הרב שלמה גורן בראיון ל’הארץ’ לפני 40 שנה: “אני נגד גיוס בנות לצה”ל”

ראיון שנערך עם הרב שלמה גורן לפני כ-40 שנה בעיתון 'הארץ' חושף את עמדותיו לגבי גיוס נשים לצה"ל: "גם כאשר לבשתי מדים של הרב הראשי לצה"ל, הייתי נגד גיוסן" • ומדוע בתו, השופטת בדימוס תחיה שפירא, כן התגייסה?
יוני גרין
ז' סיון התשע"ז / 01.06.2017 13:39

המאבק על דעת הקהל בנושא גיוס בנות לצה”ל: לאחרונה טענו המצדדים בגיוס כי הרב שלמה גורן, מי שהיה הרב הצבאי הראשי לצה”ל, תמך בגיוס – והראייה המוחצת לכך: בתו התגייסה לצבא.

כדי להפריך טענות אלו, בדק ארגון חותם את הנושא באופן מעמיק והעלה, כי אותם היתרים שנתן היו פרטניים וכפופים לתנאים ברורים על רקע התקופה, וכי הוא אף סירב להנפיק פסק כללי בנושא, אלא הפנה חלק מהשואלות לפסק של הרבנות הראשית שאוסר על גיוס בנות דתיות לצה”ל.

כעת, מציגים בארגון חותם ראיון נוסף עם הרב גורן, שהתפרסם בעיתון ‘הארץ’ מלפני כ-40 שנה, בו הביע את דעתו בפירוש.

בראיון לכתב אלי טייכנר בקיץ 1978 אמר הרב גורן באופן שאינו משתמע לשני פנים: “גם כאשר לבשתי מדים של הרב הראשי לצה”ל, הייתי נגד גיוסן”.

הרב גורן אף והדגיש כי לא מדובר בדברים חדשים: “את השקפתי זאת ביטאתי בהזדמנויות שונות בישיבות סגל הפיקוד הגבוה”.

 באותה הזדמנות הבהיר הרב גורן את הסיבה לכך שחרף התנגדותו העקרונית, התגייסה  לצבא בתו, השופטת בדימוס תחיה שפירא: “יחד עם זאת החלטתי, כי כל עוד קיים גיוס כזה, לא תפקד ממנו בתי, משום שאני הייתי אחראי על הדת ועל המוסר בצבא”.

 גם ההיתרים הספורים שניתנו, לווו בסייגים והיו קשורים למצב השירות הלאומי באותה התקופה. “באופן חד משמעי, ההיתר (להתגייס) היה פרטני על בסיס היכרות אישית ובהתאם למצבה של כל אחת”, אמרה שפירא בשיחה עם הרב ראם צפרי שערך מחקר בנושא, וציינה: “הרב התבטא שרצוי שבת דתית תהיה בלילה בביתה”.

 בנותיה של שפירא שירתו בשירות לאומי, ולדבריה ישנם שינויים לרעה בצבא כיום.  “הצניעות, הנורמות של הצניעות, והמשמעת בצבא השתנו כיום לרעה לעומת התקופה שלי. יתכן שחלק מהשינויים נבעו מעזיבתו של אבא זצ”ל את הצבא, מכיוון שאבא החזיק את הצבא בתקיפות בכל ענייני הדת וגם בענייני הצניעות.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תפלה לקב
    01/06/2017 20:57
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. די לסתימת פיות וחבל שצריך להתפלל על כל המשוגעים הכופרים מב”ב שיחזרו בתשובה בקרוב! הם רק מרחיקים את עמ”י מהקב”ה, במקום שיזכו לקרב את עמ”י ובפרט שהם מקרבים החיילים המשומדים והחיילות הפרוצות שאין בהם שום זיק של נשמות קדושות וטהורות, תתביישו לכם לפגוע בפלג הירושלמי. אתם מצערים את הקדוש ברוך הוא!! אפילו מיכה שהוא עובד עבודה זרה, הקדוש ברוך הוא אהב את המידה שהייתה לו, ‘הכנסת אורחים’, גם שהוא עבד עבודה זרה ר”ל וזה נורה מאוד, אבל בגלל הכנסת אורחים הוא זכה שזכות הכנסת אורחים עמדה לו. ואתם פשוט כופרים בקב”ה ובתורתו ר”ל, ואתם מקטרגים על רוב וחשובים של עם ישראל. די לסתימת פיות. די לסתימת פיות. די לסתימת פיות. די לסתימת פיות. די לסתימת פיות.