כמה מהחרדים נחשפים לפייסבוק? סקר כהלכה בדק עם ‘גשם מיטפטף’

עד כמה השפעתן של הרשתות חברתיות גדולה במגזר החרדי? והאם כוחו של הפייסבוק גדול ממספר הנחשפים אליו ישירות? • מכון המחקר החרדי 'סקר כהלכה' גילה נתונים מסקרנים
נוחי גולד
ד' סיון התשע"ז / 29.05.2017 17:14

סקר שערך לאחרונה מכון המחקר החרדי ‘סקר כהלכה’ – ופורסם באתר ‘פשקוויל’ –  בדק את השאלה המסקרנת: כמה מהחרדים נמצאים ברשתות החברתיות?

קשה מאוד להעריך את המספרים, מה גם שחלק מהפרופילים החרדיים בפייסבוק פיקטיביים ו\או אינם פעילים כלל.

שאלה יותר קשה, וגם יותר מעניינת, היא: עד כמה השפעתם של רשתות חברתיות, ובראשן פייסבוק – וגם ווטסאפ – גדולה במגזר? האם מידע (או קמפיין) מהפייסבוק מגיע אך ורק למשתמשי הרשת, או שכוחו של הפייסבוק גדול ממספר הנחשפים אליו ישירות?

עורכי המחקר החליטו לבדוק זאת באמצעות השיר “גשם גשם מטפטף”, שהבליח בפייסבוק בסביבות פורים האחרון, ונדמה היה כי כבש גם את המגזר החרדי.

בסקר טלפוני שערך המכון – המבוסס על מדגם מקרי 403 משיבים, המייצגים את האוכלוסיה החרדית הבוגרת (מעל גיל 18) על פי התפלגות זרמים עיקריים, מגדר ואזור מגורים – נשאלו שתי שאלות: האם שמעת את השיר “גשם גשם מטפטף”?

מי שענה בחיוב, נשאל שאלה נוספת: היכן שמעת אותו?

פילוח התשובות סיפק תמונת מצב לדרך הפתלתלה שעושה מידע מהרשת למעגלים נוספים.

מהתשובות שהתקבלו עלה, כי רק קרוב ל-2% נחשפו לשיר בפייסבוק. פחות מאחוז (2 נשים, ליתר דיוק) שמעו אותו בטלוויזיה. עם זאת, את השיר הכירו כמחצית מהמגזר: 51% (!)

איך זה קרה?

20% שמעו את השיר מחברים. 9% שמעו אותו באמצעות הווטסאפ. זו המדיה החזקה ביותר מבין כולן, ככל הנראה.

באינטרנט (כולל יוטיוב) נחשפו 6% מהמגזר לשיר, ועוד 5% בעזרת המייל. 3% שמעו את השיר מילדים, נכדים ואפילו מתלמידים.

מגוון מקורות מידע נוספים יוצרים את הקטגוריה ‘אחר’, והם כוללים: חתונות, רמקולים ברחובות ומגוון בני משפחה. לפעמים נוטים לצרף את בני המשפחה לקטגורית ‘חברים’, אך במקרה שלנו בני המשפחה מהווים אחוז נמוך מאוד, ביחס לחברים ואפילו ביחס לילדי המגזר.

מידת החשיפה בין גברים ונשים דומה, הפער ביניהם אינו מובהק. לעומת זאת קיים פער מובהק בחלק ממקורות המידע, למשל ווטסאפ וחברים – בהם החשיפה של הגברים גבוהה יותר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות