למרות ההתנגדות של ליצמן: אושר בטרומית התקנת מצלמות ב’סיעודי’

אריה ריבקינד
|
כ"א אייר התשע"ז / 17.05.2017 15:06
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק שהגיש ח”כ איציק שמולי המחייבת התקנת מצלמות בבתי אבות סיעודיים בהצעה, שעברה בניגוד לעמדת שר הבריאות יעקב ליצמן, תמכו 25 חברי כנסת

ח”כ איציק שמולי, בתמיכת יו”ר הקואליציה דוד ביטן ויו”ר ועדת הכנסת יואב קיש, הצליח להעביר היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק חובת התקנת מצלמות במחלקות האשפוז הסיעוד –  למרות התנגדותו של שר הבריאות.

בהצעה, שעברה בניגוד לעמדת הממשלה, תמכו 25 חברי כנסת ללא מתנגדים.

ח”כ שמולי הצליח להעביר את הצעת החוק שיזמו בנוסף אליו חברי הכנסת יואב קיש, שולי מועלם רפאלי ורוברט אילטוב, זאת למרות התנגדותו של שר הבריאות יעקב ליצמן בדיון ועדת השרים ביום ראשון האחרון.

על פי ההצעה, כל מסגרת סיעודית תחויב להתקין מצלמות בין כתליה במשך כל שעות פעילותה, לרבות שעות הלילה, כך שבמקרה של חשד סביר להתעללות או פגיעה יוכלו הרשויות להשתמש בחומר המצולם לצורך גיבוש תשתית ראייתית מספקת.

בהקשר זה יודגש עוד כי חלק ניכר מהתיקים של פגיעה בקשישים חסרי ישע (41%) נסגר מחוסר עניין לציבור ושיעור דומה של כ-30% נסגר בשל קושי ממש לגבש תשתית ראייתית.

יודגש כי המצלמות לא ישדרו בזמן אמת לגורמים חיצוניים כלשהם להוציא מערך הפיקוח של משרד הבריאות. התיעוד המצולם יוכל לשמש רק את המשטרה, ואך ורק במקרים שבהם קם חשד ממשי להתעללות באותה המסגרת. בחדר שבו שוכב קשיש יותקנו מצלמות, אך יופעלו באישור הקשיש או משפחתו בלבד.

ח”כ איציק שמולי: “הבטחתי שלא אתן לאיש לעצור את החוק וככה היה. תמוה ומצער שמשרד הבריאות גם נכשל בפיקוח וגם עוד ניסה בגלל שיקולים פוליטיים לעצור את החוק, מה שהיה חושף את הקשישים להתעללות נוספת. אנחנו נחושים להרחיב את ההגנה על הקשישים הסיעודיים ולא ניתן עוד לאיש לפגוע בהם. אני מודה ליו”ר הקואליציה וליו”ר ועדת הכנסת על הסיוע הרב בקידום ההצעה”.

ח”כ יואב קיש: “המציאות דורשת לחייב כל מסגרת סיעודית להתקין מצלמות. אפעל להשלמת החקיקה כבר במושב הכנסת הנוכחי. בכוונתי להרחיב את החקיקה על מנת להגן על כל חסרי ישע וביניהם כמובן נכים וקשישים.”

יו”ר סיעת ישראל ביתנו, ח”כ רוברט אילטוב: “בחודשים האחרונים נחשפנו לתיעודים מזעזעים בתקשורת, של טיפול שערורייתי וברוטלי מצד מטפלים אלימים כלפי קשישים חסרי ישע, שאינם מסוגלים להתנגד לאלימות הקשה כלפיהם. בעקבות התמונות הקשות שנחשפתי אליהן, החלטתי יחד עם קבוצת חברי הכנסת להוביל מהלך אשר יעגן בחקיקה הצבת מצלמות בבתי אבות, על מנת למנוע מקרים כאלה בעתיד. מצערת אותי העובדה שאנו נאלצים להציב מצלמות על מנת למנוע מקרים אשר לא אמורים לקרות מלכתחילה. לצערי בלתי נמנע.”

מלשכת ליצמן נמסר לחרדים10: “השר נגד הצעת החוק של האופוזיציה ובעד התקנת מצלמות – ופועל לבצע זאת בהקדם”.