טראמפ חתם: השגרירות נשארת בתל אביב • אלקין: הבטיח ולא קיים

בבית הלבן מתעקשים כי הנשיא מחויב להבטחת הבחירות שלו ובכוונתו לקיים אותה - אך לא אמרו מתי • "על אף שהנשיא חתם על הצו לדחיית ההעברה אין בכך נסיגה מתמיכתו בישראל"
יוני גרין
ז' סיון התשע"ז / 01.06.2017 17:35

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם היום (חמישי) על הצו הנשיאותי המעכב את העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים – לפחות לחצי שנה נוספת.

גורם רשמי בבית הלבן רמז כי זו אינה העת הנכונה להעברת השגרירות על אף התחייבותו של טראמפ בזמן מערכת הבחירות.

על פי הגורם, טראמפ מחוייב עדיין להצהרתו מקמפיין הבחירות ואכן יקיים אותה – אך לא ציין מתי.

בהודעת הבית הלבן נאמר: “על אף שהנשיא חתם על הצו לדחיית ההעברה אין בכך נסיגה מתמיכתו בישראל. ההחלטה נובעת מהרצון למקסם את הסיכויים למשא ומתן עם הפלסטינים”.

טראמפ חידש בכך פעם נוספת, כפי שעשה בעקביות כל נשיא לפניו מאז 1995, את צו הדחייה להעברת השגרירות בישראל לירושלים.

מאז שקיבל הקונגרס האמריקני את ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים בשנת 1995, חתמו מדי חצי שנה כל נשיאי ארצות הברית על צו נשיאותי הדוחה את המעבר, משיקולים של ביטחון לאומי.

יו”ר האופוזיציה, ח”כ יצחק (בוז’י) הרצוג, הגיב: “העברת שגרירות ארצות הברית, כמו גם כל שגרירות אחרת לירושלים, היא דבר מתבקש. ‘לצערי, נתניהו למד היום שיעור נוסף, שאין קיצורי דרך ומי שרוצה בהכרה בינלאומית צריך להגיע להסדר מדיני אמיץ. את מה שמבין טראמפ, אני מקווה שלאחר 50 שנה גם נתניהו יפנים”.

שר התיירות יריב לוין הגיב: ”הנשיא טראמפ הוא ידיד אמת של ישראל. דווקא משום כך האכזבה על אי העברת השגרירות היא גדולה”.

השר להגנת הסביבה זאב אלקין: “אני מאוכזב מהחלטתו של הנשיא טראמפ אשר הבטיח לבוחריו להעביר את השגרירות לירושלים ולא קיים. מקומן של כל השגרירויות הוא בבירתנו ירושלים. אני קורא לנשיא האמריקאי להודיע על העברת השגרירות בהזדמנות הבאה, עוד במהלך שנת היובל לאיחודה של העיר”.

לדברי אלקין, ”העברת השגרירות האמריקאית לירושלים והכרה בירושלים מאוחדת כבירת ישראל כפי שקבע הקונגרס, לא רק שלא היו פוגעות בסיכויי השלום האמיתי עם הפלסטינים אלא היו מבהירים לפלסטינים בצורה ברורה את מה שמבין הרוב המוחלט של אזרחי ישראל: ישראל לעולם לא תסכים לחלוקת ירושלים”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך ישיבת סיעת הליכוד ביום שני האחרון: “מי שחושב שלישראל יש צ’ק פתוח מממשל טראמפ – טועה. יש חום והבנה, אבל לא אימוץ אוטומטי של עמדותינו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות