ברוממה זועמים: איך נותנים הקצאה לישיבה כשיש מצוקת בתי כנסת?

אלפי משפחות חרדיות נהרו בשנים האחרונות אל הפרויקטים שהוקמו בשכונת רוממה • הבעיה: העירייה לא הקצתה עבורם די קרקעות להקמת בתי כנסת • אבל למרות המצוקה הבלתי נסבלת, ועדת ההקצאות צפויה לאשר בישיבתה הקרובה הקצאה דווקא לישיבת אור אלחנן • איך זה קרה?
חרדים 10
ט"ו אייר התשע"ז / 11.05.2017 16:02

קצאת קרקע ציבורית בשכונת רוממה בירושלים, שהחלטה בעניינה טרם התקבלה רשמית בוועדת ההקצאות בעירייה – מעוררת זעם בקרב תושבי השכונה.

זאת לאחר שהתברר להם מפי גורמים בכירים בעירייה, כי ההקצאה כבר סגורה וחתומה – ולא לטובת תושבי השכונה.

בנייני המגורים שהולכים ונבנים בקצב מסחרר בשכונת רוממה הירושלמית הביאו, במהלך השנים האחרונות, לשכונה עוד אלפי תושבים חרדים.

פרויקטים ענקיים, חלקם הגדול ברבי-קומות, כדוגמת פרויקט ‘תנובה’,’פנינת חמד’, ‘האחוזה’, ‘מצפה נוף’, ‘משכנות התכלת’ ועוד, כבר אוכלסו או עומדים לפני אכלוס, וגם הגורמים האחראים על ההקצאות בעיריית ירושלים מודים כי בשכונה קיים מחסור חמור במיוחד בבתי כנסת.

אלא שבשעה שאלפי משפחות נוהרות אל השכונה, מספר המבנים הציבוריים שהוקצו בעבור תושבי השכונה המתחדשת ומתרחבת – כך לפי בדיקת אתר ‘ביזנעס’, זעום ביותר, עד שאפשר למנות אותם על כף יד אחת.

ברור לכל שכאשר מדובר בשכונה חרדית, מבני הציבור החשובים ביותר עבור התושבים הם בתי הכנסת.

ביקור בשטח מעלה חוסר פרופורציה משווע בין מספר התושבים החדשים ומספר בתי הכנסת שנבנו בשכונה. ליתר דיוק, שלא הוקמו  בה.

בתי הכנסת שכן הוקמו, נבנו לרוב על קרקע פרטית, ללא מימון עירוני או ממשלתי – אלא מכספי תורמים.

כך, למשל, בית הכנסת הגדול ביותר בשכונה – המרכז העולמי של חסידות בעלזא – שקומתו ‘המרכזית” הפכה לשטיבלאך שכונתי בה מתקיימים למעלה ממאה מנייני תפילה מסביב לשעון.

בית כנסת נוסף הוקם במבנה בבנייה קלה שספק אם זכה לאישורים מהעירייה. זהו בית הכנסת ‘נחלת עקיבא’ בו מתקיימים לא מעט מנייני תפילה ושיעורי תורה מסביב לשעון. בית כנסת זה הפך בשנים האחרונות לאבן שואבת עבור רבים מתושבי הסביבה.

תושבים רבים תהו באוזני כתב ‘ביזנעס’ על הנדיבות של העירייה בהענקת היתרי בנייה, ללא דאגה לבתי כנסת עבור התושבים.

מי יקבל את הגג?

אז מי כן מקבל הקצאה? התשובה מטרידה וזועק לשמיים.

מסתבר שעיריית ירושלים דווקא מוכנה להקצות שטח ציבורי עבור תושבי השכונה, אלא שהקצאה זו תגיע, ככל הנראה, לאלה שהיה בידם להשפיע על חברי ועדת ההקצאות של עיריית ירושלים.

תלמיד ישיבה, ישיבה, גמרא

לפי ‘ביזנעס’, כזה הוא סיפורם של תושבי פרויקט ‘האחוזה’ שאוכלס באחרונה.

תושבי הפרויקט, שגילו כי איש לא חשב שהם זקוקים גם לבית כנסת ולא רק לגני שעשועים וילדים, הקימו עמותה ופנו לעיריית ירושלים בבקשה להקצאת שטח לבית כנסת מעל גני הילדים העירוניים ‘בית יעקב’ שנבנו בצמוד.

מה שהם לא ידעו זה, כי גורם נוסף לטש עיניים למבנה המדובר ואף הגיש בקשה להקצאה עבור אותו גג בדיוק.

מקור בעירייה סיפר ל’ביזנעס’ כי ישיבת ‘אור אלחנן’, הממוקמת אף היא בצמוד למבנה המיועד להקצאה, ביקשה לבנות על גביו מבנה לישיבה.

גורמים בעירייה טענו השבוע: “נראה שהתקבלה כבר החלטה להעניק את ההקצאה לישיבה וזו תוכרז רשמית בדיון הבא של ועדת ההקצאות” – בסוף חודש אייר.

לטענת תושבים המתגוררים בבניינים הסמוכים, הישיבה הפעילה ‘לוביסטים’ על מנת להבטיח שהשטח יוקצה עבורה ולא עבור בית כנסת.

 מרובים צרכי עמך

חשוב להבהיר כי אין הוכחות מוצקות לטענת התושבים. מה שגם שבפני חברי ועדת ההקצאות עומדת דילמה נצחית שמגולמת במשפט “מרובים צרכי עמך והקצאתם קצרה”.

עם זאת, כך לפי גורם בעירייה, הישיבה היא זו שתזכה בהקצאה המיוחלת, משום שהדבר כבר הוכרע, וכי ישיבת הוועדה שתתקיים בכ”ה אייר הקרוב, תהיה לא יותר מאשר חותמת רשמית להחלטה עקרונית.

“הופעלו כאן לחצים רבים, הן במישרין והן בעקיפין – והם אלה שהביאו להחלטה, שטרם התקבלה רשמית”, אמר הגורם ל’ביזנעס’.

שכונת רוממה

 אחד מתושבי השכונה: “לא מתקבל על הדעת שאנחנו צריכים ללכת דרך ארוכה עד לשטיבלאך הרחוקים. ישיבה חדשה לא מוסיפה כלום לאופי השכונה, והיא לא עונה על דרישות תושביה. כמובן שחשוב מאוד לבנות ישיבות, אבל לא על חשבון בתי כנסת!”

בהנהלת ישיבת ‘אור אלחנן’ סירבו להגיב ל’ביזנעס’ והסתפקו בהבהרה: “הנושא כלל לא אמור להגיע לתקשורת”

גם בקרב חברי העמותה שהוקמה על מנת להקים בית כנסת לתושבי הפרויקטים הסמוכים, העדיפו שלא להתייחס.

אחד מחברי העמותה אף אמר, כי לדעתו שום דבר לא יעזור לשנות את עמדת ועדת ההקצאות ועדיף ש”זה יעבור בשקט” – אולי מתוך תקווה שבהקצאה הבאה, אם תהיה, יזכרו להם חברי ועדת ההקצאות את שתיקתם ויאשרו את בקשתם.

השאלות שנותרו: מדוע לא ניתן להקצות את הגג לבניית בית כנסת וישיבה על גביו? מה חשוב יותר, בית כנסת או ישיבה? וכמובן השאלה הגדולה: למה ישיבת אור אלחנן, שאינה מיועדת דווקא לתושבי השכונה קודמת להקצאת בית כנסת?

תגובת עיריית ירושלים לפניית חרדים 10 לא התקבלה.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למי אור אלחנן קשורים מבין חברי מועצת העיר?
    11/05/2017 16:20
    איתן
  1. למי אור אלחנן קשורים מבין חברי מועצת העיר?

  2. מצוין.שחרדים ידפקו חרדים
    11/05/2017 16:23
    שיינדי
  3. עכשיו אתם מבינים את המצב?? מה לא ברור?? אברימי קרויזר יועץץ ראש העיר ניר ברקת שמכר את נשמתו לשטן. היא איש אור אלחנן.ומעכשיו הכל ברור

  4. אתם טועים בעמדתכם
    18/03/2018 20:59
    ד.א.
  5. קחו בחשבון ש…
    אור אלחנן נמצאת במקום הרבה לפני שהתושבים שם נולדו!!!
    בערך ארבעים שנה!!