נתניהו: “יש סיכוי לשינוי”. טראמפ: זו עסקה הכי קשה אבל נגיע אליה

ראש הממשלה ונשיא ארה"ב נפגשו במלון המלך דוד ואחר כך יצאו לארוחת ערב במעון ראש הממשלה • הפגישה של השניים בארבע עיניים במלון המלך דוד התארכה מעל למתוכנן • בהצהרות שנשאו הם דיברו על התקווה החדשה לשלום במזרח התיכון
יוני גרין
כ"ו אייר התשע"ז / 22.05.2017 19:52

ראש הממשלה בנימין נתניהו מארח הערב (שני) בביתו את נשיא ארה”ב דונלד טראמפ.

“הנשיא טראמפ, שרה ואני מברכים אתכם בבואכם לביתנו בירושלים המאוחדת, בירתה של ישראל. תמיד טוב לראות אתכם”, פתח ראש הממשלה את ההצהרה המשותפת של השניים.

“היית היום בכותל המערבי, אחד האתרים הקדושים ביותר ליהדות ובכנסיית הקבר, אחד האתרים הקדושים ביותר לנצרות. אנחנו מגנים על אתרי הנצרות והאיסלאם, יותר מאשר כל מדינה אחרת במזרח התיכון. אנחנו מחוייבים לשמור על זכויותיהם של כולם”, הוסיף נתניהו.

הוא פנה לטראמפ: “אני מעריך מאוד את העובדה שאתה הנשיא הראשון של ארה”ב שביקר בזמן כהונתו בכותל. אזרחי ישראל מודים לך על כך”.

נתניהו הוסיף: “אנחנו מבינים זה את זה – במרבית הנושאים שאנחנו חושבים שיועילו למדינות שלנו. אני רוצה להודות לך על המחוייבות שלך לביטחון ישראל”.

על הנושא האיראני אמר נתניהו: “אני רוצה שתדע עד כמה אנחנו מעריכים את השינוי במדיניות האמריקנית לגבי איראן, כפי שהבעת אותה רק לפני שעה קלה. אנחנו מעריכים את ההתנהלות האמריקנית במזרח התיכון. אני מצפה להמשך שיתוף הפעולה שלנו ומאמין שנוכל לעצור את קידום הטרור שמובילה איראן ולמנוע ממנה להפוך למדינה בעלת נשק גרעיני”.

נתניהו דיבר גם על הרצון האמריקני לחדש את המשא ומתן המדיני: “אני רוצה לקדם איתך גם את תהליך השלום. אנחנו רואים ניצנים מבטיחים. לראשונה זה זמן רב, אני רואה סיכוי לשינוי. המנהיגים הערביים שפגשת בימים האחרונים מעידים על כך שיש רצון לשינוי אמיתי”.

הנשיא טראמפ פתח את הצהרתו: “הייתי היום בכותל המערבי וזה הותיר בי חוויות שלא אשכח לעולם.

“היום אנחנו מאשררים ומחזקים את הקשר החזק של ארה”ב וישראל. אנחנו רוצים שישראל תחיה בשלום. אפשר וצריך להעלות את היחסים בינינו שלב נוסף. אנחנו יותר מחברים. למדינות שלנו יש המון הזדמנויות משותפות ועלינו לקחת אותן יחד, לשלוט במצב והרבה דברים יכולים לקרות, שבעבר לא היו מתאפשרים. זה כולל מלחמה בכוחות הרשע והטרור, ובהתנהלות האיראנית שגורמת לסבל בכל רחבי העולם”.

נתניהו, טראמפ

הא סיפר: “בביקורי בסעודיה פגשתי הרבה מנהיגים מהעולם הערבי והמוסלמי, כולל המלך סלמן, שמאוד רוצה לראות דברים נהדרים קורים בעולם. כל המנהיגים הללו חולקים איתנו את הדאגה מדאע”ש ומהטרור. מהקיצוניות שמשתלטת על יותר מדי חלקים בעולם המוסלמי.

“אמריקה מקדמת את התמיכה של כל מדינה שתרצה להצטרף למאבק באלימות הזו, שגובה מחיר דמים כבד כאן בישראל ובכל רחבי העולם.

“אנחנו חותרים לחידוש תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים – וראש הממשלה עובד קשה לשם כך. זה הסכם קשה להשגה אבל אנחנו נפעל יחד לשם כך”.

קודם לכן,  בפתח פגישה שקיימו השניים במלון המלך דוד, הבטיח הנשיא לראש הממשלה בנימין נתניהו כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני. “איראן היתה בדרך לקריסה מוחלטת והסכם הגרעין העניק לה חבל הצלה. היא עשתה עסקה נהדרת עם ארה”ב, עסקה שקשה להאמין שנעשתה”.

“לא משנה לאן אנו מביטים – בכל מקום אנחנו רואים סימנים איראניים במזרח התיכון. בין אם מדובר בחמושים, בכסף או בנשק. ארה”ב פעלה באופן נוראי כשהסכימה לעסקה הזו. אני מתחייב שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני”, אמר טראמפ.

הוא התייחס לשאלה ששאל עיתונאי, בדבר המידע הרגיש שהעביר לשר החוץ הרוסי, שנגע ככל הנראה למרגל מערבי הפועל בשורות דאע”ש. “בשום מצב לא הזכרתי את שמה של ישראל בהקשר הזה”, ציין טראמפ.

הפגישה של השניים בארבע עיניים במלון המלך דוד התארכה מעל למתוכנן. לאחר מכן הצטרפו אליה מהצד האמריקאי מזכיר המדינה רקס טילרסון, השליח ג’ייסון גרינבלט, החתן והיועץ ג’ארד קושנר והשגריר דיוויד פרידמן.

מהצד הישראלי נכנסו לפגישה השגריר בארה”ב רון דרמר, השליח יצחק מולכו והיועץ המדיני יונתן שכטר.

נתניהו, טראמפ

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות