ללכת בעקבות ילדים: הבסיס המלכד אותנו

בל"ג בעומר מתמסמסת ההתפלגות לקבוצות, המאפיינת אותנו כל ימות השנה • תהלוכות הילדים מפגינות את אחדות העם היהודי, ומנחילות לילדים את התודעה שיהדות היא דבר טבעי לכל יהודי
הרב מנחם ברוד
ט"ז אייר התשע"ז / 12.05.2017 10:20

ל”ג בעומר התגבש במרוצת הדורות כיום של תגבור החינוך היהודי.

במזרח אירופה נהגו המלמדים לצאת ביום הזה עם תלמידיהם אל השדות, לשחק בחץ וקשת ולהשריש בלבם את האהבה לערכי היהדות.

המסורת החסידית מספרת על תהלוכת ילדים שערך הבעל שם טוב בל”ג בעומר, מסורת שמתקיימת כיום בהיקף רחב בתהלוכות הילדים הרבות שנערכות ברחבי הארץ והעולם.

בל”ג בעומר מתמסמסת אותה התפלגות לקבוצות ולשבטים, המאפיינת אותנו כל ימות השנה. מחזה מרהיב עין הוא לראות את הקהל המגוּון של ילדים והוריהם, שבא להשתתף בתהלוכות. אנשי ימין ואנשי שמאל, דתיים ושאינם דתיים, ספרדים ואשכנזים – כולם צועדים יחדיו, משילים מעצמם את ההשתייכות הקבוצתית והמגזרית, ומתחברים למכנה המשותף הרחב המאחד את כולנו – היותנו יהודים.

מפגן חובק עולם

אי-אפשר שלא להתרגש לנוכח אלפי ילדים, תינוקות של בית רבן, ‘הבל שאין בו חטא’, המניחים יד על עיניהם ומרעידים את האוויר בקריאת “שמע ישראל, ה’ אלוקינו, ה’ אחד”. אי-אפשר שלא להתמלא שמחה, למראה ההתאחדות המופלאה של ילדים מכל פלגי האוכלוסייה, המוכיחים בעצם התכנסותם כי הבסיס המלכד אותנו חזק מכל הניסיונות להפריד בינינו.

השנה, כאשר ל”ג בעומר חל ביום ראשון, שהוא יום חופשי בחוץ לארץ, נערכות תהלוכות ילדים כאלה ברחבי העולם כולו.

נסו לראות בעיני רוחכם את המראה המרהיב הזה. אלפי ילדים מכונסים יחדיו במלבורן ובפריז, בלוס-אנג’לס ובבואנוס-איירס, בבודפשט ובמוסקווה, בלונדון ובריו דה-ז’נרו, בקייב ובווינה. בכל מקום הם מתפללים לבורא העולם, קוראים פסוקי תורה ומתאחדים סביב המסר העמוק של ל”ג בעומר. איזו שמחה יש מהמחזה הזה בעולמות העליונים!

כאן בארץ התהלוכות מנחילות לילדים את התודעה שיהדות היא דבר טבעי לכל יהודי. שהתורה איננה מורשתו של מגזר מסוים בלבד, אלא “מורשה קהילת יעקב”. שרבי עקיבא ורבי שמעון בר-יוחאי הם דמויות המופת ומקורות ההשראה לכל אחד ואחת מאיתנו. ש”ואהבת לרעך כמוך” זה “כלל גדול בתורה”.

יהדות כמו האוויר

החדרת ההכרה הזאת חשובה במיוחד לכל מי שחי בארץ, כי בה טמון הכוח לעמוד מול כל הגורמים המנסים לרופף את הקשר שבין העם היהודי לארץ ישראל.

זכורים הדברים שאמר הרבי מליובאוויטש לח”כ אז רחבעם זאבי. מר זאבי שאל את הרבי: “מה עלינו לעשות, שעדיין לא עשינו, כדי לשמור על ארץ ישראל?”

הרבי השיב לו שצריך לעשות מתושבי ארץ ישראל שיהיו “בני ארץ ישראל”, היינו שירגישו כי היהדות בעבורם היא דבר טבעי כמו האוויר שהם נושמים.

הרבי הוסיף: “אין צורך לחדש דבר חדש כי אם לגלות מה שכבר ישנו בכל איש ואישה מישראל, אפילו בילדים קטנים. ואדרבה, בילדים הקטנים הדבר הזה נמצא בצורה טהורה יותר, ובלי התערבות של כל פוליטיקה ושל כל עניינים צדדיים”.

מראה המוני הילדים המתכנסים בתהלוכות ל”ג בעומר ממחיש אמת זו, ומעורר את המבוגרים ללכת בעקבות הילדים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות