לייזר מוזס גילה בכנסת: כך קרס מבצע מירון • ומה הפתרונות שלו?

יו"ר סיעת יהדות התורה טוען כי אם היה גוף מרכזי אחד שהיה מכוון את אירועי ל"ג בעומר במירון, הבעיות שעולות מדי שנה - היו נמנעות • ויש לו עוד פתרונות
אריה ריבקינד
כ' אייר התשע"ז / 16.05.2017 09:43

יו”ר סיעת יהדות התורה בכנסת, ח”כ מנחם מוזס, תיאר במליאת הכנסת את סאגת קריסת מערך התחבורה הציבורית בל”ג בעומר במירון, ואמר כי כל עוד לא תתקבל החלטה לשדרוג מערך הכבישים כולם, וכל עוד לא יוקצו לענין משאבי העתק הנדרשים – נישאר עם אותה סיטואציה מידי שנה.

לדבריו, למרות הזמן שחלף מל”ג בעומר בשנה שעברה ומהקודמות לה, זמן יקר שהיה צריך להיות מנוצל לשיעורי בית – הכותרות של מבצע ל”ג בעומר תשע”ז זהות להפליא לאלה של השנים תשע”ג ותשע”ד.

מוזס אמר: “אתמול ראינו את הסנונית הראשונה לפתרון חלקי של הבעיה, מימוש ראשוני של היוזמה שלי – הרכבת למירון, ודבר זה אכן ראוי לכל שבח, אבל אין בכך די.

“רעיון שינוע ההמונים למירון ברכבת הועלה על ידי כבר לפני שבע שנים לשר התחבורה, וזה אכן לקח יוזמה זו לידיים, והנה בימים אלה כבר מושלמת המסילה עד לכרמיאל, ובעוד שנתיים תושלם המסילה עד צומת חנניה.

“אולם גם כאשר יופעל קו הרכבת למירון, יהיה זה פתרון חלקי בלבד. אם לא יימצא במקביל פתרון יסודי לשינוע ההמונים באמצעים הקיימים והזמינים, כמו הרחבת כבישים ויצירת מעגלי תנועה נוספים, תוך העמדת שטחים נוספים לתחבורה ציבורית, נשוב ונראה בשנים הבאות את אותן מראות בהן חזינו השנה.

“נדרשת פתיחת העלייה מנחל מירון לתחבורה ציבורית להורדת נוסעים מעל הציון, דבר שיחסוך את הטיפוס המעיק בעליה התלולה של אנשים נשים וטף בחום הכבד. יש להביא דבר זה ליישום בלי להתחשב בארגוני הירוקים הדואגים להולכי על ארבע על חשבון בני אדם ההולכים על שתים…”

מוזס הסביר כי אירועי מירון בל”ג בעומר כוללים כמה חלקים: ניהול האתר עצמו על מורכבותו הגדולה1 ניהול אירועי ההדלקות, בהשתתפות עשרות אלפי איש; ניהול מתחם הציון הקדוש וכניסת המתפללים ויציאתם ממנו בבטחה ושהייתם במקום תוך דאגה למיזוג האויר; וכן אחריות על בטיחות החוגגים – אש, טריבונות, היגיינה, מים.

“החלק השני, המורכב לא פחות ממנו, הוא ניהול מבצע הגעת ההמונים לאתר מכל רחבי הארץ באמצעות התחבורה הציבורית. חלק זה כשל כבר בשעות הבוקר המוקדמות של יום א’, כאשר חוגגים אשר יצאו מבית שמש בשעה 23:00 הגיעו למירון רק בשעה 5:00 בבוקר (6 שעות נסיעה, כאשר, איך לא, המשטרה ומשרד התחבורה זורקים את האחריות לכשל כל אחד למשנהו”.

מוזס אמר כי לכשל זה קיים פתרון אחד: הקמת גוף על אשר יתכלל את כל הפונקציות הקשורות ליום ל”ג בעומר במירון אליה וממנה. שכן, למרות שלמעשה כל גוף מהגופים האחראים לעצמו עושה את עבודתו נאמנה, אך כאשר הסנכרון ביניהם לקוי, הכשלים בלתי נמנעים.

“לו היה גוף אחד המאחד תחתיו את כל הגופים הפונקציונליים בסנכרון מושלם, לא היינו רואים את המראות המיותרות שראינו וחווינו בשנה זו כבקודמות לה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות