אולצו לחלל שבת: הסיעו טנק מחוץ לבסיס כדי “להראות אותו לתיירים”

חילול שבת בגולן בגדוד שריון של חטיבה 7: חיילים דתיים התלוננו כי בגלל תיירים הסיעו טנק בשבת • בגלל אוכל שנשכח בחוץ - טבח בישל בשבת • דובר צה"ל: "שיקול דעת מוטעה שהפעיל מפקד הגדוד - והוא ננזף, הטבח נשפט ונענש"
חיים טוויל
י"ג אייר התשע"ז / 09.05.2017 10:23

 שוב בעיות בשמירת ההלכה בצה”ל: חיילים דתיים בגדוד 77 של חטיבת השריון 7 מתלוננים על כמה אירועים של חילול שבת, ששיאם היה בשבת לפני שבועיים. כך מדווח ישראל היום.

לפי עדות אחד החיילים בגדוד, “אביגדור קהלני הגיע עם אוטובוס של תיירים, הפעיל את הקשרים שלו – ואחד המ”מים הוציא טנק בשבת. הטנק נסע בערך 200 מטר מחוץ לבסיס כדי להראות אותו לתיירים, ודאי שלא לפעילות מבצעית. מ”מ דתי דיבר עם הסמג”ד והתלונן על כך, וזה הגיע לרב האוגדה, לטיפול המח”ט ואפילו לטיפול של מפקד האוגדה”.

לדברי החייל, “ביום חמישי שעבר אספו את החבר’ה הדתיים ואמרו להם שזה לא תקין, ושרוצים שהם ירגישו בנוח ושדבר כזה לא יקרה שוב.

“אבל בשבת האחרונה קרה מקרה לא פחות חמור: שכחו את כל האוכל בחוץ, או שהמקרר לא היה סגור, וכך כל האוכל של שבת התקלקל. הטבח הגיע בבוקר, נעל את המטבח מבפנים ובישל אוכל.

“אחד החיילים הדתיים נכנס דרך החלון, וראה שצוות המטבח מבשל. הטבח אמר לו שהוא מעדיף לבשל בשבת מאשר לומר לנגד שלו שהוא לא הוציא אוכל בשבת”.

עמיחי אליהו מעמותת “צו אחד”, המטפלת בעדויות חיילים דתיים שזכויותיהם הדתיות נפגעות, אמר: “ברור לכולם שתצוגת תכלית של טנק בשבת היא לא באמת פיקוח נפש. וגם הבישולים בשבת הם עבירה חמורה ופגיעה באחד מיסודות ההלכה. הרמטכ”ל הבטיח לרבנים בפגישתם שכל הליקויים יסודרו, אבל אנחנו רואים שבשטח זה לא קורה”.

מדובר צה”ל נמסר לישראל היום: “קבוצת תיירים בליווי תא”ל (מיל’) אביגדור קהלני הגיעה בשבת לבסיס גדוד 77. בעקבות שיקול דעת מוטעה שהפעיל מפקד הגדוד בוצעה תנועת טנק בשבת, שלא על פי פקודות הצבא.

“התקיים תחקיר בראשות מפקד החטיבה, אשר בסיומו ננזף מפקד הגדוד והתקיימה שיחת הבהרה עם כלל המפקדים בגדוד, שבה התנצל המג”ד ועמד על טעותו.

“באשר למקרים שבהם בוצע שימוש במטבח בשבת, נדגיש כי מדובר באירועים שבהם היה מעורב חייל אחד, שהפר את פקודות הצבא במכוון, ועל כך נשפט ונענש. מפקדי צה”ל רואים אירועים אלו בחומרה רבה. שני האירועים טופלו מיד”.

תגובת קהלני לא התקבלה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כנראה שאתם לא כל כך מבינים את המושג
    09/05/2017 21:55
    מורה נבוכים
  1. זאת ועוד, חילוניים אינם רואים עצמם מחוייבים בשמירת שבת ואין כל סיבה שבעולם לכפות עליהם את מה שההשגחה אינה כופה עליהם.