השרה גמליאל באסטוניה: ”ירושלים היא בירתנו לא מימי קמפ דיוויד, אלא מאז דוד המלך”

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל השתתפה בטקס לציון עשור להיווסדו של בית הכנסת הראשון והיחידי באסטוניה מאז מלחמת העולם השנייה, לצד נשיאת אסטוניה • השרה גמליאל: "היחסים הדיפלומטיים המתהדקים עם אסטוניה, הם תשובתנו לנאצים שהכריזו ב-1942 על אסטוניה כמדינה הראשונה הנקייה מיהודים"
נתן פרל
ד' סיון התשע"ז / 29.05.2017 01:21

ביום חמישי האחרון התקיים בטאלין, בירת אסטוניה, אירוע חגיגת העשור להקמת המרכז היהודי ובית הכנסת הראשון במדינה מאז השואה.

בשנת 1942 הכריזו הנאצים על אסטוניה כמדינה האירופאית הראשונה שנקייה מיהודים. כיום קיימת  במדינה קהילה יהודית בת 2500 איש ויש לה בית כנסת מתפקד.

הטקס היה כל כך חשוב לשלטונות אסטוניה, עד כדי שאפילו נשיאת המדינה, קרסטי קליולאיד, כיבדה בנוכחותה את האירוע ונאמה בפני חברי הקהילה והאורחים בבית הכנסת.

הנשיאה אמרה בטקס: “אסטוניה גאה בתחייתה של הקהילה היהודית והפיכתה לקהילה תוססת ופורחת. ההיסטוריה של הקהילה שלנו, כמו ההיסטוריה של המדינה שלנו, כוללת גם טרגדיה וגם תחייה מחודשת. החל מימי השואה בהם חווינו טרגדיה וכיבוש ועד לפריחה של השנים האחרונות של אסטוניה עצמאית, חופשייה ודמוקרטית.

“בעיניי, בית הכנסת של אסטוניה מסמל חירות”, אמרה הנשיאה והוסיפה: “שני העמים שלנו חוו זמנים קשים וזמנים טובים. שני העמים שלנו נאלצו להלחם על הקיום שלהם. בהזדמנות זאת אני רוצה להכיר תודה ל-178 היהודים והיהודיות שלחמו במלחמת העצמאות של אסטוניה. שני העמים שלנו יודעים מהי המשמעות של שמירה על הזהות ועל החופש אל מול איומים של כוחות זרים, ועל שני העמים שלנו להתגאות בהישגיהם”.

לצד נשיאת אסטוניה השתתפו באירוע יו”ר הפרלמנט המקומי איקי נסטור, סגן הנשיא הנציבות האירופית ורה”מ לשעבר אנדרוס אנסיפ, הרב הראשי הגר”ד לאו, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, שגריר מדינת ישראל באסטוניה דב שגב-שטיינברג, רבה הראשי של אסטוניה, הרב שמואל קוט, מנכ”ל איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופי הרב מנחם מרגולין, איש העסקים והפילנתרופ אלכסנדר ברונשטיין, אשר תרם את בניית בית הכנסת לזכרה של אמו, בלה ע”ה, ואורחים רבים מקהילות יהודיות שכנות.

השרה לשוויון חברתי, ח”כ גילה גמליאל, הייתה נציגת ממשלת ישראל בטקס.

אף שמדובר במדינה יחסית קטנה, בת פחות משני מיליון תושבים, היא נמצאת בקדמת החזית הטכנולוגית בעולם וחברה, יחד עם ישראל, ב-D5, פורום האומות הדיגיטליות.

לאחר הטקס נועדה השרה גמליאל, המובילה את המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית, לשיחה אישית אם הנשיאה קליולאיד, והשתיים דנו בהרחבת שיתופי הפעולה הדיגיטליים בין המדינות.

“רק מי שלא זוכר את העבר”, אמרה השרה גמליאל, “עלול לחזור על טעויותיו. הנציגות הדיפלומטית של בכירי הנהגה האסטונית בטקס לציון עשור לבית הכנסת, היא עדות ברורה לעובדה שאסטוניה לא שוכחת ופנתה עורף לעבר הכואב. אך מעבר לעשור לבית הכנסת, אנו מציינים היום חצי יובל ליחסים דיפלומטיים ישראל ואסטוניה.

“יחסים אלה, שרק הולכים ומתהדקים, הם התשובה המוחצת לנאצים שהכריזו על אסטוניה ב-1942 כמדינה האירופאית הראשונה הנקייה מיהודים”.

אסטוניה

השרה הוסיפה: “גם כיום, שבעה עשורים לשואת היהודים, האנטישמיות מוסיפה להרים את ראשה רק שכיום היא במעטה של אנטי ישראליות. אך השנאה היא אותה שנאה, רק האדרת השתנתה. אתמול ציינו יובל לאיחודה של ירושלים, בירתם הנצחית של העם היהודי ומדינת ישראל. ירושלים היא בירתינו לא מאז קמפ דוויד אלא מאז המלך דוד, כבר שלושת אלפים שנה.

“אז בפעם הבאה שמישהו מעז להכחיש או לערער את הקשר שלנו לירושלים, בין אם זה האו”ם או כל אחד אחר, הוא צריך לדעת שזה יותר מאשר שכתוב ההיסטוריה או כתיבת התנ”ך מחדש – זה להכחיש את הזכות שלנו לקיום במולדתנו העתיקה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות