב ולא נכון והרס את תפיסת העולם של יהדות המזרח והרס אותה.

שרי: זה נכון שלאחרונה ש”ס מיישרת קו עם יהדות התורה, עם דגל התורה – הם פועלים בשיתוף פעולה, היא מתחרדת יותר, ולכן יש לה את קהל הבסיס שלה ששואף ל-4,5,6 גג 7 מנדטים ואין לה את השקופים.