“מתגבשת תשתית ראייתית”: מה קרה בחדרי החקירות של דרעי

הראיות שהצטברו בידי החוקרים מאד משמעותיות • דרעי הופתע במהלך החקירה משאלות שהוצגו בפניו • החקירה אמנם הייתה ידועה לכל, אבל היו בה גם הרבה פעולות סמויות - לרבות האזנות סתר • החשדות: הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב ועבירות מס
חיים טוויל
ה' סיון התשע"ז / 29.05.2017 23:10

שר הפנים אריה דרעי ורעייתו יפה נחקרו היום (שני) במשך למעלה מ-11 שעות במתקני יחידת להב 433 שבלוד, בחשד להלבנת הון, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב ועבירות מס.

דרעי ורעייתו ייחקרו לפחות פעם נוספת בימים הקרובים, לאחר חג השבועות.

במה, בעצם, דרעי חשוד? לאן חותרים חוקרי המשטרה?  מה כבר יש בידיהם? ומהו מסלול הכספים שהועברו, לכאורה, על פי החשד, למשפחת דרעי?

לפי דיווח בחדשות 10,  חוקרי יחידת להב 433 סבורים שיש בידיהם תשתית ראייתית לכתב אישום בגין עבירות שחיתות ומס שביצע דרעי, כאשר גם חוקרי רשות המיסים חקרו את השר בגין עבירות כלכליות.

לפי הדיווח בחדשות 10, במהלך החקירה הטיחו השוטרים בדרעי חשדות לקשרי שוחד לכאורה בינו לבין אנשי עסקים שונים. גם החשודים האחרים נחקרו בחשד לקשרי שוחד עם דרעי.

אך בשלב זה החליטו במשטרה לייחס לדרעי שורת עבירות שונות, ללא עבירת שוחד.

הסיבה: במהלך החקירה התברר למשטרה כי יהיה קל יותר לבסס תיק על בסיס העבירות האחרות.

לפי הדיווח בחדשות 10, “הראיות שהצטברו בידי השוטרים במהלך השנה האחרונה, עם דגש על השלושה חודשים האחרונים מאד-מאד משמעותיים בחקירה הזו”.

עוד נאמר בדיווח, כי דרעי הופתע במהלך החקירה שלו – על דברים שלא ידע כי עומדים לשאול אותו עליהם ולא פורסמו בכלי התקשורת.

העיתונאי ברוך קרא אמר במשדר של חדשות 10: “אף אחד לא האמין ששנה ושלושה חודשים אחרי שהיועץ המשפטי הכריז בהודעה לעיתונות על חקירה נגד שר הפנים אריה דרעי, עוד יקרה משהו שיפתיע אותנו. ובכל זאת זה קרה.

“כשאריה דרעי ורעייתו יפה יצאו היום בבוקר לחקירה, זה קרה לאחר ש-14 מעורבים נוספים הופתעו ועוכבו ללא הודעה מוקדמת. בין המעוכבים היה למשל אריאל משעל, מנכ”ל משרד הנגב והגליל, שמכהן תחת דרעי; חבר מועצת העיר ירושלים איש העסקים משה ליאון; שני מיליונרים, אב ובנו, ששמותיהם עדיין אסורים בפרסום, וכן איש עסקים שבעברו היה בכיר במשרד האוצר.

“אריה דרעי, כזכור, הוא הפוליטיקאי הראשון בישראל שחזר לכנסת לאחר שהורשע בקבלת שוחד וריצה עונש מאסר מאחורי סורג ובריח. אז דובר בשוחד בסך עשרות אלפי שקלים, שוחד לא מתוחכם באופן יחסי, שעבר כמעט בלי מתווכים. הפעם התיק מורכב יותר, מבוסס על מעשים, לפי החשד, הרבה יותר מתוחכמים.

אריה דרעי, יפה דרעי

“המודל הנחשד הוא שכספים שהגיעו לדרעי מאנשי עסקים שונים, ביניהם שני אנשי העסקים שעוכבו הבוקר לחקירה, הועברו אליו בשתי דרכים עיקריות: הדרך הראשונה היא עסקאות נדל”ן, לכאורה, עם האח שלמה דרעי, ממנו דרעי יכול לקחת – שהרי מתנה בין אחים אין בה פסול.

“מסלול הכספים השני, על פי החשד, עובר דרך עמותות שבראשן עומדת יפה דרעי, רעיית השר. העשירים והחברים תורמים לעמותות, לכאורה למטרות טובות, אך בפועל, על פי החשד, הכסף איכשהו משרת גם את המשפחה.

“כיצד? בין השאר משום שהעמותה מעסיקה 3 מבנות המשפחה ועוד מהמעגל הרחב יותר. חוץ מזה, עולה החשד כי בכספי העמותה נעשה שימוש פרטי נוסף כמו נסיעות, אירועים ועוד”.

עו”ד רועי אטיאס, המייצג שנים מבין החשודים אמר במשדר חדשות 10: “החקירה הייתה למעשה סוג של ‘פישינג’. ניסו בכלל לברר אם בוצעו עבירות, וגם האם קיים איזה שהוא קשר בין אותם אנשים לבין ארגונים שקשורים לאריה דרעי”.

חקירה סדורה ומבוססת על מסמכים 

ברוך קרא: “אריאל משעל נשאל על ניגוד העניינים שהיה לכאורה מצוי בו בעת שעמותת ‘מפעלות שמחה’ ביקשה תקציבים מהמשרד שתחת ניהולו. ערוץ 2 חשף כי העמותה של יפה דרעי ביקשה סיוע בגובה 570 אלף שקלים מהמשרד, אולם, בעקבות התערבות החשב של המשרד נמנעה העברת הכספים. עדיין לא ברור עד כמה בתיק הזה, תיק דרעי 2, השר שקוע עמוק בבוץ.

“מה שברור, שהחקירה שנראתה בתחילתה מגומגמת למדי, נראית עתה סדורה ומבוססת על מסמכים רבים ועדויות מגוונות וגם מפתיעות”.

רביב דרוקר: “החקירה הזו התפתחה באופן עקום, התפתחה בגלל העברות כספים שהגיעו מאוסטריה ועסקו באיזו שהיא עסקת נדלן. זה די מהר נפל כי זה נחשף לפני הזמן והיה ברור שלא היה אפשרי להוכיח את זה. ואז כמעט נסגרה החקירה. ברקע היו ענייני המס של ספסופה וכו’, והדבר שעליו אנחנו מדברים היום צץ רק בחודשים האחרונים, וצריך להבין את הפרובלמטיות שיש למשטרה.

“אני איאחז לדוגמה באחד השמות שהופיע בכתבה ביום שישי [בהארץ}: מליונר גרוזיני לשעבר בשם מיכאל מירלשווילי שלפי הכתבה תרם לעמותה של יפה דרעי. אז אני יכול לספר שהוא לא רק מממן את אותה עמותה, אלא מימן במיליון שקלים את ההלוויה של מרן הרב עובדיה יוסף, ונתן הרבה מאד כסף לרשת החינוך של ש”ס בזמן שגזירות לפיד הקשו עליה.

“כלומר הוא עזר להמון המון דברים שלדרעי יש אינטרס בהם. אבל האם העזרה הזו מגיעה לידי עבירה פלילית? פה האתגר. האם לדרעי יש מודעות אליה? האם הוא ביקש אותה? האם הוא נתן משהו בתמורה? האם יכל לתת משהו בתמורה? אגב, המירלשוילי הזה דמות די אנונימית אבל חשובה, הוא בין השאר מבעלי ערוץ 20”.

באתר nrg דווח, כי לפי החשד של החוקרים, עמותת ‘מפעלות שמחה’ של  יפה דרעי, שבה עובדות גם שלוש בנות של בני הזוג דרעי – שימשה בשנים האחרונות צינור להעברת כספים למשפחת דרעי דרך אנשי עסקים.

אריה דרעי, יפה דרעי

החוקרים מעריכים כי אנשי עסקים העבירו תרומות לעמותה, אך בפועל הכספים הועברו מהעמותה לדרעי ולמשפחתו. לפי חשד, חלק מאנשי העסקים העבירו תרומות לעמותה בידיעה שהכספים מיועדים לשימושה של משפחת דרעי.

‘האוליגרך’ השקיע בקרן 

בחדשות 2 דווח הערב,  כי בין העניינים שעלו בחדרי החקירות, נבדק גם חשד שדרעי קיבל כספים ממיליארדר – גם לאחר ששב לחיים הפוליטיים.

השתלשלות האירועים החלה לכאורה כשדרעי הצליח לגייס את האיש שכונה “האוליגרך” כמשקיע בקרן שאחד ממנהליה היה איש העסקים משה ליאון. הכספים הועברו לקרן, ואילו דרעי נהנה מ’דמי תיווך’.

אלא שממידע שהגיע לידי החוקרים עולה החשד שאותו איש עסקים המשיך להעביר כספים לדרעי גם אחרי שדרעי שב לזירה הפוליטית.

לפי חדשות 2, דרעי ורעייתו נחקרו בשני נושאים עיקריים:

הראשון – חשד לעבירות מס, מרמה והלבנת כספים בעסקאות נדל”ן, כשבאחת מהן הועברו נכסים בשכונת גבעת שאול בירושלים בבניין בן חמש דירות, מאריה דרעי לאחיו שלמה. עסקה שנייה קשורה לבית משפחת דרעי בספסופה, הקמתו מומנה על פי החשד מכספים שלא דווחו לרשויות המס.

הנושא השני נוגע, על פי הידוע, לעמותת ‘מפעלות שמחה’, שבראשה עומדת יפה דרעי. בשגרה, העמותה מפעילה בתי ספר, סמינרים ומוסדות חינוך אחרים. יחד עם זאת, גיוס התרומות ובעיקר השימוש שנעשה במקצת מכספי התרומות מעלים חשד לפלילים ולעבירות מס.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דיייי נמאס מחילול השם שאתה עושה אמרת שתדאג לנו... שקרן!!!
    30/05/2017 02:09
    השקוף
  1. יאללה לכלבוש

  2. כל כך הרבה שנאה למה? אריה אוהבים אותך
    30/05/2017 09:16
    123
  3. ו כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ

  4. עם לאלי ישי היה קצת שכל
    30/05/2017 12:55
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. היה מוריד קצת את הראש היום היה שר בכיר ואוטוטו מקבל בחזרה על מגש של כסף את הנהגת המפלגה וגם היה חוסך מעצמו את הנפילה הכואבת בבחירות האחרונות

  6. לא תיפלנה משערות ראשו וייצא נקי טהור ומחוזק
    30/05/2017 14:43
    יאירי
  7. משפחת הרב דרעי תצא מהפרשה נקייה כטל כבדלוח ושערה אחת לא מראשו ולא מרעייתו תפלנה לא שאני כותב שחסיד של הרב דרעי או ש”ס אך הרב דרעי שעשה רבות בעבר וכיום למען כלל ישראל הדגש על כלל ישראל כנאמר “וזכות הרבים תלויה בו” על כן הרב דרעי ייצא זכאי נקי וימשיך פועלו ופועלה של ש”ס בליווי מועצת חכמי התורה של ש”ס ובראשם חש”ך