כמה באמת שווה להיות חבר של ראש הממשלה בישראל או נשיא בארה”ב?

התחושה כי חברות עם בכירי השלטון עוזרת, נבדקה אמפירית על ידי כלכלנים מאוניברסיטת אילינוי בארה"ב - והמסקנות מדהימות: תאגידים שביקרו בבית הלבן - הצליחו למכור לממשלה מוצרים ושירותים ב–38 מיליון דולר בממוצע יותר מתאגידים אחרים שלא זכו להיכנס למשכן הנשיא
קובי פינדרוס
כ' אייר התשע"ז / 15.05.2017 21:23

נתניהו שווה הרבה כסף, את זה יודעים כולם. גם ערכם של החברים שלו אינו מועט. גם זה מפורסם. אך כמה שווה להיות חבר של ראש הממשלה? או במילים אחרות, אילו ניתן היה להמיר את זה לכסף, כמה היינו מרוויחים מהקשר הזה?

ג’פרי בראון וג’יאקון הואנג, שני כלכלנים מאוניברסיטת אילינוי בארה”ב, בדקו כמה שווה חברות עם בכירי שלטון [במקרה שלהם, הנשיא אובמה למשל] והגיעו למסקנות מעניינות, שדווחו באתר ‘דה מרקר’.

החוקרים הצליבו בין 2,286 מפגשים שקיימו בכירים בחברות שונות עם בכירי השלטון בארה”ב, לבין ביצועי המניות של אותן חברות (בנטרול השפעת השוק כולו) בימים ובשבועות שלאחר המפגש.

הצלבת הנתונים הראתה כי המפגשים הללו יוצרים תשואה עודפת למניות בשיעור משמעותי ומובהק מבחינה סטטיסטית.

במספרים, התשואה העודפת של המניות ב-50 הימים הסמוכים למפגש (10 ימים לפניו ו-40 יום אחריו) היתה כמעט אחוז שלם (0.87%) — וזה הרבה.

כמו כן, גילו החוקרים כי תרומה לברק אובמה שיפרה מאוד את הסיכוי לקבלת גישה למפגש עמו או עם עוזריו.

ההשפעה של הפגישות על תשואות המניות היתה בעיקר בפגישות עם הנשיא עצמו או עם בכיר יועציו — ופחות כאשר הפגישה היתה עם פקיד זוטר יותר. החברות שהיתה להן נגישות גבוהה יותר לבית הלבן היו בעיקר תאגידים גדולים. גם ההשקעה של החברות בלוביסטים שיפרה את הנגישות לשלטון.

והנה נתונים נוספים, מרתקים לא פחות:

כאשר החוקרים הצליבו בין ביקוריהם של נציגי תאגידים בבית הלבן לבין מרשם המכרזים הממשלתיים, התגלה כי אותם תאגידים הצליחו למכור לממשלה מוצרים ושירותים ב–38 מיליון דולר בממוצע יותר מתאגידים אחרים, שלא קיימו פגישות בבית הלבן.

כאשר בוצע ניתוח טקסטואלי של ידיעות חדשותיות בנושאי רגולציה, התברר כי המפגשים שיפרו את מצבם הרגולטורי של התאגידים שנציגיהם ביקרו בבית הלבן.

לבסוף, כאשר הוצלבו תאריכי המפגשים עם הדו”חות הכספיים של התאגידים, נמצא כי תאגידים שנציגיהם נפגשו עם הנשיא או עוזריו הבכירים ביצעו בהמשך השקעות טובות יותר מאלה שביצעו תאגידים שלא זכו לכבוד הזה.

ומה קורה ביום שלאחר אובמה או ביום שבו לפיד יעלה לשלטון במקרה של נתניהו? החוקרים מצאו שהחברות שנהנו בזמן אובמה מתשואה עודפת הציגו תשואות־חסר משמעותיות מול השוק מיד לאחר כניסת טראמפ לבית הלבן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות