סין: משגיח הכשרות נחשד למוסלמי קיצוני בשל חזותו החרדית – ועוכב

נתן פרל
|
כ"ג אייר התשע"ז / 19.05.2017 11:10
יהודי שעובד כמשגיח כשרות של ‘SKS מהדרין’ בסין, עוכב על ידי המשטרה במחוז שינג’יאנג, לאחר שנחשד כמוסלמי קיצוני • “לא עזרו כל הסברי הנהג שהתלווה אלי. הם היו נחושים לעכב אותי לחקירה ולהבטיח כי איני מזיק לביטחון המקומיים”

משגיח של כשרות SKS מהדרין עוכב בשבוע האחרון במחסום באחד הכביש המהירים במחוז שינג’יאנג בסין, לאחר שנחשד למוסלמי קיצוני בשל חזותו החיצונית.

למרות ניסיונות השכנוע כי מדובר ביהודי, השוטרים המקומיים הורו לו להתלוות אליהם, והוא נלקח לתחנת המשטרה המקומית.

לאחר שהפקיד את דרכונו, הוא נחקר במשך שעות אודות מעשיו במחוז המאופיין בתושבים מוסלמים רבים.

רק לאחר שהוברר להם למעלה מכל ספק כי אינו מוסלמי, וכי מדובר בלבוש יהודי מסורתי הוחזר לו דרכונו והוא שוחרר.

“לרגע חשבתי שאצטרך להפעיל גורמים מחוץ לסין בשל התארכות החקירה”, סיפר המשגיח לאחר שחרורו. “לא עזרו כל הסברי הנהג שהתלווה אלי ותרגם את הבהרותיי. הם היו נחושים לעכב אותי לחקירה ולהבטיח כי איני מזיק לביטחון המקומיים”.

בשנים האחרונות נלחמות הרשויות בסין בהתרחבות השפעת האיסלאם הקיצוני במדינה ובמדינות השכנות. כחלק מהמאבק בטרור הן מהדקות את הפיקוח במחוז שינג’יאנג המוסלמי בצפון מערב המדינה, בשל החשד לחדירה של איסלאם קיצוני באזור.

במסגרת החשש מפני מעשי טרור הן מקשות על המיעוט המוסלמי המקומי לעטות סממנים דתיים בולטים מידי. לעיתים קרובות מאשימים בכירים סיניים תושבים מקומיים בהקצנה דתית, טרור ובדלנות.

כחלק מהניסיון למנוע טרור, רמת האבטחה בתחנות הדלק המקומיות הינה חסרת תקדים. שוטרים מקומיים מוצבים בתחנות כבדרך קבע, ומתדלק שחזותו החיצונית מעוררת חשד נלקח לאלתר לחקירה משטרתית.

מחוז שינג’יאנג הוא אחד מחמישה מחוזות אוטונומיים בסין. הוא ממוקם בצפון מערב המדינה וכ-45% מתושביו הם אויגורים – מיעוט אתני שמעולם לא ראה עצמו חלק מסין.

במחוז חיים מוסלמים ממוצא טורקמני. כחלק מהצעדים הביטחוניים שנוקטת סין, נדרשו בשנה שעברה מיליוני אזרחים מהמחוז להשיב את דרכוניהם לתחנות המשטרה המקומיות.