מאות תלונות: ביקורת חריפה על התנהלות הצבא בפקודת הזקנים

נציב קבילות החיילים: בתקופת ההטמעה של הפקודה קרו מקרים שאסור היה להם להתרחש • "מפקד יחידה ביקש מכל חייליו להתגלח עד לקבלת התשובות לבקשות לגידול הזקן שהגישו, דבר אשר עומד בניגוד לפקודות הצבא" • ירידה במספר התלונות שהוגשו בנושאי דת לעומת השנה הקודמת
חיים טוויל
ג' סיון התשע"ז / 28.05.2017 17:25

נציב קבילות החיילים פרסם היום (ראשון) את הדו”ח השנתי שלו, בו נמתחת ביקורת חריפה על התנהלות הצבא במגוון סוגיות – בהן פקודת הזקנים החדשה, וירידה קשה במוטיבציה של הלוחמים והלוחמות לשרת בגדודים המעורבים.

מהדו”ח עולה עוד, כי מספר התלונות בנושאי דת שהוגשו בשנת 2016 – השנה אליה מתייחס הדו”ח – עמד על 36, ירידה של 20% לעומת 45 תלונות שהוגשו בנושאי דת בשנת 2015.

לעומת זאת, בשנה החולפת נרשמה עלייה של פי עשרה בתחום המשטר והמשמעת במחנה: 525 תלונות ב-2016 לעומת 51 בלבד ב-2015, כאשר רוב הקבילות הוגשו על רקע פקודת הזקנים.

תת-פרק בדו”ח  נציב הקבילות, מוקדש לפקודת גידול הזקנים והטמעתה הבעייתית ביחידות צה”ל השונות.

הנציב, האלוף במיל’ יצחק בריק, מברך על עצם פרסומה של הפקודה ועל כך שהיא “עושה סדר” במה שהוא מגדיר “תחום פרוץ זה”.

עם זאת, הנציב מציין כי בתקופת ההטמעה של הפקודה קרו מקרים שאסור היה להם להתרחש – ומביא לכך שלוש דוגמאות, מתוך רבות:

• חייל בשירות החובה הגיש קבילה, שבה הלין כי מפקד יחידתו ביקש מכל חייליו להתגלח עד לקבלת התשובות לבקשות לגידול הזקן שהגישו, דבר אשר עומד בניגוד לאמור בפקודות הצבא, ולפיו חיילים ייהנו מ’חמת הספק’ ויורשו לגדל זקן עד להשלמת ההליך ועד לקבלת תשובה סופית בעניינם.

• בקבילה אחרת הסביר מפקד גדוד לחייליו כי ימליץ על אישור בקשות לגידול זקן לחיילים דתיים ולבעלי ליקויים רפואיים בלבד, ובכך קבע כלל גורף אשר, כשלעצמו, מנוגד לפקודות המורות להקפיד על בחינה פרטנית של כל בקשה לגופה.

• בקבילה נוספת נאמר לחייל כי בקשתו, שזה לא מכבר אושרה, נשללה ותיבחן מחדש בשל ‘הנחיה מלמעלה’, ולפיה רק עשרה אחוזים מכל חיילי האגף שבו הוא משרת – יורשו לגדל זקן מאיזושהי סיבה. שוב משתמע, בניגוד לפקודות ולרוח ההנחיות אשר אינן מגדירות מכסת אישורים, ובלבד שכל האישורים יאושרו ברוח הפקודות.

בריק מציין: “לאור התערבותי הופסקו תופעות אלו, ושכיחות אלה בשורות הצבא ירדה ירידה של ממש בזכות חידוד והסברה נכונה של ההנחיות, של האיסורים ושל הדגשים בהליך הגשת הבקשות ומתן מענה מדוקדק לשאלות ולפניות של מפקדים ‘בשטח’ מטעם הגורמים המוסמכים בענף המשטר והמשמעת אשר באגף כוח האדם. עם זה, התופעות לא נעלמו באופן מוחלט, וצפויה לצה”ל עוד עבודה במיגורם”.

עם זאת, בריק קובע כי גם כיום, לאחר תום תקופת ‘חבלי הלידה’ של הפקודה, נותרו בה בעיות הדורשות תיקון.

בעיה ראשונה היא חוסר בהירות בכל הנוגע למקרים חריגים. בעיה נוספת, קריטית במיוחד, אותה מציג הנציב, היא הקביעה בפקודה לפיה רק קציני השלישות הפיקודיים וראשי המטה של הפיקודים והזרועות מוסמכים לבחון את הבקשות לגידול זקן.

“רוצה אני לשאול מה מותר קצין השלישות או ראש המטה בבואו לבחון בקשות לגידול זקן? כדי לבחון אם זקנו של חייל אכן הוא חלק מאישיותו אין צורך בניסיון צבאי עשיר, אלא במיומנויות הנחוצות לבדוק אם זקן הוא מרכיב מהותי בדמותו ובאישיותו של חייל כלשהו – מיומנויות אשר מחייבות היכרות עם החייל עצמו או עם הגורמים הקרובים אליו ומכירים אותו”, כתב בריק.

בריק מוסיף: “ריבוי הבקשות לגידול זקן ומיעוט הגורמים המוסמכים לבחון אותם – יוצרים מצב עניינים שבו הם אינם יכולים לבחון כל בקשה לגופה בצורה מעמיקה ורצינית ולהמשיך בתפקידם הצבאי העיקרי.

“לפיכך, ראוי לנקוט פעולה משולבת לתיקון מצב עניינים זה. יש להרחיב את מספר הגורמים המוסמכים לבחון בקשות לגידול זקן כדי להקל את העומס המוטל עליהם ולהפנות זמן לבחינות מעמיקות ורציניות יותר”.

בצה”ל אומרים בתגובה:

“באשר לטענות הנוגעות לפקודות ההופעה והמשמעת הנהוגות בצה”ל –  הכוללות התייחסות לנראות החיילים והחיילות ועוסקות גם בזקנים – נציין כי הפקודה נכנסה לתוקף לאחר שנידונה מספר פעמים בבג”ץ ואושרה בצה”ל.

הן הבקשות והן הערעורים נבחנים באופן פרטני ונשקלים לעומקם. הפקודה וההנחיות בנושא הזקנים הופצו והובהרו לכלל הקצינים העוסקים בנושא. כל מקרה בו יש חריגה ומובא לידיעת מפקדים מטופל באופן מיידי. כך גם במקרים שהוצגו בדוח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות