איך מגייסים משת”פים? המבצעים הגדולים של השב”כ נחשפים • ראיון

הסופר והעיתונאי ניסים משעל מפרסם בימים אלה את ספרו 'סיכול ממוקד', בשיתוף מיכאל בר זוהר, על המבצעים הגדולים של השב"כ • חרדים 10 שוחח עם משעל על הארגון, על המוניטין בצילו של 'המוסד', ועל שיטות הפעולה הייחודיות שלו
אליעזר היון
ה' סיון התשע"ז / 30.05.2017 11:30

אחרי ספרי התעודה על מבצעיהם הגדולים של צה”ל והמוסד, מגישים הסופרים ניסים משעל ומיכאל בר זוהר את הספר השלישי בטרילוגיה: ‘סיכול ממוקד’ – החושף אין ספור גילויים על מבצעי השב”כ, שיטות פעולתו, ועל גבורתם של האנשים שאת שמם לא נדע לעולם.

“למוסד יש הילה כבירה, בארץ ובעולם הוא נחשב לאחד מארגוני הביון הטובים בעולם”, אומר ניסים משעל בראיון מיוחד לחרדים10. “אבל אחרי שנחשפנו, בתום מאות שעות של תחקירים, לפעילותו של השב”כ הבנו שגם לו מגיעה התהילה, וגם הוא ראוי להימצא באור הזרקורים – לא פחות מהמוסד”.

המוסד פועל בחו”ל, השב”כ בארץ. פעולותיהם החשאיות של אנשי המוסד לאורך השנים מחוץ לגבולות המדינה  הקנו לו יוקרה ומוניטין שחדרו גם לרמת התרבות וספרות המתח המערביים. אולי זו הסיבה שספרם של משעל ובר זוהר על המוסד תורגם בלמעלה מ-35 מדינות,.אבל משעל משוכנע: השב”כ לא פחות חשוב, לא פחות גדול.

“השב”כ הישראלי נלחם בטרור, באלו שקמים עלינו להרגנו, הוא מצליח לדכא ולחשוף גופי טרור הרבה לפני שהם כלל יוצאים לפועל, לא הכל מתפרסם אבל הגיע הזמן לתת את הקרדיט לאנשים הללו”.

יש שינוי בשנים האחרונות בפעילות השב”כ?

“ישנה עקומה של ירידה חדה בפיגועי איכות שיוצאים אל הפועל. הגורם לכך הוא אחד: השב”כ מודע לכל מה שמתרחש בשטח. הוא יושב חזק על המקורות של המידע ומכאן הסיכול המוקדם עוד קודם להוצאת הפיגוע לפועל”.

מהיכן יש לשב”כ מקורות מידע רחבים כל-כך?

“אנחנו בספר מתארים בהרחבה את שיטת הגיוס המדהימה של הארגון. זו תורה שלמה. צריך לזכור, מדובר בגיוס של משתפי פעולה המגיעים מתוך עם ששונא אותנו, שמתעב אותנו. העם הפלסטיני גדל על תבניות של שנאה, של איבה לעם היהודי, ולפתע אתה מצליח להיכנס לליבו של אדם, שרחוק ממך תרבותית, דתית, ומנטלית, ולשכנע אותו לבגוד בבני עמו, בחברים שלו. זו אמנות גדולה שאותה פיתח השב”כ”.

אז איך באמת זה קורה?

“הסוד טמון באיתור החולשות של האנשים, טיפול רפואי, עזרה כלכלית, הכסף בסופו של יום – מעוור.

“דוגמה: פעילה בכירה בארגון טרור ברצועה ששימשה כרכזת הארגון. היא היתה מעבירה הוראות ואינפורמציה באמצעות פתקים – שכן הם לא מדברים בטלפונים מחשש ליירוט השיחות – מסגל הפיקוד לפעילים בשטח. השב”כ ניסה להגיע אליה, אבל הנתיב לנשים הפלסטיניות הוא הקשה ביותר.

שב"כ

“אלא שאז התגלה כי אחיה חולה וזקוק לטיפול. הוא הועבר לבית החולים בילינסון, כשהאחות ישובה לצידו בלי ידיעת השפה והכרת השטח. סוכן דובר ערבית הזדמן ‘במקרה’ לחדרה והחל לשוחח איתה: את צריכה כסף, עזרה, הדרכה? לאט לאט הקורים נטוו עד שהיא נכנסה אל תוך המלכודת. סופה של המשימה היה שהיא צילמה את כל הפתקים שהועברו דרכה והעבירה למפעיל שלה בשב”כ”.

אבל לא רק גורמי טרור איסלאמיים מרצועת עזה סומנו על ידי השב”כ ותוארו בספרם של משעל ובר זוהר.

קורט סיטה, מצ’כיה, היה פרופסור מבריק לפיזיקה בעל שם עולמי, שבשנות ה-50 התקבל לראש החוג לפיזיקה בטכניון, ולנשיא אגודת הפיזיקאים הישראלית. סיטה, כיאה למעמדו, התהדר במכונית פורד טאורוס מפוארת, וחי את החיים הטובים עם אשה יהודייה בשם יהודית.

איש לא היה חושד כי המדען הכל-כך חשוב הזה הוא מרגל צ’כי, עד שבאחת התרגולים השגרתיים של השב”כ בהרי הכרמל התגלתה מכונית בעלת מספר דיפלומטי. הסוכנים התחקו אחרי המספר וגילו כי מדובר במכונית של השגרירות הצ’כית בישראל.

הם פשטו במהירות על כל בתי הקפה באזור, עד שגילו את הדיפלומט הצ’כי משוחח עם אלמוני. האלמוני היה לא אחר מאשר מיודעינו – הפרופסור הנכבד, ששימש כמרגל צ’כי במטרה למסור לשירות הביון הצ’כי ‘אס-טה-בה’ מידע על המחקר המדעי בישראל, על מדעני האטום, ועל הוועדה לאנרגיה אטומית.

אחרי לכידתו התברר שהאיש פעל לפי כל כללי מחתרת,  ביניהם שיחות שלא באמצעות הטלפון, שימוש בקודים, והעברות חומר באמצעות גורמים שלישיים. סיטה הועמד למשפט חרף הלחץ של חבריו מבכירי המדענים במדינה, שניסו להשפיע על בן גוריון שלא להעמידו לדין, אלא פשוט לגרשו מן הארץ. בן גוריון אגב, סירב לבקשה.

הספר שלכם כולל שמות וגילויים רבים.

“הספר עבר את הצנזורה, וכל דבר שעלול לפגוע בבטחון המדינה הוצא ממנו  בהסכמתנו. אנשי הצנזורה עשו את עבודתם ואנחנו עשינו את שלנו”.

ניסים משעל, בן  67, הוא עיתונאי ותיק ומוכר, שומר מצוות, שנודע בשל לשונו החדה והחריפה בראיונותיו. הוא היה ממקימי ערוץ 2, והנחה תכניות מיתולוגיות כמו ‘פופוליטיקה’ ו’משעל חם’, ואת העימותים המפורסמים בין יצחק שמיר ליצחק רבין, ובין בנימין נתניהו ליצחק מרדכי.

בשנים האחרונות, לצד עיסוקיו העיתונאים, פרסם משעל סדרת ספרי היסטוריה ותעודה ביניהם ‘ואלה שנות’ ליובל החמישים והשישים למדינת ישראל (בעוד כשנתיים תצא גירסה לקראת יובל השבעים), ‘ואלה תולדות’ על 2000 שנות היסטוריה יהודית בשיתוף פרופ’ שלמה בן עמי, וכאמור, את הטרילוגיה על מבצעי צה”ל הגדולים, המוסד, וכעת השב”כ, בשיתוף הסופר וההיסטוריון מיכאל בר זוהר.

ניסים משעל

מה הניע אותך לכתוב על המבצעים הגדולים של גופי הביטחון?

“בראש ובראשונה מדובר בסיפורים מרתקים, כשאני כותב ספר המבחן שלי הוא האם אצליח לגרום לקורא לפתוח בסיפור הראשון ולא להניח את הספר עד סופו.

“העולם אהב מאד את המוסד ואת הסיפורים עליו. כולנו אוהבים סיפורים בהם הרעים נהרגים בסוף או נתפסים והטובים מנצחים ומשיגים את יעדם. המוסד הצטייר כגוף הנועז והבולט ביותר בסצינה הזו.

“השב”כ מסתבר, כפי שתוכלו לקרוא ב-31 פרקי הספר, היה יצירתי וקריאיטיבי לא פחות: מסיפור הפלא-פון של המהנדס יחיא עייאש ועד מוחמד דף בעל 9 הנשמות שעדיין נושם את אוויר כדור הארץ, מהארכיבישוף שהסתיר את מה שהסתיר במכוניתו המפוארת ועד הצמחים הרמת הגולן שהסגירו את המחתרת היהודית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות